Hej Jeg har startet hobbyvirksomhed i december måned. Nu har jeg så pr. 1. marts valgt at blive momsregistreret. Hvad i alverden gør jeg ved mit varelager ifht. at jeg jo har betalt moms på disse produkter ? Jeg har også nogle fakturaer ude som ikke er betalt endnu. Hvordan får jeg alt dette til at stemme så mit momsregnskab bliver rigtigt. Jeg bruger summa summarum regnskabsprogram. Kan jeg Bogføre fakturaer fra før 1/3 efter den 1/3 og på den måde få momsen til at gå op ? Håber I kan hjælpe andm
|
Lige netop det med at opbygge et større varelager er en af årsagerne til at man bør overveje nøje, om det nu også kan betale sig at udnytte regler om momsfritagelse for omsætning under 50.000 kr./12 måneder. I den periode hvor du har udnyttet denne regel til at undgå at opkræve moms af din omsætning kan du heller ikke løfte momsen af dine indkøb. Du kan derfor ikke løfte momsen af dit varelager ved overgang til momspligtig.
Har du oparbejdet et større varelager vil jeg derfor anbefale dig at overveje, om det kan betale sig at overveje at ansøge om at blive momsregistreret med tilbagevirkende kraft.
mvh
Michael