Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag ved honorar-lønnet arbejde

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)
Tilmeldt 28. Apr 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder som freelancer for to websider, der ejes af samme firma, hvor jeg skriver artikler og retter korrektur, hvilket betales som honorar med egen indbetaling af B-skat og AM-bidrag. Da jeg er studerende (og dermed SU-modtager), fungerer det i øjeblikket som studiejob, som jeg dog selv planlægger fra dag til dag. Arbejdet udføres udelukkende hjemmefra, hvor jeg selv står for forsyning af internet og computer, som er påkrævet for at jeg kan udføre mit arbejde og dermed også er grundlaget for min indkomst.

Derfor er mit spørgsmål, om udgifterne til internet og min computer (som blev købt i august sidste år) kan trækkes fra som øvrige fradrag i min personlige indkomst på min årsopgørelse for 2010?

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 21:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Julie

Ja, det kan du godt - men hvis du trækker multimedier fra, så skal du betale multimedieskat. Du skal altså gøre op om det stadig kan betale sig. Du opgør det således:

Samlet honorar
+ 3000 kr (multimedieskat)
- fradrag for de udgifter som er nødvendige for at vedligeholde din indtægt, herunder multimedier.
= det beløb der skal indberettes på selvangivelsen.

Vedr. multimedieskat så er beskatningsgrundlaget 3000 kr. Det uanset om du har en billig og langsom forbindelse samt en gammel computer eller du både har den nyeste iPhone, iPad og en Macbook air - værdien set med Skats briller er stadig 3000 kr.

Håber du kan bruge det.

S

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:20

Hvorledes bogføres så ved multimedieskat. Tager man helt enkelt og bogfører alle telefon regninger samt internet som udgift - og hvor tager man så de 3000 kr som modpost (hvad kunne den konto tænkes at hedde - er det bare privat andel telefon - så de 3000 går over egenkapitalen? Jeg forestiller mig det må være løsningen?

Eller bogfører man blot regningerne og trækker de 3000 kr fra fra starten - bliver vel uklart, og hvem siger første kvartal er 3000 kr?

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:26

Og så skulle jeg måske have hørt dig, om du mener at uder over telefon og internet,  TV også hører med under multimedie når nu man har de 3000 kr man modregner - eller om det trods alt ikke har noget med virksomheden at gøre?

vh

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 00:41

Som modtager af honorarer skal du bare lave et indtægt/udgift regnskab, som skrives på årsopgørelsen.

Siden du skriver noget om kvartaller, så antager jeg at du spørger ud fra en momsregistreret virksomhed? Der aner jeg ikke hvordan bogførringen skal se ud i forhold til multimedieskat :)

Vedr. fradragsmuligheder, så er det nok ikke så interessant hvad jeg mener; men nærmere hvad SKAT mener. Hvis du kan retfærdiggøre at du skal have et TV for at kunne vedligeholde indtjeningen i din virksomhed, så kan du trække det fra.

Jeg holder foredrag om krigen i Afghanistan. For kunne det har jeg fx.:

• bærbar computer
  • videokamera til at optage mine foredrag (til selv-evaluering)
  • mikrofon
  • mobiltelefon

Fælles for det hele er at jeg anvender det direkte i tilknytning til mine foredrag og at jeg har muligheder for at råde over det privat også. Derfor skal der betales multimedieskat.

Selvom man med mit emne skal holde sig opdateret, så tror jeg ikke et TV ville falde ind under kategorien fradragsberettiget udgift.

Nå - det blev en lang snak. Hør her; jeg er officer og ikke ekspert i regnskab. En af de bedste investeringer jeg har foretaget som foredragsholder var at koble en revisor på mit regnskab. Jeg kan ikke forestillet mig andet end sådan et forhold ville være gældende for en virksomhed også.

Håbet at du kan bruge det.
S

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:40

Hej Julie,

Ja, du kan godt trække din computer og internetlinie fra i dit regnskab. Du kan også trække køb af telefon samt dine telefonudgifter fra, også selvom du næsten kun bruger den privat.

Da du ikke er momsregistreret, så trækker du i stedet hele udgiften (inkl. moms) fra i dit regnskab, som var regningerne betalt af dit firma.

Bemærk, at multimedieskatten er 250 kr. om måneden.

Hvis du først har købt din computer i august, så bliver du altså først beskattet fra august. Det kræver dog også, at du først trækker dine udgifter for internet og telefon ind i firmaet fra august og frem.

Om du skal, og om det kan betale sig for dig, at være multimediebeskattet for hele året, afhænger af hvilke omkostninger du har haft i løbet af året.

Multimedieskatten bogføres som en skattepligtig indtægt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

cookie2000:

Og så skulle jeg måske have hørt dig, om du mener at uder over telefon og internet,  TV også hører med under multimedie når nu man har de 3000 kr man modregner - eller om det trods alt ikke har noget med virksomheden at gøre?

TV hører ikke ind under multimedieskatten. Videokamera gør heller ikke.

Det er kun telefon, internet og computer (inkl. almindeligt tilbehør), som kan inkluderes. Her kan vi så starte en længere diskussion om, hvad almindeligt computertilbehør egentlig er.

Fladskærme på 32" og derover kan ikke betegnes som almindeligt tilbehør (der er ført en sag, som afgør dette).

Fladskærme på 26" kan godt betegnes som almindeligt tilbehør (der er ligeledes ført en sag på dette).

Grænsen ligger altså enten på 26, 28 eller 30 tommer. Køber man en skærm på 26" er man sikker på, at SKAT vil acceptere det, men er den større, så bevæger man sig ind i en gråzone, hvor der endnu ikke er ført sager.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:57

cookie2000:

Eller bogfører man blot regningerne og trækker de 3000 kr fra fra starten - bliver vel uklart, og hvem siger første kvartal er 3000 kr?

Bemærk, at multimedieskatten er en månedlig skat på 250 kr., og ikke en årlig skat på 3000 kr.

Tilmeldt 28. Apr 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:26

Mange tak for svar! Lige to spørgsmål..

1) Jeg har haft internet/telefon/ældre computer siden starten af 2010, så jeg skal vel beskattes igennem hele året, altså for alle 12 måneder?

2) I hvilken rubrik på årsopgørelsen skal jeg indberette samlet resultat af mit regnskab? Lige nu er det samlede beløb af honorarer indberettet i rubrik 12 under personlig indkomst direkte fra firmaet, som jeg har levereret ydelser for - og altså uden modberegninger fra mig med udgifter. Skal jeg ændre dette ved at indberette det nye tal med mine udgifter modregnet?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:22

1)
Ja, hvis du har trukket dine udgifter fra i firmaet hele året, så skal du også beskattes hele året.

2)
Ja, du skal ikke skrive din omsætning ind som indtægt. Et resultat fra din virksomhed skal angives i rubrik 111.

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)