Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Først udelukkende salgsorganisation. Men nu også importør og lagerførende. Er det en god idé at bevæge sig væk fra sin kernekompetence?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 18. Sep 09
Indlæg ialt: 144
Fra  PAD ApS Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i den grad brug for noget sparring mht. vores organisations fremtid.

Egentlig består problemet primært i manglende seriøsitet fra vores leverandør i Danmark. Disse problemer vil jeg beskrive senere. Men først noget forhistorie.

Min forretningspartner og jeg beskæftiger os med telemarketing (B2B). Vi har begge bred erfaring fra branchen, både som sælgere og på ledelsesniveau. Endvidere har vi afholdt salgskurser med enorm succes.

Det har længe været et tema for os at starte vores eget telemarketingbureau. Vi mener branchen fejlprioriterer og fokuserer på nogle helt forkerte ting. Ydermere udnytter branchen ikke de muligheder der åbenlyst ligger og gemmer sig hvad angår fleksibilitet og mobilitet.

Vi fandt et produkt som vi var overbeviste om egnede sig til vores idéer. Vi kom i kontakt med en partner der importerede vores varer til Danmark.

Herefter gik vi straks igang med at sælge det pågældende produkt. 80-90% af kunderne var mere end almindeligt interesserede. (Produktet bruges af alle produktionsvirksomheder i Danmark og vi kunne sælge det ca. 50-100% billigere, ligemeget hvilken leverandør virksomheden havde.)

Vi fandt dog hurtigt ud af at vores leverandør i Danmark var meget kapitalsvag. Varerne betales "up front" og det var/er derfor umuligt at imødekomme den store interesse. Vi besluttede os efter længere tids overvejelse i dag at afbryde samarbejdet med ham og prøve at gå vores egne veje.

Problemet var egentlig for ham at jævnfør vores kontrakt skulle han give os 75% af fortjenesten for at sælge en given vare. Det ville derfor tage ham meget lang tid at opbygge et lager der var stort nok til at imødegå interessen. Han påstod imidlertid at han havde eneretten til at sælge varen i Danmark, og det havde vi troet var sandt. Men som det ofte er med "halvstore brands" skal man lagerføre for et vist beløb for at kunne kalde sig eneforhandler.

Vi tog kontakt til ejeren af virksomheden i Italien og forelagde ham situationen. Hans svar var naturligvis at hvis XX ikke kunne levere den vare vi forespurgte i Danmark måtte han finde en anden leverandør.

Det ser ud til at "vi får lov" at lagerføre og sælge produktet i Danmark, men jeg er vitterlig i tvivl om det er en god idé.

Det drejer sig om en forholdsvis ukompliceret vare, så vi ville sagtens kunne udføre opgaven og selv stå for det logistikmæssige. Ydermere kræver det for os ikke den store startkapital før vi kan komme igang.

Egentlig betragter jeg det lidt som en luksusproblem. For vi kan jo sælge varen, og i yderste konsekvens kan vi bare finde en anden producent.

Det jeg egentlig godt kunne tænke mig at høre jeres mening om er egentlig bare om I mener det er en god eller dårlig idé at importere selv? Godt nok vil vi på sigt tjene ca. 20% mere, men det flytter fokus fra det vi virkelig er gode til, nemlig at opbygge en salgsorganisation.

Findes der en helt 3. mulighed? Kunne man evt. finde en kapitalstærk lagerførende som var villig til at købe varerne ind og betale os for det vi sælger?

Egentlig er jeg nok bare meget forvirret, da vi bevæger os ind på et område hvor vi umiddelbart ikke er så stærke. På den anden side drejer det sig bare om at føre et simpelt lager med ca. 15 forskellige varer, men vil det ikke ødelægge vores salgsorganisation?

Jeg beklager hvis det hele virker lidt rodet, men sådan er det også oppe i mit hoved. Jeg har jo selvfølgelig diskuteret disse problemstillinger med min forretningspartner til hudløshed de sidste dage. Men det ville være rart at få nogle andre øjne på sagen, så jeg kan få noget søvn ;-). Spørg endelig om præcis det der falder jer ind. Men det kunne være fedt med noget respons på hele situationen, evt. med nogen der har erfaring inden for lager og logistik.

Venligst Johannes

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 08:20
Det er lidt svært at give det helt rigtige svar, uden at kende jeres fima bedre.

Vi har lige stået i en tilsvarende situation, hvor vores leverandør ikke er ret hurtig til at levere. Vi tog også kontakt til producenten, samtidig med at vi undersøgte markedet for alternativer, som vi egentlig ikke troede eksisterede.

Vi endte med en kombination, hvor det lykkedes os at finde en leverandør udenfor Danmark, og samtidig fandt et rigtigt stærkt alternativ. Vi fravalgte muligheden for selv at blive distributør på produktet, netop fordi det ville flytte vores fokus væk fra vores primære forretning, og vi samtidig skulle bruge for meget tid på at afsætte det antal vi skulle forpligte os til at købe hos producenten.

Det betyder at vi på dette produkt ikke tjener helt så meget som vi kunne, men det bliver helt sikkert opvejet af, at vi kan holde fokus der hvor vi gerne vil have det. Så vi er ret sikre på at det var den bedste løsning for os.

Vi erkendte at vi ikke ville kunne få det maksimale ud af en distributør aftale, og hos os ville det oven i købet være en helt naturlig forlængelse af andre aktiviteter, at blive distributør på dette produkt.

Umiddelbart lyder det som et større kursskifte i jeres virksomhed, hvis i vælger denne model. Men jeg ved ikke om i er gearet til det. Eller hvad det vil betyde for jeres øvrige aktiviteter.

Så jeg vil da foreslå at I starter med at tale med leverandører i andre lande, evt. Tyskland, for at finde ud af om det ville være en mulighed at få varerne derfra i stedet.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Odense
Tilmeldt 18. Sep 09
Fra  PAD ApS Skrevet kl. 09:26

Af hjertet tak for et meget brugbart svar!

Hvis vi selv vælger at importere til Danmark betyder det er større arbejdsbyrde, og dermed fjernes fokus fra vores kernekompetence. Det er desværre ikke muligt at finde andre steder at købe varen fra.

Varen afsendes kun fra 2 destinationer i verden.

Det første sted er fabrikken i Kina, hvor der produceres 160.000 enheder dagligt. På sigt ville det være mere favorabelt at få varerne herfra, idet at de kan transporteres med skib. Men det kræver selvsagt at man køber et større parti. Transporttiden er selvsagt også længere (25-28 arbejdsdage)

Det næste sted er det Europæiske hovedlager i Brescia, Italien. Herfra sendes varen afsted til flere europæiske lande. Her skal vi bare have lavet en aftale med DSV eller lign. om at hente et par paller af gangen. Vi har kontakt til ejeren af fabrikken i Kina, som er villig til at hjælpe os i den udstrækning vi får brug for det.

Så der findes egentlig kun 2 muligheder (måske 3)

1. Vi importerer varen fra Italien selv, og accepterer at det betyder øget arbejdsbyrde og fjernet fokus fra vores salgsorganisation. Vi synes selv vi er dygtige og vi kan godt magte det. Det er trods alt kun 30-50 pakker der skal sendes rundt i Danmark. Så snart det er muligt ansætter vi selvfølgelig en ungarbejder til at klare det. (Tidshorisonten her er nok 2-3 måneder)

2. Det er egentlig her jeg har brug for jeres hjælp! Kan man finde et "pakkeri/lager", som er villig til at skyde kapital i vores projekt (30.000-50.000) og stå for al import og forsendelse i Danmark? Investeringen på de 30.000-50.000 dækker egentlig hvad vi sælger for 2 mand på 1½ uge. Vi har nemlig allerede nået vores budgetmål. (300 kr. pr. mand i timen) Udsigterne er gode og den lagerførende står til at kunne hive ca. 700.000-1.000.000 hjem det første år. For en investering på 50.000 som egentlig allerede er "bevist" jævnfør det faktum at vi allerede har nået vores budgetmål på de 300kr. Det er jo en ekstremt god mulighed, også for en lagerførende!

3.

Vi finder en helt 3. producent af vores produkt som allerede har en importør i Danmark. Fortjenesten på varen vil sandsynligvis dale mærkbart, men vores salgsorganisation bevarer sin energi.

Igen... Alle inputs er velkommen...

Venligst

Johannes

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 09:47

Altså så meget arbejde er der jo ikke i at importere varen, i kan lade transport firmaet stå for alt papir arbejdet. 

Når i har prøvet det et par gange kommer det til at glide som smurt. 

Jeg ville personligt gøre det

Fra Odense
Tilmeldt 18. Sep 09
Fra  PAD ApS Skrevet kl. 10:08

Umiddelbart hælder jeg også mest til bare at springe ud i det. Så kan man heller ikke bebrejde andre end sig selv hvis det går i vasken.

Venligst

Johannes

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 10:22

Mængden af papirarbejde er MEGET begrænset, hvis du får det fra Italien (som jo er et EU-land), det er lidt mere kompliceret at få det fra et ikke-EU-land.

Prøv at lave en aftale med den italienske leverandør, om at han står for fragten. Så er der bare tilbage at bogføre importmoms. Så jeg ville nok ikke være så bekymret for opgaven, hvis jeg var dig.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Nyborg
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 08:38

Hej Johannes

hvorvidt den ene mulighed fremfor den anden er den bedste for jer er I nok i sidste ende den bedste til at tage beslutning om, og måske har I allerede truffet jeres beslutning og er i gang !

Men såfremt I stadig overvejer en importør og distributør som skal arbejde for jer, vil jeg gerne melde mig som en mulighed.

Jeg driver i forvejen en importvirksomhed hvor jeg med eget laget leverer dag til dag til forhandlere i Danmark og øvrige europæiske lande. Jeg importerer fra EU og 3-lande og har alle godkendelser og laver import-afgift-told afregninger fast.

Jeg har gode fragtaftaler for pakker og paller i Danmark og sidst men ikke mindst har jeg lagerkapaciteten på eget lager i Nyborg. Der hvor det kan være interessant for mig er at jeg kan udnytte lagerpersonale bedre og mere økonomisk, da jeg vil opnå større daglige antal forsendelser og dermed sikre udnyttelse af arbejdstiden.

Skriv gerne PM hvis denne mulighed med 3 partner som lager/logistik stadig er aktuel for jer, så kan vi tage en videre snak om det kan hænge sammen for os begge.

Mvh
Kramer

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 09:05

Har i tænkt på at hive en partner mere med ind i firmaet, som har sit kerneområde inden for lager/logistik og Supplier relationship management? - Så i ikke skal bruge jeres tid på dette - men kan koncentrere jer om salget - der tydeligvis er jeres spidskompetence.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Sep 09
Fra  PAD ApS Skrevet kl. 23:14

Hej,

Nu er der gået en rum tid, så jeg synes lige jeg ville opdatere eventuelt interesserede.

Vi valgte selv at importere varen fra Italien til Danmark.

Vi har i den sidste måneds tid foretaget os følgende: Solgt varer for 150k (Der er enomt god avance på varen), opbygget systemer/arbejdsgange for fakturering, logistik, salg og lager. Alle arbejdsgange er optimerede så meget som muligt!

Vi er dog imidlertid løbet ind i nogle andre problemer.

Eks: Sælgeren sælger varen > Sælgeren laver GLS pakkeseddel > Sælgeren opretter debitor og laver regningen > Sælgeren smider fakturakopi til vores eksterne bogholder, GLS pakkelabel og "ordreseddel" til lægges til "lagermand". > Sælgeren laver sig en kop kaffe og glæder sig over at have tjent 0,5-5k på 15 min arbejde. 

Dette administrationshelvede gør dog at denne ^ proces ikke finder sted så mange gange som der er i teorien er mulighed for. På vores marked findes der 40.000 potentielle kunder, i den sidste måned har vi været i kontakt med kun 2.000 af dem. Alle kunderne bruger vores produkt, der er bare nogle få som er for små til at vi gider at beskæftige os med dem. Derudover er der selvfølgelig også nogle der nægter at skifte leverandør.

Det vi hele tiden arbejder på er at fjerne de forhindringer (på billigste og bedste måde), der forhindrer os i at udføre salgsarbejde 7 timer dagligt. Hvad er det der forhindrer os?

- Vi sælger vores varer hurtigere end vi kan nå at få penge ind fra de forrige vi har solgt. Vi er derfor nødt til nogen gange at indstille salgsarbejdet i nogle dage for at kunne genoptage salgsarbejdet. (Eks. I mandags aftog en kunde hele vores varelager af en given vare, vi kan derfor ikke kontakte nye kunder, for vi har ikke varen til rådighed.)

Status pt: Vi har solgt alt hvad vi har købt hjem, og har regninger ude for ca. 70.000. Vi kører 8 dage netto, så det varer gerne 14-21 dage før alle betalinger er hjemme. (Ved den første afsending lykkedes det at få 48 ud af 50 kunder til at betale. En var gået konkurs, en anden ønskede ikke varen alligevel. Ikke helt dårligt når der er tale om salg foretaget over telefonen). Altså står vi i en situation hvor vi ikke kan bestille varer igen før om ca 1 uge. Jeg ved udmærket at det virker som et luksusproblem, men det er mere end almindeligt irriterende når man ved man kunne sælge røven ud af bukserne, hvis bare varen var til rådighed.

- Vi ender ofte i situationer hvor vi bruger timer på at løse det vi ikke er dygtige til. Dette er bl.a. logistikproblemer, faktureringsproblemer o.lign.

Summa summarum er: Vi har bevist at vi sagtens kan magte de andre opgaver, men det hæmmer os enormt meget i vores salgsarbejde.

Mit spørgsmål går egentlig meget på det samme som jeg spurgte om sidst: Hvordan og hvor outsourcer vi de opgaver som hæmmer vores salg?

NB. Vi står selvfølgelig i en ny situation. Vi har fundet ud af at konceptet er mere end gangbart. Vi har fundet ud af at vi kan magte lager og logistik. Vi har fundet ud af at de nye arbejdsopgaver hæmmer os præcis så meget som vi frygtede!

What to do, what to do?

Alle inputs bliver modtaget med kyshånd!

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 00:47

Hej Johannes

1) Hvorfor bestiller i ikke et større lager hjem? Hvis i tjener så godt på dem som du giver udtryk for, så burde der ikke være et likviditetsproblem. I hvert fald ikke et problem, som ikke evt. kan klares med en kassekredit.

2) Hvad med at bruge et lagerhotel? De opbevarer varerne og sender dem efter behov. Så skal i ikke fysisk håndtere varen, ikke laver gls pakkeseddel etc.

3) I kan overveje at finde en samarbejdspartner - en anden importør af varen, som i så køber af efter behov. Ja avancen bliver mindre, men det eliminerer en masse andre bekymringer, og mon ikke i kan sælge det mere / tjene mere ved at kunne sælge fuld tid fremfor at skulle sidde og lave ingenting i nogle dage?

Nu er i jo allerede importør af produktet, så al fremtidig hjælp vil være lettere hvis du afslørede hvad det er i sælger...

Hilsen Morten

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)