Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunderne afbryder deres køb i tjek-ud fasen. Må jeg kontakte dem?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 23. Jun 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er

Jeg sidder med et juridisk spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på.

Via det e-handelssystem vi benytter, kan vi se alle ordreoplysninger (incl. kontaktoplysninger) for brugere, der har afbrudt deres køb i løbet af tjek-ud fasen. Dette er brugere, som må antages at være højt motiveret for at handle hos os, hvorfor det måske var værd at bruge lidt ekstra tid på at henvende sig og servicere disse.

Spørgsmål er - må man det?

Altså: Må man kontakte brugere (via fx e-mail), som har afbrudt sit køb i løbet af tjek-ud fasen?

Hvis det er tilladt, vil jeg meget gerne høre, om I har nogle erfaringer med kunders reaktion på sådanne henvendelser.

På forhånd tak for hjælpen - og ha' en dejlig mandag eftermiddag/aften.

//Steffen

Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 87
Fra  NAAX - Microsoft Dynamics Rekruttering Skrevet kl. 16:54

Hej Steffen!

Jeg er slet ikke den rette til at kommentere på dette indlæg, dog vil jeg gerne fortælle hvad jeg synes man sagtens kunne gøre. Jeg har selv siddet med tøj shop på nettet og benyttet magento hvor du som admin netop kan se hvis folk har problemer. Her kunne jeg måske godt finde på at skrive en personlig email til kunden hvis betalingen ikke var gået igennem. 

Jeg har aldrig oplevet at kunderne tog det som dårlig service, spam eller lign. Tværtimod har de altid været glade over at modtage en email, med fx. "Hej, hvis du har problemer eller brug for hjælp er du velkommen til at benytte dette tlf. eller besvare denne email - og så vil vi guide dig sikkert igennem" Hvad ved jeg. Jeg mener bare, om det er lovligt eller ej, så er det god kundeservice

Nu ved jeg ikke hvilken branche eller beløb størrelse det drejer sig om - afvent evt. en anden Aminos kommentar. Nu ved du i hvertfald hvad jeg gjorde. Kundeservice er det vigtigste! 

DBH

Mathias Vinther

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 17:03

Da jeg sad med en netshop, der kontaktede jeg også de kunder, der havde tjekket ud lige før købet. Og i langt de fleste tilfælde havde de problemer med systemet, eller der netforbindelse var gået ned. Så de var glade for henvendelsen, og stort set alle endte med at købe deres varer.

Mange hilsner

Mads

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Tilmeldt 23. Jun 10
Skrevet kl. 17:05

@Mathias

Spot on! Kundeservice er bare essentielt, når man ikke har face-to-face kommunikationen med kunden. Og tak for uddeling af dine erfaringer.

Mht. branche og beløb kan jeg sige, at det drejer sig om tøj og at beløbene er meget varierende. Det er ikke så meget fordi, at vi gerne vil forsøge at hente store afbrudte ordrer ind, men generelt bare yde en god service og evt. opsamle erfaringer til at optimere tjek-ud fasen. 

Men jeg ser, om der ikke kommer et par kommentarer angående det juridiske aspekt i sagen.

//Steffen

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 17:16

jeg  vil mene  sålænge du holder  dig  strikt  til at  besvare den mail du  kan siges at have fået qus deres fejlskagne forsøg på at slippe af med skillingerne -  så  forsøger  du  jo  blot  at  rette  op  på  en  fejl

men  du  skal  nok  ikke  mæle  2 ord  om  evt.  andet  salg  før  enD  Forbrugerombudsmanden   kunne  få  ondt  et vist  sted

men  sålænge  det  er  afhjælpende  KUNDESERVICE   så  synes  jeg  det  blot  er  hvad  der  skal  til

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 770
Fra  HLnet Skrevet kl. 17:19

Jeg har selv oplevet det med en forholdvis stor webshop herhjemme. Så mon ikke det er lovligt? 

Jeg kan i hvert fald ikke se andet end god service, som brugeren kan vælge af benytte sig af. 

 iPhone 6

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 17:24

Hej Steffen,

Jeg er både blevet kontaktet, da ordren ikke gik igennem som kunde og brugt det da jeg engang havde en webshop! Kan virkelig anbefale det. 70 % af vores kunder, som vi ringede til blev til kunder efter at de var hoppet ud af købsfasen. Det er ekstra omsætning uden særlig meget mere arbejde...

God vind! Smile

Med venlig hilsen,
Anders Pedersen

Vil du øge omsætningen i din webshop? Vubla hjælper dine kunder med at finde produkterne de søger.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 17:32

Har kunden givet tilladelse til at du må henvende dig?

Har kunden ytret ønske om at du skulle henvende dig?

Hvordan har du opnået det fornødne samtykke, som er forudsætningen for at din henvendelse ikke er i strid med loven?

Man må, i forbindelse med et salg gerne kontakte kunden med tilbud om lign. ydelser, men har der fundet et salg sted?

Det er den slags spørgsmål man skal stille sig selv, for at finde ud af om det man foretager sig er ulovligt eller lovligt.

Tilmeldt 23. Jun 10
Skrevet kl. 08:08

Tak for besvarelserne alle sammen. Det er fedt at høre, at så mange har gode erfaringer med lignende initiativer. Hvordan har I i praksis forsøgt at dække jer ind juridisk?

@Michael

1) De brugere jeg kan registrere har accepteret vores handelsbetingelser, hvor der ikke eksplicit står, at vi forbeholder os retten til at kontakte kunder, der kan have oplevet problemer i forbindelse med et køb. Men ville det være nok at inkludere denne bemærkning?

2) Brugerne, der er tale om, har ikke ytret ønske om at vi skal henvende os til dem. Dog har de været villige til at gennemføre 3/5 trin i tjek-ud forløbet. 

3) Som beskrevet i 1) - påtænkes at opsamle via accept af handelsbetingelser.

4) Et salg vil ikke have fundet sted på det tidspunkt, der er tale om.

Tilmeldt 23. Apr 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:54

Hej Steffen,

LIdt af det samme som de andre også skrive, blot for at rolig gør dig med at jeg også synes det er ok og kun har fået positive tilbagemeldinger fra kunderne af.

Vi havde en overgang hvor ca. 90% af kunderne "hoppede" af lige før betalingen, og det var altså rigtig mange. Så derfor begyndte jeg at ringe (ved godt at det juridisk nok er værre end en mail) til kunderne og spurgte om der var et problem. Og det viste sig at vi havde en meget vildledende tjek ud fase, hvor det specielt gik galt ved fragten.

Ved at jeg ringede til kunderne, fik jeg faktisk 80% af dem til at gennemføre købet (efter en forklaring hvad de skulle) og vi fik rettet op på det som de synes var vildledende.

Så jeg synes helt klart at en mail til kunden, hvor man spørg om der er noget man kan hjælpe med er absolut ok. Og ikke en eneste af dem jeg ringede til, var utilfreds over opkaldet. Heller ikke dem, som ikke valgte at købe noget.

Så tommel op for mere god kundeservice.

Med venlig hilsen
Danny

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)