Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagligt regnskab

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 13. Apr 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min kæreste har lige startet Take Away op, og jeg skal hjælpe med alt regnskabet. Jeg bruger summasumarum, men har lige et par spørgsmål til den daglige drift.

1) Jeg kan læse mig frem til, at man skal føre en daglig kassekladde rent juridisk. Skal det være i form af en bog, som fysisk ligger i butikken. Eller kan jeg anvende summasummarums kassekladde, som man laver inden bogføringen og så udprinte den? Og skal både kassestimmel og kassekladde rent fysisk ligge i butikken, eller må de ligge hjemme i ens regnskab?

2) Vi er enige om, at en kassekladde kun omhandler transaktionen over kassen. Således for os er det hovedsageligt den daglige kassestrimmel, evt. startbeholdning (byttepenge), samt evt. kontante køb over kassen?

3) Summasummarum er så smart at sætte automatisk bilag på sine bogføringer. Skal man rent faktisk manuelt skrive bilagsnr. på ?

Der kommer sikker flere spørgsmål men disse er lige de mest presserende, håber I kan hjælpe mig.

LPN

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 09:51

jeg vil  mene  at  du  kan  lade  SS´s  kassekladde  være  jeres  "kassebog/kassestrimmel"  i det  omfang  at  I  kører  SS  live  således  at  I  slår  transktionen   ind på  kassekladden  og  siger  BOGFØR   så  det  er  en  irreversibel handling    

at  lade  beløbene  slå  ind  løbende  og  akkumulere  i een  ikke  bogført  kassekladde  lobende  over  dagen   tror  jeg  ikke  tilfredsstiller  told og skats krav  til  et  kasseapparat -  thi  her   vil  du  jo  kunne   manipulere  tallene   når  du  når til  dagens  ende  og  skal  til  at  bogføre  dagens  salg.  Går  det  kanongodt  i  løbet  af  dagen  så  kunne  du  jo  trylle  en  tusind- kr. seddel  væk  fra   dagens omsætning.

Kig   iøvrigt  på min  hj.side   http://www.summasupport.dk/alskassehelp.php

her  vil  du  finde  en  YouTube  video  om  brug  af et tillægsprogram til  SummaSummarum  hvor  du  får  et softwarekasseapparat  sat  på  din  PC  og  du  arbejde  op  mod  SummaSummarum   -   for  en  pris  a  2.995,-  + moms. Ring hvis  du  vil  høre  mere  herom   Tlfnr.  står  inde  på  hjemmesiden  med videoen

Tilmeldt 13. Apr 10
Skrevet kl. 10:15

Tak for svar - tror dog egentlig man skal have en bog liggende i butikken - er måske også nemmer, så min kæreste og hendes kollegaer kan lave ordentlig opgøre kassen hver dag lige efter luk. Det er ikke sikkert, at jeg vil være der hver eneste dag - og om alle omstændigheder kun derhjemme. Ved egentlig ikke hvordan jeg skal trylle en tusse væk, hvis det bliver slået ind i kassen.

Hører gerne flere kommentarer også til øvrige spørgsmål.

Super forum der hjælper en meget, når man er lidt grøn.

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 10:47

trylle  væk???     ja  hvis  der  arbejdes  med  at  beløbet  f.eks.  4.500,-  sættes ind på linie 1 som et salg - i en ikke-bogført kassekladde. Løbende  over  dagen  er  der  9  yderligere  salg som  skrives  på  -  og  der  slåes  så  på  BOGFØR knappen  ved  dagens  slut.   Her  foreligger  jo muligheden  for  at  de  4.500,-  på  linie 1  ændres  til  3.500,-   lige inden  bogføring.  Det  går jo  ikke.   Hvis   kassekladden  i SS  skal  have mening  som  erstatning /alternativ  til  en kassebog  - så  skal  der  bogføres i  samme  moment  som  pengene  rækkes  over disken  og  varerne går  den  modsatte  vej.  Det  forhindrer at du/eller andre  "tryller"  en  tusse  væk  fra  dagens  omsætning.

==================

der  skal   slåes  ind  på  et  kasseapparat   (eller  bogføres i  SS  på  en  lille  notebook)  for  hver  transaktion  -    så  den  ikke  kan  ændres   uden   ved  en  modpostering.

Har  I  et  kasseapparat   -  så  er  den  jo  lige til.

Har  I  ikke  et  kasseapparat   -  så er   AlsKasse  alternativet    en  billig  mulighed  hvor  I  får  synergi effekten  ved  at  dagens  indtast  af  butikspersonalet  på AlsKassen  på  notebooken  der står  på  disken  -   kan  udnyttes  af  dig  som  den  lavede  dagens  kassestrimmel   til  brug  for  SS

hjælper  dig  gerne  med  en  demo   af  det  her

Tilmeldt 13. Apr 10
Skrevet kl. 10:58

Ahh du snakkede om, at du ikke slog ind på kassen samtidig. Jeg har et kasseapparat, så der kan man ikke lave disse fuskerier, når de er slået ind. Sådan skal det også være. Mit spørgsmål går mere på, hvad man helt specifikt kræver af kassekladden ved siden af kassestrimmelen?

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 11:15

der  skriver  I  så  blot  kassestrimlen  ud  ved  dagens  slut   -  og  den  bruger  du  som   bogføringsbilag   for  dagens  salg   -   evt.  med  den  fordeling  på  varegrupper  som  I  har  på  kasseapparatet.   Her  skal  du  så  have  oprettet  et  antal  salgskonti i SS   som  passer  med  kasseapp.  -  så  spiller  det

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 12:30

jeg  skrev  også  sådan generelt  om  betingelsen  for  at  bruge  SummaSummarums KASSEKLADDE  som  alternativ  til et  fysisk kasseapparat.  At  her er  betingelsen   at  der  bogføres   i  hvert  enkelt tilfælde  som  der  sker  et  salg.  Så  det  var ikke  en  påstand  om  at du  gjorde  det  modsatte;  ....Big Smile selvfølgelig  ikke....Big Smile

jamen  når  du  efterfølgende  skal  tage  action  på  dagens  kassestrimmel i  SS bogføringen  -  så  skal  du  jo  blot  føre  totaltallet  ind  på  konto 1000  Varesalg   eller  ind  på  de  5  elller  10  varegruppe subtotaler  som  du  har  på  kasseapparatet -  så  du  bevarer  overblikket  over   salget  over  tid.  Kan  jo  være  praktisk  hvis  du  har  forskellig   fortjeneste-%%%   på  de  forskellige  grupper.   Her  oprettes  så  blot  et  antal  underkonti   1010   1020   1030  osv

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 12:30

jeg  skrev  også  sådan generelt  om  betingelsen  for  at  bruge  SummaSummarums KASSEKLADDE  som  alternativ  til et  fysisk kasseapparat.  At  her er  betingelsen   at  der  bogføres   i  hvert  enkelt tilfælde  som  der  sker  et  salg.  Så  det  var ikke  en  påstand  om  at du  gjorde  det  modsatte;  ....Big Smile selvfølgelig  ikke....Big Smile

jamen  når  du  efterfølgende  skal  tage  action  på  dagens  kassestrimmel i  SS bogføringen  -  så  skal  du  jo  blot  føre  totaltallet  ind  på  konto 1000  Varesalg   eller  ind  på  de  5  elller  10  varegruppe subtotaler  som  du  har  på  kasseapparatet -  så  du  bevarer  overblikket  over   salget  over  tid.  Kan  jo  være  praktisk  hvis  du  har  forskellig   fortjeneste-%%%   på  de  forskellige  grupper.   Her  oprettes  så  blot  et  antal  underkonti   1010   1020   1030  osv

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 13:15

Hvis du fører en gammeldags papirbog, hvad skal du så med IT ?

Gå ind på en restaurant hvor de har et ordentligt kassesystem, og bare spørg dem hvad de gør.

Jeg har set nogle der har kun en computer, nogen der roder med papirer, og nogen der gør begge dele.

Hvis IT ikke er godt nok til at klare det hele selv, så er der slet ingen ide i at bruge IT.

Og det siger jeg som IT mand :D

IT er godt, men der findes stadig steder hvor det ikke kan bruges fornuftigt, og så er det bedre at droppe det.

Tilmeldt 13. Apr 10
Skrevet kl. 14:47

ok - jeg spurgte mest alt omkring hvad der lovgivningsmæssigt krævet. Jeg synes også klart, at det nemmest er at nøjes med kassestrimmel og så ellers bare bogføre i SS via kassekladden, som man skriver ud inden endelig bogføring.

Der hvor jeg var lidt forvirret var f.eks. http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1781650&vId=0&search=kasse* - hvor det virkede som om, at man skulle lave sådan en fysisk kassekladde.

Der hvor jeg tænker det også kunne være en fordel med en bog i butikken, er at min kæreste så kan afstemme i bogen og tage den med hjem. Der vil det også være nemmere for dem, hvis de f.eks. tager kontanter ud til at lave nogle indkøb i løbet af dagen. Det må jeg nemlig indrømme, at jeg ikke er klar over om man kan på kasseapparatet.

Og bare så vi er enige - kassekladde/kassestrimmel, skal ikke blive liggende i butikken? Men kan tages hjem i privaten til regnskabet og endelig bogførsel?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)