Jeg arbejder som freelancer for to websider, der ejes af samme firma, hvor jeg skriver artikler og retter korrektur, hvilket betales som honorar med egen indbetaling af B-skat og AM-bidrag. Da jeg er studerende (og dermed SU-modtager), fungerer det i øjeblikket som studiejob, som jeg dog selv planlægger fra dag til dag. Arbejdet udføres udelukkende hjemmefra, hvor jeg selv står for forsyning af internet og computer, som er påkrævet for at jeg kan udføre mit arbejde og dermed også er grundlaget for min indkomst. Derfor er mit spørgsmål, om udgifterne til internet og min computer (som blev købt i august sidste år) kan trækkes fra som øvrige fradrag i min personlige indkomst på min årsopgørelse for 2010? |
Hej Julie
Ja, det kan du godt - men hvis du trækker multimedier fra, så skal du betale multimedieskat. Du skal altså gøre op om det stadig kan betale sig. Du opgør det således:
Samlet honorar
+ 3000 kr (multimedieskat)
- fradrag for de udgifter som er nødvendige for at vedligeholde din indtægt, herunder multimedier.
= det beløb der skal indberettes på selvangivelsen.
Vedr. multimedieskat så er beskatningsgrundlaget 3000 kr. Det uanset om du har en billig og langsom forbindelse samt en gammel computer eller du både har den nyeste iPhone, iPad og en Macbook air - værdien set med Skats briller er stadig 3000 kr.
Håber du kan bruge det.
S