Ad 1) Du beskattes nemlig ikke af brugen af multimediet, men muligheden for at kunne bruge det. Så for at kunne undgå beskatning skal multimediet være placeret på et kontor i byen. Jeg er dog i tvivl, om et godkendt 100% erhvervsmæssigt hjemmekontor også kan gøre det ud for et "kontor i byen". Erklæringen er kun for ansatte, og ikke for selvstændige. Ad 2) Husk i øvrigt, at så længe du har enten telefon, internetforbindelse eller computer (og tilbehør), som er betalt af firmaet, så udløser det multimediebeskatning på 250 kr. om måneden. Beskatningen er den samme, lige meget hvor mange multimedier du har købt på den måde. Ad 3) Årsagen til, at du vil kunne betragte det som momsfrit salg er udelukkende, at App Store er en momsregistreret virksomhed, som har fradrag for købsmoms. På dine faktura skal du derfor huske at tage højde for de regler, som findes indenfor dette, og du skal i øvrigt indberette hele dit internationale salg til Listesystemet hos SKAT. Netop fordi din kunde er en erhvervsvirksomhed, og ikke privat, vil det bedst kunne betale sig for dig at momsregistrere din virksomhed inden opstart. På den måde opnår du både momsfradrag på dine køb, og opnår fordelen ved at dit salg er "momsfrit". Ad 4) Du kan endda købe en telefon, som anvendes 100% privat, med 0% momsfradrag, men stadig fuldt skattefradrag. Husk dog på, at multimedieskatten er personlig, så du kan ikke lovligt forsyne hele familien med telefoner, og så kun lade dig blive multimediebeskattet af det. Ad 5) Dog vil du sandsynligvis allerede være multimediebeskattet via din arbejdsplads. Hvis det er tilfældet, så skal du selvfølgelig ikke beskattes igen i dit eget firma - også selvom du indkøber iPad, iPhone, computer, mv. i firmaet. Så hvis din arbejdsgiver i dag betaler din private internetforbindelse (ses meget ofte) eller du tager din arbejdsmobil eller arbejdscomputer med hjem (ses også meget ofte), så vil du ikke skulle tænke på multimedieskat i din egen virksomhed.
|
Hejsan.
Rigtig interessant tråd, jeg står nemlig i øjeblikket lidt i samme situation. :)
Jeg skal lige forstå nedenstående korrekt:
Martin E. Jensen:Ad 3)
Dit salg er momspligtigt.
Årsagen til, at du vil kunne betragte det som momsfrit salg er udelukkende, at App Store er en momsregistreret virksomhed, som har fradrag for købsmoms.
På dine faktura skal du derfor huske at tage højde for de regler, som findes indenfor dette, og du skal i øvrigt indberette hele dit internationale salg til Listesystemet hos SKAT.
Netop fordi din kunde er en erhvervsvirksomhed, og ikke privat, vil det bedst kunne betale sig for dig at momsregistrere din virksomhed inden opstart. På den måde opnår du både momsfradrag på dine køb, og opnår fordelen ved at dit salg er "momsfrit".
Hvis jeg forstår ovenstående korrekt ser regnskabet således ud, hvis jeg sætter en applikation til salg i AppStoren:
Salgspris: 30,- kr
AppleFee 30% = 10 kr
Moms 20% af 30 kr = 6 kr
Ialt: 16 kr
og 14 kr til undertegnede, som jeg så skal betale firmaskat for?