Hey folkens, Jeg vil super gerne have jeres input/mening om følgende; Med udgangspunkt i et nyt koncept har jeg nu i et halvt års tid rejst lidt rundt, networket og lavet research for at få "vejet og vurderet" om min ide kan lade sig gøre. Det kan den godt og jeg får god respons. Nu vil jeg så gerne have en partner med i projektet og har også et rigtig godt bud i en gut med masser af erfaring, penge og netværk, som også kan se kæmpe potentiale i projektet. Spørgsmålet er bare om han har for store forventninger og derfor bliver FOR "dyr" for mig (tabt ejerskab). Nu er spørgsmålet så hvad der er rimeligt ift ejerandel og hvad han skal betale. Meningen er at jeg overlader "chef rollen" til ham og selv tager mig af selve produkt og forretsningsudviklingen. Det er her jeg har min styrke og jeg ved LANGT mere om det marked vi skal arbejde i. Hans erfaring, personlighed osv skal så gerne gøre at han kan udfylde den anden rolle. lidt facts og mit syn på sagen; Jeg kommer i hvert fald i starten til at arbejde langt mere end ham (formentlig fuld tid og ham ca. 10 timer om ugen). Jeg har arbejdet i ca. et halvt år forud, hvilket jeg opgør i værdi som "rejseomkostninger, tabt løn, pension, ferie osv" til totalt ca. 500k (dette udfra mit tidligere lønniveau da jeg arbejdede). Jeg mener at sålænge et projekt skrider fremad stiger det kun i værdi, hvorfor disse 400k i princippet burde tilskrives en "forrentning". Selvom han indskyder mere kapital end mig, vil han jo stadig ikke "miste" disse penge - altså hvis han skyder 100 ind og har halvt ejerskab fx. så han har jo kun betalt mig 50. Jeg ved godt at I nu vil sige at det kommer an på det og det andet og hvad projektet er etc. MEN jeg taler udelukkende om det indbyrdes forhold. Altså nu ejer jeg det hele og hvad er rimelig han skal betale for at få halvdelen under hensyntagen til jeg arbejder 4 gange så meget, kommer med konceptet og den nødvendige branche viden og har "investeret" et halvt års arbejde og lidt omkostninger heri. Min tanke er at jeg stifter et selskab og så tegner han anparter/aktier til overkurs, således at hans penge ryger ind i virksomheden i stedet for direkte til min lomme. Jeg vil dog meget gerne have "indført" en slags månedlig betaling til mig, så jeg kan tillade mig at koncentrere mig 100% om projektet (ikke nogen herregård men bare så jeg kan få brød på bordet). Det er selvfølgelig ikke optimalt at bruge startkapitalen til løn, men jeg kan ikke rigtig komme på nogle bedre ideer. Det var en lang smøre, håber I forstod og kan komme med nogle input. Altså, hvad skal det fx koste ham at få halvdelen og kan jeg tillade mig at kræve en eller anden form for løn eller konsulent honorar fra virksomheden? Alternativt, i fald han ikke vil acceptere mit tilbud, har jeg overvejet at han bare skal have en mindre ejerandel på en 5-10% mod at ligge lidt "commitment cash" ala 50-100k og 10 ugentlige timer fx. hvad synes i om det? P.S. Hvis der er nogle der klør sig i nakken og ikke fatter hvorfor jeg vil have manden med, når jeg alligevel skal levere langt det meste arbejde og viden, så er det fordi min erfaring siger mig at det ikke er smart at gå solo og nogle strukturede hands on personligheder med godt netværk og penge, kan gøre underværker i enhver opstartsvirksomhed.
|
Jeg vil starte med at sige, at selvom du har lagt meget forarbejde i projektet og fortsat skal arbejde mere, er min sparring at du skal dele din problemstilling lidt op. Det vil du nok ikke bryde dig om at høre, - men here it goes;
1. Forarbejdet er din investering - partnerens hans kontante indskud.
Kommentar; du forudsætter at din idé alene er xx værd og det er en fejl. Din idé er "værdiløs" medmindre den udføres med succes.
1a.. Du opgører din indsats til 500K baseret på din tidligere løn, omkostninger m.v.
Kommentar; Det du beder om her svarer til at du vil have banken til at betale for kopierne til dine lønsedler, og tabt arbejdsfortjeneste for mødet i banken når du ansøger om et lån.
2. Prisen på en ikke-eksisterende virksomhed kan ikke fastsættes. Det er alene potentialet som vil forudsætte noget. Hvis forudsætningen alene er tilførsel af kapital kan ejerandel procentuelt fastsættes efter tilsvarende lånevilkår. Hvis forudsætningen både er kapitalindskud og videnstilførsel, skal den intellektuelle værdi fastslås efter om det er muligt at rejse kapital på normale lånevilkår.
Kommentar; Hvis du både har brug for partnerens indsats og hans penge, stiger hans markedsværdi betydeligt. Kan projektet ikke bære uden partneren, altså (groft sagt) helt op til 80-90% da firmaet ellers ikke vil eksistere.
Et pragmatisk løsning kunne derfor være at du opgører dit kapitalindskud til at være dine omkostninger + 6 mdrs. dagpengesats (det mindste du ville have kunnet oppebære af indtægt i researchfasen) og at din partner indskyder et tilsvarende beløb i kontanter for 50% ejerandel, og at i så hver især aflønnes i det nye firma på timebasis.
Partneren kan så tilføre virksomheden yderligere kontant kapital på aftalte lånevilkår, eller købe sig til en større ejerandel ved en option. Altså at kunne indskyde kapital mod større ejerandel på den betingelse at du på et givent tidspunkt for mulighed for at købe hele eller dele af denne ejerandel på markedsvilkår til en fastsat ejerfordeling, som ikke nødvendigvis skal være 50-50 - (men godt kunne være det). På den måde får partneren jo glæde af sit kapitalindskud og motivation til succes.
Kunne du låne pengene i banken, kunne du bare ansætte ham, men selvom du ikke fortæller så meget så baserer jeg mit svar på at dette ikke er tilfældet ;-)