Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyttelse af ide til hjemmeside.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg har fået en ide til en hjemmeside, som skal indeholde betaling, og udbetaling, bruger login,  indbakke til brugerne, forum, og meget mere.

Jeg mangler først en som kan programmere siden. Er der nogen som kan anbefale nogen dygtige og billige programmører?

Når jeg så har fundet en til at lave siden, hvordan kan jeg så være sikker på at programmøren ikke stikker af med min ide? Kan man lave en slags kontrakt på det?

Til sidst vil jeg spørge om der findes en form for "patent" eller ophavsret på en hjemmeside, så andre ikke kopiere min ide.

God dag til alle.

Henrik

Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 10:38

Hej Henrik

Er din ide så unik at den ikke findes på internettet idag i en eller anden form? Hvis den ikke er så unik (eks hvis du bare vil have lidt ekstra funktioner på noget der eksistere allerede) ville jeg bare finde en programmør du føler du kan stole på og så gå i gang. Hvis det er et firma du får til at programmere det her skal de jo også leve af at lave andres sider efter din. Så de vil ikke få det store ud af at røvrende dig og stjæle din ide.

Det er svært at sige om din ide ikke må kopieres. For hvad handler det om?

"Jeg har fået en ide til en hjemmeside, som skal indeholde betaling, og udbetaling, bruger login,  indbakke til brugerne, forum, og meget mere."

Jeg er ikke jurist, men tror det er svært at beskytte ideer på internetet når først de er ude. Men der er jeg nok ikke den rigtige at spørge.  Men er du den første med en god ide og har du lavet en side der er gennemarbejdet og utroligt brugbar så vil du i de fleste tilfælde være langt foran evt. konkurrenter der kan stjæle noget af din ide bagefter du har lanceret den.

Ved ikke om det var specielt brugbart det jeg skrev, men du fik lige et svar alligevel :)

Mvh

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 10:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Standardmåden at gøre det på er at lave en "non disclosure agreement" - prøv at google. Det har jeg med en stor del af mine underleverandører i mit normale job som udviklingsingeniør.

En sådan kontrakt gør, at du står stærkere ved en eventuel retssag mod din programmør. En sådan retssag koster næppe under 100000 kr. og sandsynligvis langt mere. For små-forretninger er den type aftaler reelt ikke det papir værd, de er skrevet på - pga. de enorme udgifter til retssag. De kan dog sikkert have en præventiv virkning.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 9. Sep 10
Skrevet kl. 10:45

Fotograf Carsten Olsen:

Standardmåden at gøre det på er at lave en "non disclosure agreement" - prøv at google. Det har jeg med en stor del af mine underleverandører i mit normale job som udviklingsingeniør.

En sådan kontrakt gør, at du står stærkere ved en eventuel retssag mod din programmør. En sådan retssag koster næppe under 100000 kr. og sandsynligvis langt mere. For små-forretninger er den type aftaler reelt ikke det papir værd, de er skrevet på - pga. de enorme udgifter til retssag. De kan dog sikkert have en præventiv virkning.

SmileCarsten

Men skal ideen ikke være ret unik før det kan svare sig? Her er der jo ikke tale om post-its eller isterninge posen.

(jeg har ingen ide om hvad din ide er, så du skal bestemt ikke tage det her som kritik. Jeg er bare nysgerrig over for brugbar sådan en aftale er hvis det er en hjemmeside)

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 10:54

Jeg har også et halvt ton non disclosure agreement liggende som jeg har skrevet under. Det skal dog siges at hjemmesider er ret svære og beskytte og det er nok også godt det samme da folk bare kan lave det fra et firma der ikke virker under dansk lov og så er der ikke ret meget at gøre (f.eks. et russisk, kinesisk osv.). Internettet er i det store og hele rimelig lovløst. Du har selvfølgelig en ophavsret på koden til hjemmesiden hvis du har sikret dig denne i din kontrakt men det er ikke på ideen. Det betyder bare folk ikke må kopiere din kode men funktionaliteten er der frit slag på.

Den eneste fordel du har er at være first mover og så holde dig skarp så du bliver ved med at være den bedste.

Men held og lykke!

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 9. Sep 10
Skrevet kl. 10:58

asgerfro:

Den eneste fordel du har er at være first mover og så holde dig skarp så du bliver ved med at være den bedste.

Men held og lykke!

Men den fordel er jo også ret stor og burde være mere end nok hvis man gør det rigtigt. Det er ikke nemt at lave en justeat 2 eks.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 10:59

Prøv lige at tænke lidt praktisk. Du skal jo ikke have lavet et nyt kodesprog, men programmeret nogle funktioner i et eksisterende kodesprog. Jeg tvivler stærkt på at du kan komme på nogle funktioner der ikke allerede findes!

Så drop nu det hemmelighedskræmmeri, - og kom igang.

Det er slet ikke så svært, - er der penge i det? Hvis der er penge i det, så sørger du simpelthen for at have alt klar inden du åbner- dvs. blog,markedsføring, pressemeddelser, YoutubeSEO og alt hvad der skal bruges. Du skal simpelthen have en rullende start hvor snebolden ruller ned af bakken når du går online. Så har du et forspring og kunsten er så at beholde det.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 11:39

Se det den anden vej

Enhver kan lave et nyt amino, datingsite, dba.dk og alle de andre... Og hvad så? Idag er det helt ligegyldigt hvor lækker, nytænke opfindsomhed og übercool du laver dit site/portal whatever. Har du ingen trafik/brugere på dit site er det helt ligegyldigt. 

Brugeren kommer ikke til dit site fordi det har smarte ting og en lækker løsning, de kommer fordi de kender det - fordi andre bruger det og fordi der sker noget på det site.

Du kommer vel heller ikke på amino fordi du mener de har den bedste løsning på et forum? du kommer her fordi der er masser af mennesker der alle besvarer dine spørgsmål.

Kort sagt, hvis du har en ide til et nyt website med unikke funktioner - hatten af for det! Men lad være med at være bange for at andre snupper din ide og laver den selv

Det er noget vi alle arbejder med herinde tror, den tankegang at vi skal åbne op for posen før andre kan hjælpe

dbh
Jakob 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 11:58

Hej

Jeg har et par tilrettede Freelance Kontrakter og Hemmelighedsholdelsesaftaler på min side.

De er oprindeligt fra Amino, men der er lavet lidt tilrettelser i dem.

Generelt - så få ALTID en kontrakt og hemmelighedsholdelsesaftale - for under alle omstændigheder, så sikrer det dig også at din programmør IKKE må genbruge noget af din kode andet sted.

Desuden - vil jeg gerne have lov til at anbefale mig selv som den freelance programmør du kigger efter Stick out tongue

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 17:00

Du har som udgangspunkt ophavsretten til hjemmesidens kode, HTML, Java, PHP osv, men skal aftale det hvis du hyrer nogen til at kode hjemmesiden for dig.

Iøvrigt kan der også være involveret en software implementeret opfindelse, som måske kan beskyttes med et patent

Læs om patent på www.eneret.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)