Jeg forstår egentlig ikke problemstillingen idet her. Da internetbutikkerne for 10 år siden begyndte at vinde markedsandele som gav egentlig konkurence til de fysiske butikker. Så kunne man i løbet af blot 10 år se at alle de små specialbutikker i landsbyerne lukkede og nu har vi kun fødevarerbutikker tilbage. Det har så resulteret i at når vi skal køre i bil 30km for at have et bredt udvalg af butikker så kan vi lægge 30km mere til for at komme hjem igen. det gir 60km og med alt indregnet koster det i omegnen af 4,50kr at køre en kilometer. det gir 270kr plus tiden der går med det. Alt i alt er der stadig et fint grundlag for internetbutikker. og hvis ikke de kan leve af en evt. mindre omsætning ja så er det jo markedskonkurrencen som virker. Mvh Morten MHP ApS |
Ja, selvfølgelig er det dét, Morten.
Problemerne med de høje priser er blot at Danmark som nation kommer til at miste penge på denne, undskyld jeg plejer ikke at bruge denne type ord herinde: idiotiske beslutning.
Det lader til, at stort set alle de personer der træffer beslutninger omkring økonomi her i landet lever i en glasklokke.
De ser på nogle tal, og tror, at de bare kan skrue på dem og så tjener de mere.
Men det kan de ikke - bliver de danske webshops presset for hårdt, så flygter de enten til udlandet eller de vælger billigere alternativer.
Det hedder at skyde sig selv i foden - og det gør ondt, for det er en irreversibel proces.
Har de danske webshops først fundet en svensk eller tysk samarbejdspartner, der sender deres varer over grænsen, så kommer de IKKE tilbage igen.
Derfor er det en yderst farlig leg med ilden PostDanmark har gang i.
Farlig for webshopejerne, farlig for Danmarks handelsbalance og, ikke mindst, farlig for dem selv.
Jeg kender ikke omfanget af antal pakker der sendes fra Danske webshops (anyone?); men hvis antallet f.eks. var 1.000.000 om måneden og "merPortoen" man troede at man kunne få ind med denne øvelse er 50 kr. / pakken, så tror man, at man kan få 50 milioner mere til Post Danmarks slunkne kasse om måneden.
Hvis det i stedet viser sig at alle bliver skræmt væk, så har post Danmark..... ingenting at sende mere.
Brevene er væk og så er pakkerne også væk.
Tilbage er lidt tryksager.
Venlig hilsen,
Christian