Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Igang med iPhone-udvikling - oprette firma nu eller vente?

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ad 1)
Multimedier, som udelukkende anvendes erhvervsmæssigt udløser ikke multimedieskat, med mindre de står i dit hjem (dvs. at du driver virksomhed fra hjemmeadressen).

Du beskattes nemlig ikke af brugen af multimediet, men muligheden for at kunne bruge det. Så for at kunne undgå beskatning skal multimediet være placeret på et kontor i byen. Jeg er dog i tvivl, om et godkendt 100% erhvervsmæssigt hjemmekontor også kan gøre det ud for et "kontor i byen".

Erklæringen er kun for ansatte, og ikke for selvstændige.

Ad 2)
Korrekt.

Husk i øvrigt, at så længe du har enten telefon, internetforbindelse eller computer (og tilbehør), som er betalt af firmaet, så udløser det multimediebeskatning på 250 kr. om måneden. Beskatningen er den samme, lige meget hvor mange multimedier du har købt på den måde.

Ad 3)
Dit salg er momspligtigt.

Årsagen til, at du vil kunne betragte det som momsfrit salg er udelukkende, at App Store er en momsregistreret virksomhed, som har fradrag for købsmoms.

På dine faktura skal du derfor huske at tage højde for de regler, som findes indenfor dette, og du skal i øvrigt indberette hele dit internationale salg til Listesystemet hos SKAT.

Netop fordi din kunde er en erhvervsvirksomhed, og ikke privat, vil det bedst kunne betale sig for dig at momsregistrere din virksomhed inden opstart. På den måde opnår du både momsfradrag på dine køb, og opnår fordelen ved at dit salg er "momsfrit".

Ad 4)
Ja, det kan du.

Du kan endda købe en telefon, som anvendes 100% privat, med 0% momsfradrag, men stadig fuldt skattefradrag.

Husk dog på, at multimedieskatten er personlig, så du kan ikke lovligt forsyne hele familien med telefoner, og så kun lade dig blive multimediebeskattet af det.

Ad 5)
Nej, ikke umiddelbart.

Dog vil du sandsynligvis allerede være multimediebeskattet via din arbejdsplads. Hvis det er tilfældet, så skal du selvfølgelig ikke beskattes igen i dit eget firma - også selvom du indkøber iPad, iPhone, computer, mv. i firmaet.

Så hvis din arbejdsgiver i dag betaler din private internetforbindelse (ses meget ofte) eller du tager din arbejdsmobil eller arbejdscomputer med hjem (ses også meget ofte), så vil du ikke skulle tænke på multimedieskat i din egen virksomhed.

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 11:54

Hejsan.

Rigtig interessant tråd, jeg står nemlig i øjeblikket lidt i samme situation. :)

Jeg skal lige forstå nedenstående korrekt:

Martin E. Jensen:

Ad 3)

Dit salg er momspligtigt.

Årsagen til, at du vil kunne betragte det som momsfrit salg er udelukkende, at App Store er en momsregistreret virksomhed, som har fradrag for købsmoms.

På dine faktura skal du derfor huske at tage højde for de regler, som findes indenfor dette, og du skal i øvrigt indberette hele dit internationale salg til Listesystemet hos SKAT.

Netop fordi din kunde er en erhvervsvirksomhed, og ikke privat, vil det bedst kunne betale sig for dig at momsregistrere din virksomhed inden opstart. På den måde opnår du både momsfradrag på dine køb, og opnår fordelen ved at dit salg er "momsfrit".

Hvis jeg forstår ovenstående korrekt ser regnskabet således ud, hvis jeg sætter en applikation til salg i AppStoren:

Salgspris: 30,- kr

AppleFee 30% = 10 kr

Moms 20% af 30 kr = 6 kr

Ialt: 16 kr

og 14 kr til undertegnede, som jeg så skal betale firmaskat for?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

M_Munksgaard:

Hvis jeg forstår ovenstående korrekt ser regnskabet således ud, hvis jeg sætter en applikation til salg i AppStoren:

Salgspris: 30,- kr

AppleFee 30% = 10 kr

Moms 20% af 30 kr = 6 kr

Ialt: 16 kr

og 14 kr til undertegnede, som jeg så skal betale firmaskat for?

Ikke korrekt.

Hvis udsalgsprisen er 30 kr. inkl. Irsk moms, så er det App Store, som skal afregne salgsmomsen.

Hvis App Store har lovet dig, at du får 70% ekskl. moms af salgsbeløbet inkl. moms, så kan du sådan set være ligeglad med momsen.

30% af 30 kr. = 9 kr.

Du har så 21 kr. ekskl. moms i dækningsbidrag (til at dække dine omkostninger). Det du skal betale skat af, er dit resultat, som fremkommer, når du har fratrukket dine mulige fradrag.

Hvis App Store skal afregne 15% moms, så har de ca. 26 kr. tilbage efter momsen. Deres dækningsbidrag er så 5 kr. pr. salg.

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 12:33

Perfekt svar, tak for hjælpen. :D

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 72
Fra  BitLizard Software Skrevet kl. 13:10

Tusind tak for dine fyldestgørende svar Martin!

Martin E. Jensen:
Du beskattes nemlig ikke af brugen af multimediet, men muligheden for at kunne bruge det.

Ok, det var jeg ikke klar over, men så kan jeg jo ligeså godt smide telefon og internet oven i puljen.

Martin E. Jensen:

Det med momfradrag forstår jeg godt, men hvad mener du med at mit salg er momsfrit? Er det ikke under alle omstændigheder Apple som betaler momsen?

Martin E. Jensen:
Du kan endda købe en telefon, som anvendes 100% privat, med 0% momsfradrag, men stadig fuldt skattefradrag.

Virkelig - er det specifikt for telefon, eller gælder det alt som falder multimediebeskatningen (d.v.s. PC, internet og lignende).

BitLizard Software

Udvikling af apps til iPhone og Android

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:27

mabuhay:

Det med momfradrag forstår jeg godt, men hvad mener du med at mit salg er momsfrit? Er det ikke under alle omstændigheder Apple som betaler momsen?

Selvom du er momspligtig af dit salg, så vil dit salg være uden moms, når App Store er en momsregistreret virksomhed, som har fradragsret for momsen.

Du skal i øvrigt huske at angive hele dette salg via Listesystemet hos SKAT.

I sidste ende er det forbrugeren, som betaler momsen. App Store skal bare administrere momsen, og sørge for at indbetale den.

Havde App Store ligget i Danmark ville du ikke kunne slippe for at tillægge salget moms. Det ville dog ikke betyde nogen forskel, da App Store stadig ville have mulighed for at trække momsen fra.

mabuhay:

Virkelig - er det specifikt for telefon, eller gælder det alt som falder multimediebeskatningen (d.v.s. PC, internet og lignende).

Det gælder for alle multimedier; telefon, internet og computer (og tilbehør).

Tilmeldt 4. Mar 11
Fra  BitLizard Software Skrevet kl. 13:30

Super, takker ydmygt for hjælpen Smile

BitLizard Software

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:33

Det var så lidt.

Hvis du skal have hjælp til Listesystemet, så skriver du bare.

God søndag! Big Smile

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:54

Der er andre vigtige grunde til at starte i selskabsregi (dvs. med minimum ApS):

Lad og sige, at du laver en killer-app og sælger 1 mio. stk. Lad os så sige, at din killer-app indeholder en fejl som gør, at 1 mio. kunder kan kræve erstatning. Det erstatningskrav ønsker du ikke at hænge på som privatperson.

Et andet aspekt. Din 1 mio. kunder killer-app vil generere noget omsætning, som en køber måske er interesseret i. Hvis du ejer app'en personligt, skal du betale fuld personlig skat af en sådan handel. Du kan ikke "bare" kan overdrage/forære dine personligt frembragte app's til et selskab, som du senere stifter og selv ejer.

Dbh. Aleksander 

Tilmeldt 4. Mar 11
Fra  BitLizard Software Skrevet kl. 19:41

God pointe! Tak for input Aleksander.

BitLizard Software

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)