Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Post Danmarks prisstigninger pr 1. april - hvad gør i

Side 9 ud af 30 (294 indlæg)
Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle og alle andre som reagerer på Postdanmarks nye porto og fragtpriser.

Til jeres orientering skrev jeg til folketinget den 03.01 og gjorde opmærksom på de problemer/udfordringer, prisstigningerne kan give. 07.01.11 fik jeg mail med nesked om, at mit skriv var videresendt til transportministeriet. Så nu er jeg spændt på at modtage deres svar, som jeg selvfølgelig nok skal videresende på AMINO. GOD DAG til jer alle :)

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:35

Keld Bendtsen:

Nu har jeg gemmelæst hele tråden, samtlige indlæg. Men jeg synes der mangler lidt af kernen i problematikken.

Hvis PD har besluttet at ændre deres beregning fra vægt til volumenvægt, så må vi acceptere det (?!?)

Men 'kødet' på problemet er 2 ting (som jeg ser det).

B2C er dyrere end C2C

Det er en komplet skævvridning, at det skal være dyrere for en erhvervsdrivende at sende en pakke, end fru Hansen. Det bør som minimum være samme pris i begge tilfælde. Ellers er der jo positiv forskelsbehandling i forhold til private.

Beregning af fragt/levering
Hvordan skal vi kunne beregne prisen for levering fremover. I dag kender vi vægten for den enkelte vare, og kan lægge de individuelle vægte sammen, for at finde totalvægten for en ordre. Den kan vi slå op  vores tabel og få prisen. Det er til at forholde sig til.

Med volumenvægt, er der et alvorligt problem. Hvis en kunde bestiller 5 forskellige ting i en webshop, kan vi ikke bare lægge volumen af de 5 ting sammen. Det afhænger jo af de individuelle geometriske mål. Fx fylder 2 par støvler ikke det samme som 2 x 1 par støvler. De kan jo pakkes, så de fylder mindre.

Hvis vi bare holder os til sammenlægning af de individuelle rummål, ender det jo med at kunderne kommer til at skulle betale urimeligt meget mere, end det faktisk koster.

Hvordan håndterer vi det?

Kødet på historien
Som jeg ser det, er det ovenstående problematikker, som er kødet på historien. Der udøves forskelsbehandling og erhvervsdrivende tvinges ud i, at bryde loven omkring fragten.

Jeg synes faktisk ikke at det er det som er kødet i historien. Hvis forbrugeren bliver pålagt samme volumenbetaling, så vil de ikke shoppe online ting som skal byttes eller returneres...

For mig, er det allervigtigste, at det skubber danskerne til udlandet for at handle. De har vænnet sig til at handle online - og gider ikke gå ned i byen. Så derfor vil handlerne rykke til udlandet, som helt sikkert snart sidder klar på spring til at indtage det danske marked.

Den enorme vækst som har været inden for nethandel, vil aftage i kraft - og dermed bliver der ikke skabt nye arbejdspladser. Samtidig sparer virksomheder virkelig meget ved at rykke til Tyskland. Udover billig fragt, så får de også mindre i løn - så der vil være betydelige besparelser for de større danske netshops at flytte.

Det er efterhånden en ret stor del af dansk erhverv som bliver jaget på porten.......

Fra Hedehusene
Tilmeldt 13. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Fra  KLS Consult Aps Skrevet kl. 11:45

Der er jo flere lag og indgangsvinkler til, hvad der er vigtigt, og hvad der er helt hen i vejret.

Vi kan jo alle blive enige om, at såfremt vi forbliver PD kunder, bliver vi alle ramt på et eller andet tidspunkt.

For at råbe pressen op, så det bliver taget seriøst og man vil grave mere i 'historien', må der findes en ny indgangsvinkel. Det arbejde du allerede har gjort Helle, er jo fantastisk, og er absolut værdsat.

Ved at slå på,, at man presses til at bryde loven, er som regel noget medierne er vilde med. Hvis den vinkel kan få journalisterne til at grave dybere, kan de andre vigtige punkter jo også komme med.

Er helt enig i, at det vil være et meget stort problem hvis der rykker endnu mere handel til udlandet. Set med mine så egoistiske briller, er det bestemt ikke noget jeg er glad for. Vores forretning kan ikke lægges i udlandet. Derfor bliver vi meget hårdt ramt, hvis vi ikke kan være med på prisen længere.

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Jan 11
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:48

Hej Keld, jeg er meget enig i at vinklen og kødet på hele denne historie er den at B2C pakker bliver vanvittig meget dyrere end en 100 % tilsvarende C2C pakke.

Det jeg er allermest harm over er at posten tror jeg vil sætte en B2C pakkelabel til 1525 kr på en pakke på 100*100*100 cm når jeg kan købe en C2C pakke på posthuset, er simpelt hen SUR over at de anser mig få så dum at jeg kunne finde på at bruge en B2C label i dette tilfælde...

Så jeg synes vinklen skal drejse sig om hvorfor det er dyerer for erhverslivet end for private at bruge postvæsnet fremover. Ikke blot det at de varsler porto stigninger.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:07

Det er godt du har taget dette emne op Helle, for det er helt klart en ulempe for alle der forsøger at drive en fornuftig webshop.

Jeg ved Post Danmark kommer med et nyt tiltag den 1. april ala GLS`s pakkeshops som sammen med døgnboksen skal gøre det billigere end levering direkte hjem, men alligevel er volumenberegningerne desværre nok kommet for at blive, men samtidig svære at gennemskue for de fleste.

Vi driver lagerhotel & distribution og for vores os (og vores kunder) betyder de nye priser næsten ikke noget i forhold til 2010, men vi drager selvfølgelig også fordel af mængden i vores erhvervsaftale.

Et godt råd ville være at presse Jeres kontaktperson hos PD, der kan nemlig godt være store forskelle i de aftaler der laves, så selv om de siger der ikke er mere rabat at hente, så kan armen måske vrides en lille tak mere ;-) 

Jeg kan godt følge ideen med at flytte lager eller blot pakker via Tyskland, men det løser blot ikke problemet, hjælper blot lige nu og her og selvfølgelig også klart det ikke er godt for dem der driver lagerhotel i DK.

Jeg håber alle tiltagene vil "vække" nogle, vi har selv via vores kontakter hos Post DK og GLS gjort dem klart, at prisstigninger IKKE vil hjælpe de webshops der kæmper en kamp for at overleve og heller ikke de iværksættere som gerne vil starte op.

Fortsat god dag :-)   

Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 64
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 12:09

Kære allesammen.

Med den store fokus denne tråd har fået, MÅ der da være en dygtig iværksætter der har fulgt med, og fået lyst til at etablere et firma der kan servicere danske netbutikker! Sidder der ikke en derude med en idé til hvordan man kan samkøre handlen fra en masse netbutikker og få en super god pris? Det firma skal stå for fakturering og kontakt til de forskellige netbutikker mv. Det fragtfirma kan så benytte sig af andre firmaers fragtbiler og fragtfolk, og bruge det store samlede antal pakker til at hente en lav pris hos det firma?

I mine øjne har en netbutik brug for:

Afhentning af pakker

Månedsafregning (så man ikke får 10000 små dagsbilag der skal bogføres)

Levering til private, såvel som erhvervskunder

Fragtpris som er rimelig set i forhold til pakkens værdi så kunden stadig vælger nethandlen

Sikker fragt så pakken ikke bliver flået i en sorteringsmaskine

Og ved I hvad? Det er faktisk ikke for meget forlangt....det findes i alle andre lande.

Til gengæld kan vi netbutikker tilbyde: Fast arbejde til masser af fragtmænd og måske kan vi endda gå på kompromis med den hurtige levering. Det er kun et spørgsmål om at opdrage kunderne til at dagtildag levering koster for meget. De fleste kan godt lære at vente.

Jeg besluttede forleden at jeg ikke kan benytte Postdanmark mere. Ikke KUN pga prisen - jeg vil efter prisstgningerne jo bare købe labels på posthuset, men fordi de ødelægger for mange ting. Således en opringning fra en frustreret kunde der havde købt en livsstilsbog af mig, som jeg havde sendt viklet ind i bobleplast mv. - nu så den ud som om en vred 4-årig adhd-ramt knægt havde brugt den som boomerang:  alle 4 hjørner og et stort stykke af forsidekanten var trykket ind. På en hårdtindbundet kvalitetsbog. Så nej. PD, vores samarbejde slutter her.

Jeg er SÅ klar til at starte et samarbejde med en god kvik Aminoer der har set lyset. Mit gæt er at der må være MANGE andre interesserde??

Jeg går og venter på et udspil fra GLS, og har også noget andet i ærmet, der, hvis det viser sig at holde vand, selvfølgelig er noget jeg bringer videre til jer.

Ha' det fantastisk - nu tillader influenzaen ikke flere pulsstigninger i dag, af de store, og jeg vælter tilbage i sofaen....

Kh Katinka, www.blandet-landhandel.dk

Håndplukket antik og vintage - selvforkælelse, luksus og stil Blandet-landhandel.dk
Fra Svenstrup J.
Tilmeldt 3. Nov 07
Indlæg ialt: 547
Fra  shopnord.dk Skrevet kl. 12:14

Keld Bendtsen:
Der udøves forskelsbehandling og erhvervsdrivende tvinges ud i, at bryde loven omkring fragten.

Du skriver, at erhvervsdrivende tvinges til at bryde loven - hvad er det for en lov du tænker på?

Fra Hedehusene
Tilmeldt 13. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Fra  KLS Consult Aps Skrevet kl. 12:18

Knud S.:

Keld Bendtsen:
Der udøves forskelsbehandling og erhvervsdrivende tvinges ud i, at bryde loven omkring fragten.

Du skriver, at erhvervsdrivende tvinges til at bryde loven - hvad er det for en lov du tænker på?

Når du opkræver fragt hos din kunde, skal den afspejle den faktiske pris du betaler til Post Danmark. Det vil ikke være muligt, da du ikke har nogen måde at vide, præcis hvad det vil koste, når prisen afhænger af volumen.

Dvs når du opkræver fragt uden moms, risikerer du let at opkræve mere end du rent faktisk betaler. Dermed bryder du reelt set reglerne omkring moms.

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Jan 11
Skrevet kl. 12:20

Det er jo bare endnu et argument for at bruge en C2C pakkelabel til en fastpris på 80 kr købe på posthuset frem for at fortsætte jeres erhversaftaler på pakker som vil koste mere end 80 kr :-)

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Jan 11
Skrevet kl. 12:21

Øh jeg er helt ny her hvordan får jeg svar til at dukke om som svar på andre indlæg ?

Side 9 ud af 30 (294 indlæg)