Hej Helle STOR ros for din indsats Vi må nok bare erkende, at det ikke har den store fokus i medierne. Jeg synes dog, at der en interessant vinkel her: Normalt gives rabat til dem, der køber meget (læs: internetshops), mens dem der ikke køber så meget, og dermed 'belaster' systemet (læs: Sofie, der skal sende en gave til moster Anna), skal betale lidt mere. Her er det så lidt omvendt: Priserne efter vægt er stadig lavere for erhvervsdrivene, mens der udelukkende beregnes efter vægt, og ikke volumen på C2C-pakker. Er det for svært for medarbejderne på posthusene at beregne volumen eller.............. For det er da underligt, at Sofie ikke skal betale for at sende 'luft' til moster Anna, men du skal betale for den luft, der er i fyldet på flyverdragten? Og når det så er sagt, beregner både UPS, FedEx osv. efter den højeste værdi af hhv. volumen og vægt. MVH |
Nu bliver jeg sikkert bebrejdet at jeg ikke har nærlæst hele tråden, og sat mig godt ind i alle udtalelser, men så må det være sådan og jeg kommenterer nu alligevel på emnet.
Så vidt jeg kan se er der nu ikke de store ændringer i forhold til tidligere når det gælder "letvægtspakker" med volumentillæg
PostDanmark har hele tiden haft tillæg på 79,- for volumenpakke sendt via posthuset og det er så vidt jeg kan se højest ændret lidt i grænsen for hvornår tillægget skal betales.
De har også volumenberegning af Erhvervspakker i både den nuværende og i den nye prisliste pr. 1. april, så det er heller ikke noget nyt...
Jeg kender ikke eet eneste transportfirma som ikke har en omregningstabel mellem vægt og volumen og som altid takserer forsendelsen efter den af de to der må være højest.
Nu ved jeg godt at der er stor forskel på de varer der bliver sendt, hvor tøj etc. let kommer over grænsen for volumen og hvor f.eks. tryksager sjældent gør.
Min pointe med dette indlæg er at der ikke er noget nyt i volumenomregning - men at der måske nok justeres lidt på vilkår og priser som altid. Med den nye portostruktur vil der være nogen pakker der rammes med højere takster i nogle tilfælde, mens andre vil blive belønnet med en lidt lavere pris - evt. ved at vælge "uden omdeling"
Og nej jeg arbejder ikke for PostDK og afholder mig ikke fra selv at benytte f.eks. GLS når det er den billigste løsning, men husk nu at de ændrede priser gælder for alle så hvis det bliver dyrere for dig bliver det også dyrere for naboen :-)
Om kunderne skulle afstå fra at bestille i jeres webshop vil altid være en balancegang mellem pris i webshop kontra tilgængelighed i fysisk butik. I mange tilfælde vælger de måske nok købet fra pga. portoudgift, men det sker allerede i dag og skete også for et år siden, så det er heller ikke noget nyt. Spørgsmålet er også om de så reelt vælger den fysiske butik istedet, eller om de udsætter købet til senere, eller måske helt dropper købet...
Desuden lige et tip til dem som skal sende dyneveste og puder til familie, venner kunder etc. så er den simle vej til at undgå volumentillægget at emballere i en plastpose hvor støvsugeren sørger for at vacuumpakke - derefter i en papkasse og luk den solidt = lav vægt + lille pakke = normal porto efter vægt :-) (og nej det er ikke muligt at vacuumpakke alt men dog noget)