Det er fandme godt formuleret! Jeg kunne næppe være mere enig. |
Anders Christian Hjort:Hej Glenn,
Det er en påstand jeg må udfordre dig på.
30 års forskning i salgsadfærd viser faktisk det modsatte - det er det du siger i mødet med kunden der gør en kæmpe forskel.
De spørgsmål du stiller gør en kæmpe forskel...
At du stiller de rigtige spørgsmål der udvikler kundens behov handler om at bruge din verbale adfærd... og så lytte lytte lytte 75% af tiden...
Hvis du LYTTER i 75% af tiden - så vil kunden jo også opfatte dig som engageret og sympatisk, fordi du gider at lytte - med mindre du sidder og kigger på uret mens kunden taler - så vil du blive betraget som usympatisk - altså "dårlig fremtoning".
Så på den konto kan du jo godt blive "dømt ude" selvom du på papiret gør det rigtige, ved at lytte mere end du taler.
Og den klassiske sælgerfejl er jo netop at tale for meget - eller at oversælge, i stedet for at lade kunden tale.
Når du stiller HV-spørgsmål, er det jo ikke indholdet af spørgsmålet, som kunden vurderer dig på - men kunden reagerer på, at han får lov at tale om sig selv, hvilket han godt kan lide - og du fremstår dermed som en sympatisk person, fordi du "gav plads" til at kunden fik lov at tale om sig selv.
Så jeg er enig med Glenn - det handler meget om entusiasme og fremtoning - OGSÅ når man lytter.
Bliv gratis medlem