Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ruby on Rails, HTML5 eller dot.net ?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Amager
Tilmeldt 19. Aug 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@Jesper / Rasmus

 

Tak for jeres input, de har gjort mig meget klogere. Håber jeg kan give noget den anden vej næste gang.

 

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Zellerfield

Både RoR og ASP.NET er to rigtig gode platforme. Den nye ASP.NET MVC 3 med såkaldt EF Code First er stort set lige så produktivt som RoR vil jeg vove at påstå. Jeg tror også det er markant nemmere at finde kompetente .NET udviklere end RoR udviklere i DK, da der simpelt hen ikke er så mange RoR udviklere endnu.

.NET udviklere plejer dog så også at ligge i den mere løn-tunge ende, men det er selvfølgelig afhængig af erfaring osv.

I sidste ende er det dog hip som hap. Uanset hvad du vælger, bliver kardinaltpunktet at finde gode og dygtigt udviklkere.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil anbefale dig Ruby On Rails.

Nem indlæringskurve, masser af muligheder og open source Smile

De bedste hilsner

Freelancerbasen

FREELANCERBASEN - KLIK HER FOR AT FÅ BESKED

- Gratis portal for virksomheder & freelancere, kommer snart.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Rohde:

Både RoR og ASP.NET er to rigtig gode platforme. Den nye ASP.NET MVC 3 med såkaldt EF Code First er stort set lige så produktivt som RoR vil jeg vove at påstå. Jeg tror også det er markant nemmere at finde kompetente .NET udviklere end RoR udviklere i DK, da der simpelt hen ikke er så mange RoR udviklere endnu.

Nu har jeg ikke kigget på MVC 3 endnu, men Ruby on Rails har noget som .Net ikke får foreløbigt. Et dynamisk sprog! Og det er her meget af magien er til hvad der kan lade sig gøre.

Du skriver simpelthen meget mindre kode.

Ja jeg er klar over at der findes IronPython og IronRuby, men de er vist mere til syns skyld end noget der egentligt bruges til noget.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:

Nu har jeg ikke kigget på MVC 3 endnu, men Ruby on Rails har noget som .Net ikke får foreløbigt. Et dynamisk sprog! Og det er her meget af magien er til hvad der kan lade sig gøre.

Efter der er kommet Extension methods, og lambda udtryk så syntes jeg faktisk det er svært at se hvorfor man skulle ønske sig at bruge et dynamisk sprog.
Hvad syntes du konkret mangler ?

 

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Efter der er kommet Extension methods, og lambda udtryk så syntes jeg faktisk det er svært at se hvorfor man skulle ønske sig at bruge et dynamisk sprog.

Hvad syntes du konkret mangler ?

Nu bruger jeg selv lambda expressions og extensions methods og jeg kan kun spørge... Har du prøvet Ruby?

Du taler om ting der er blevet proppet på C# som reelt kun er syntax sugar og hvor compileren reelt laver det om til "egentlig kode". 

Du bliver vi nørdede, men at følgende ikke kan lade sig gøre i .NET viser jo tydeligt at det på ingen måde er dynamisk men reelt bare prøver fordi de dynamiske sprog har fået så meget medvind primært pga Ruby (og i sidste ende pga Rails fordi Ruby har eksisteret siden 95 mener jeg det er).

public class Base<T>{

public void DoSomething(){}

}

public class A : Base<ClassA>{}

public class B : Base<ClassB>{}

Og så ville bruge Base som den basis klasse det er:

void HepHey(Base<?> obj){

obj.DoSomething();

}

Næ ting som fx. Ducktyping er fantastisk. 

Jeg har primært kodet c# i min karriere og har brugt det siden beta dagene, men Ruby er et så meget mere smukt sprog. Det er også langt mere objektorienteret end fx. c#. Alt er objekter.

Se fx. nedenstående:

=> 1

1.class 

=> Fixnum

1.class.class 

=> Class

Altså nummeret 1 er baseret på klassen Fixnum, mens Fixnum er baseret på klassen "Class". Er det ikke smukt?

Nåh, jeg skal undskylde overfor trådstarter. Dette for at dokumenterer at jeg kender til begge platforme og så løb det lige af med mig. Bare ignorer alt denne sorte kodesnak.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:
Du taler om ting der er blevet proppet på C# som reelt kun er syntax sugar og hvor compileren reelt laver det om til "egentlig kode". 

Vil bare lige sige, at C# på ingen måde prøver at være dynmisk - det er slet ikke meningen.

Tag nøgleordet var fx. Det handler overhovedet ikke om at være dynamisk, men om type-inferens som kendes i mange funktionelle sprog (Standard ML, OCaml osv).

Min fornemmelse - og guderne skal vide jeg kan tage fejl - er at dynamiske sprog har haft deres peak, og 15 minutters popularitet. Jeg har selv arbejdet lidt med IronPython, og synes at det er et helvede at vedligehold sådanne noget dynamisk kode. Det kan være det er hurtigt at skrive, men at komme tilbage tre måneder senere og arbejde på det igen, synes jeg er frygteligt. Men jeg skal så også sige at det kan være et spørgsmål om tilvænning, og om at jeg ikke er kommet helt ind i den dynamiske-tankegang. Men dynamiske sprog virker på mig som en løsning på et problem der ikke findes.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du misforstår lidt mit spørgsmål, jeg er godt klar over forskellen på dynamiske sprog og statiske, det jeg spørger om er hvilket features du savner og gerne også hvorfor!

I det første eksempel er det rigtigt at man ville skulle indføre et interface for at det kan lade sig gøre i C#.

Det andet eksempel, er kan man sagtens i C#:

1 => 1
1.GetType() => Type
1.GetType().GetType() = Type

Men af begge de nævnte eksempler så er der jo næppe tale om killer-features! Så jeg savner lidt et "hvorfor"!

Samtidigt er jeg også personligt utroligt gode venner med compileren, den har hjulpet mig ud af meget skidt igennem tiderne. Faktisk er det sådan jeg i højgrad designer min kode, så compileren kan hjælpe ved vedligeholdelse.

Jeg kan sagtens forstå argumentet for funktionelle sprog, hvor immutablity giver færre muligheder for fejl og hjælp til concurrency etc. og det giver god mening af overveje dem.

Men efter hvad jeg kan se, er stortset alle de fine features i dynamiske sprog blevet optaget af C#. Samtidigt er der i høj grad lavet samme tooling, heroku for .Net kunne f.eks. AppHarbour (Som dog er i lukket beta), der er en Active-record ORMer etc.!

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til trådstarter: Vælg den leverandør du har den bedste mavefornemmelse med. Som andre har sagt, så kan Rails formentlig hjælpe dig hurtigere og billigere frem til din første launch. Til gengæld er det formentlig væsentligt sværere at finde dygtige Rails folk. .Net har også sine fordele og når alt kommer til alt er det vigtigere, at du har en leverandør, der tager ansvar for den løsning, der bliver leveret til dig og sikrer at den har en høj kvalitet end at den lige er lavet i den ene eller den anden teknologi.

Og så til det sjove:

Lundsby:

Du misforstår lidt mit spørgsmål, jeg er godt klar over forskellen på dynamiske sprog og statiske, det jeg spørger om er hvilket features du savner og gerne også hvorfor!

En af de sjove ting ved Ruby er, at man kan ændre opførsel for objekter og klasser på runtime. Man kan gå ind og overskrive metoder. Det lyder umiddelbart som en rigtig dårlig ide, og det er det også i mange tilfælde. Men i nogle særlige tilfælde kan det give god mening. F.eks. i forbindelse med mocking og stubbing i tests.

En udløber af ovenstående er i øvrigt, at man kan tilføje metoder til eksisterende klasser. F.eks. har man i Rails valgt at udvide array klassen med en second metode, der simpelthen returnerer det andet element i et array. Igen er det noget som skal bruges med omhu, men det er ligeledes noget som gør, at man kan gøre nogen ting meget nemmere, end hvis man ikke havde denne mulighed.

Derudover tilbyder Ruby nogle dejlige metaprogrammeringsfeatures, som man heller ikke finder hos C#. Det er metaprogrammeringen, der gør at man i Rails kan skrive ting som:

class Forum
  has_many :users
end

Når det er sagt, så er det ganske åbenlyst at Ruby og Rails og andre dynamiske tankekonstruktioner ikke er for alle. Ligesom statiske sprog ikke er for alle. Jeg tror ikke, at ovenstående smøre overbeviser hverken Jacob Rohde eller Lundsby om særlig meget andet, end at vi Ruby folk da vist ikke er helt normale oveni hovedet. Ligesom vi Ruby folk ikke bliver overbevist om særlig meget andet end at C# folk da vist er nogle forstokkede gamle nisser, når de (C# folkene that is) begynder at snakke om typesikkerhed og hjælp fra compileren.

(Ovenstående sagt med et stort glimt i øjet, hvis der skulle være tvivl)

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Atzen:
Til trådstarter: Vælg den leverandør du har den bedste mavefornemmelse med. Som andre har sagt, så kan Rails formentlig hjælpe dig hurtigere og billigere frem til din første launch. Til gengæld er det formentlig væsentligt sværere at finde dygtige Rails folk. .Net har også sine fordele og når alt kommer til alt er det vigtigere, at du har en leverandør, der tager ansvar for den løsning, der bliver leveret til dig og sikrer at den har en høj kvalitet end at den lige er lavet i den ene eller den anden teknologi.

Yes

Og denne synes jeg er meget sjov:

http://blog.wekeroad.com/2010/06/28/ruby-and-csharp-walk-into-a-bar

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)