Hejsa Jeg ved stort set ingenting om moms og skat, så jeg håber at kunne få svar på et par spørgsmål, der forhåbentligt er simple og nemme at besvare :) Jeg er begyndt som freelance skribent. Det går godt og jeg bliver kontaktet af mange primært firmaer, der gerne vil købe artikler af mig. De efterspørger altid et CVR nummer, som jeg altså ikke har, endnu. Spørgsmål 1: Hvad er fidusen for div. firmaer i, at jeg er momsregistreret? 2: Er der nogen fidus for mig, ved at være momsregistreret som enkeltmandsvirksomhed? Jeg har ingen forventninger om, at jeg kommer til at tjene mere end 50.000 kr i år, hvorfor jeg kommer frem til, at det ikke er nogen god idé for mig at være momsregistreret. Som det er nu, kan jeg jo bare sætte prisen for en artikel til 75,- og så skal jeg bare betale skat af min samlede indtjening. Hvis jeg momsregistrerer mig, skal jeg jo til at betale moms (sjovt nok..), så min personlige indtjening bliver mindre, medmindre jeg sætter beløbet pr. artikel op med 25%. 3: Angående 'Hvad kan man trække fra i moms?'. Jeg har faktisk ikke forstået, eller brugt meget tid, på at sætte mig ind i, hvad moms egentlig er og hvordan hele systemet fungerer. Jeg forstår godt, at du måske tænker, at jeg da bare kan søge informationerne selv eller tilknytte en revisor eller lign., men jeg håber nu alligevel på et venligt svar: Hvordan fungerer det egentlig, når man skal trække noget fra i moms? Lad os sige, at jeg køber en mobiltelefon som jeg gerne vil bruge i forbindelse med mit arbejde. Den skulle jeg gerne kunne trække fra i moms. Hvad vil det sige? Hvad får jeg ud af at trække en mobiltelefon fra i moms (lad os sige den koster 5.000 kr)? På forhånd mange tak!! Mvh, Kristoffer Føns
|
BumBum.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få svar på især 1 og 2.