Hej Min kæreste har lige startet Take Away op, og jeg skal hjælpe med alt regnskabet. Jeg bruger summasumarum, men har lige et par spørgsmål til den daglige drift. 1) Jeg kan læse mig frem til, at man skal føre en daglig kassekladde rent juridisk. Skal det være i form af en bog, som fysisk ligger i butikken. Eller kan jeg anvende summasummarums kassekladde, som man laver inden bogføringen og så udprinte den? Og skal både kassestimmel og kassekladde rent fysisk ligge i butikken, eller må de ligge hjemme i ens regnskab? 2) Vi er enige om, at en kassekladde kun omhandler transaktionen over kassen. Således for os er det hovedsageligt den daglige kassestrimmel, evt. startbeholdning (byttepenge), samt evt. kontante køb over kassen? 3) Summasummarum er så smart at sætte automatisk bilag på sine bogføringer. Skal man rent faktisk manuelt skrive bilagsnr. på ? Der kommer sikker flere spørgsmål men disse er lige de mest presserende, håber I kan hjælpe mig. LPN |
jeg vil mene at du kan lade SS´s kassekladde være jeres "kassebog/kassestrimmel" i det omfang at I kører SS live således at I slår transktionen ind på kassekladden og siger BOGFØR så det er en irreversibel handling
at lade beløbene slå ind løbende og akkumulere i een ikke bogført kassekladde lobende over dagen tror jeg ikke tilfredsstiller told og skats krav til et kasseapparat - thi her vil du jo kunne manipulere tallene når du når til dagens ende og skal til at bogføre dagens salg. Går det kanongodt i løbet af dagen så kunne du jo trylle en tusind- kr. seddel væk fra dagens omsætning.
Kig iøvrigt på min hj.side http://www.summasupport.dk/alskassehelp.php
her vil du finde en YouTube video om brug af et tillægsprogram til SummaSummarum hvor du får et softwarekasseapparat sat på din PC og du arbejde op mod SummaSummarum - for en pris a 2.995,- + moms. Ring hvis du vil høre mere herom Tlfnr. står inde på hjemmesiden med videoen