Der skulle vel helst ikke være nogen fordel i at handle i en butik vs. en e-shop.
Nu nævner jeg rådgivning, som én af fordelene. Det er ikke meget rådgivning du får i de fleste webshops, og det er ikke mange af dine spørgsmål du kan få besvaret, hvis der er noget du ikke selv kan læse dig til eller helt forstår.
Derudover er der mange tillægspakker som kan gøre dit telefonregning billigere. Enten fordi du med en ny telefen for flere muligheder, og måske et ændret forbrug, eller fordi du simpelthen bare ikke er opmærksom på de muligheder.
Disse muligheder skal du selv være opmærksom på, når du handler i en webshop. I en fysisk butik, skulle sælgeren gerne lave en ordentlig behovsafdækning, og dermed sørge for at du får den helt rigtige sammensætning. Det kan webshoppen ikke endnu.
Derudover har du som regel mulighed for at se og afprøve telefonen inden du køber, når du handler i en fysisk butik. Det kan du ikke i en webshop. Der har du dog din fortrydelsesret Men hvis du skal sende fire telefoner retur før du finder den rette, har fragtomkostningerne nok oversteget besparelsen.
Ser vi bort fra operatørernes shops, ser jeg ikke nogen speciel sikkerhed i at handle mobiltelefoner i en webshop.
Hvilken sikkerhed har du for at shoppen eksisterer om x måneder, når din telefon skal til reparation? Ingen.
Og hvis du har handlet den billigt, er den med ret stor sandsynlighed parallelimporteret. Det betyder først og fremmest, at værkstedet lægger det originale sprog på telefonen, og at du skal få forhandleren til at skifte sprogpakke. Det koster igen fragt (eller tid), hvis du ikke har fået sendt den til reparation igennem ham Og hvis han ikke eksisterer, skal du betale for at få sprogpakken på.
Hvis telefonen så samtidig er importeret fra et ikke EU land, er din garanti væk, sammen med forhandleren. Og så skal du betale for at få den repareret. Det skal have været en rigtig stor besparelse, hvis det ikke skal ende med at telefonen bliver dyrere, end hvis du havde handlet i din lokale butik.
Og jeg har set mange eksempler på folk, der i sidste ende har betalt mere for telefonen, fordi de bare ikke kunne få det billigt nok, end hvis de havde handlet i den lokale butik.
Så at det kun skulle være fordele ved at handle i webshoppen, er jeg ikke enig i.
Hvad er det for noget vrøvl? Hvad tror du der er mest profit i: At sælge flere produkter til eksisterende kunder, eller sælge til nye kunder der churner efter seks måneder fordi de shopper billige telefoner?
Jeg er ikke helt med på hvad du mener her?
I denne tråd har vi 3 eksempler på at de:
- Ikke informerer tydeligt om udgiften pr. måned
- Lyver kunderne op i ansigtet
Jeg ser ikke eget profit i den stategi. Jo her og nu, men efterhånden som kunderne finder ud af det, churner de nok for good. Der skal i hvert fald noget helt ekstraordinært til at lave bibehold, eller senere win-back på dem.
Men hvis du ikke mener at det går ud over troværdigheden, at man lyver sine kunder op i ansigtet, er du jo bare en kunde de vil elske at få :o)
Og når man sælger flere produkter til eksisterende kunder, synes jeg godt man kunne ulejlige sig med at informere dem. Igen har jeg set at det er et Telenor fænomen, at sige til kunden at de kan få telefonen billigere, hvis de også laver et tillægsprodukt, der stort set ikke koster noget pr. måned.
Og vups så ligger der et halvskjult simkort, som lige ryger på kontraten, og bliver revet i stykker og smidt ud, så snart kunden er gået. Jeg er så gammeldags, at jeg godt synes man kunne informere kunden om, at de lige har bundet sig på endnu et abonnement i mindst 6 mdr. og at de i øvrigt lige skal huske at opsige det. Og selvfølgelig at det koster den 249 i oprettelse, samt den pris de nu måtte binde sig til, på det givne abonnement.
Som sagt så tror jeg, at det er meget kortvarig profit, da jeg tvivler på at ret mange kunder bliver i selskabet, når de finder ud af hvad der har ramt dem.
og ja, de kunne selvfølgelig godt læse vilkårene igennem. De kommer i en folder på noget i retning af 18 sider. Det kan man ikke forvente at de gør.