Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tidligere ansat som freelance, skal nu momsregistreres

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 1. Jan 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej iværksættere.

Jeg er ny her på forummet, men har tidligere fundet meget nyttig information her. Jeg har de sidste 4-5 år (ca.) arbejdet som freelance IT-udvikler for en virksomhed, hvor jeg blot har stået som ansat og fået almindelig løn (Jeg er fast ansat i an den virksomhed, og dette er kun freelance arbejde ved siden af)

Dette vil de dog ikke længere og har bedt mig om at blive momsregistreret, således at det kan blive på rent konsulent basis. Altså ingen løn, men køb af mine services.

Jeg var ellers glad for den tidligere løsning da jeg så slap for regnskabet osv.

Nu kommer mine spørgsmål så:

1) Jeg har ingen HTX, HH, HF eller lign. Og har derfor ikke modtaget decideret undervisning i virksomhedsdrift. Hvis man i korte træk skal forklare processen fra jeg skriver en faktura til jeg modtager pengene på en bank konti. Hvad skal jeg rapportere osv?

2) Jeg regner med at skulle oprette en bank konti, skal jeg blot oprette endnu en privat konto - eller skal det være et erhvervs konto (Det drejer sig om ca 100.000 - 200.000kr årligt fordelt på ~5 kunder). Er der en god "skabelon" for antallet og brug af bank konti til en solo virksomhed?

3) Er der nogen gode foreslag til hvordan jeg vil kunne få mest ud af de penge min "virksomhed" kommer til at tjene? Kan det betale sig at lade det hele stå i virksomheden og spare op der (og så blot betale en fast løn til mig hver måned) eller vil jeg få det samme ud af det ved blot udbetale det til min privat konto hver gang jeg fakturere (gør jeg oftest månedligt, nogen gange sjældnere)?

4) Lad os sige at min nuværende løn ligger på 250kr/t før skat, hvis jeg skal have det samme ud af det efter momsregistreringen skal jeg så fakturere dem 250kr inkl/eksl moms? Eller skal jeg trække x% fra for at finde min "gamle" løn eksl moms (hvis dette giver nogen mening)

5) Hvis jeg laver en faktura på:

250kr * 100 timer = 25000kr, så vil de vel blot betale 25.000kr til mig - og så skal jeg sørge for at indberette det på min selvangivelse (i hvilken rubik?) og betale skat, korrekt? Kan jeg løbende indbetale skat, eller kan dette kun gøres i slutningen af året? Er der nogen fordel i at gøre det løbende/ slutningen af året?

På forhånd mange tak :)

Mvh.

Mikkel

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu ved jeg ikke om du har sagt ja til denne her konstruktion endnu eller aftalt en timepris, antal timer pr uge, perioder osv.

MEN! Du går en ganske usikker fremtid i møde og det skal du være opmærksom på, hvis du ikke allerede har tænkt tingene igennem.

1. Du har ikke længere noget der heder løn under sygdom.

2. Du har ingen feriepenge

3. Du har ingen sikkerhed for dit ansættelsesforhold.

4. Manglende overholdelse af en deadline kan være afslutningen på jeres samarbejde med meget kort varsel.

Så hvis du skal opretholde en løn der matcher din nuværende skal du have sat dig ned og regnet på tingene så du ikke bare siger ja tak til din nuværende timeløn+moms i indtægt, for så klapper din tidligere arbejdsgiver sig i sine små fede hænder hele vejen til banken.

Alene feriepengene er 12,5% og så skal du jo også til at afholde alle udgifter til computer, telefon, eventuel kontorplads et sted osv osv osv.

Jeg vil nemt forvente at du skal lægge 3-40% til din normale timepris som lønmodtager for at finde en timepris der bare giver dig nogenlunde det samme som du får nu.

Men så er der al risikoen også... den skal du vel også have betaling for?

Set fra din arbejdsgivers side slipper han for en stor del af risikoen ved at indgå en sådan aftale som du er ved, i stedet for at du er ansat som lønmodtager (formoder du er funktionær nu)

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 22:15

Jeg er meget enig med Anders svar, og vil blot nævne at efter min mening skal du som minimum gange din timeløn med 2 for at det kan svare sig for dig.

Som Anders er inde på går du glip af feriepenge, løn under sygdom, pension, evt. goder m.v. Oveni hatten får du så en del ekstra udgifter, strøm, varme, hardware, telefon, evt. revisor/bogholder, evt. advokat og måske andet.

Jeg forstår godt det smarte for din arbejdsgiver, han kan jo bare vælge at stoppe jeres samarbejde hvis du er freelance, så han "hænger" ikke på dig på samme måde som hvis du var hans ansatte.

Generelt har du ingen rettigheder som freelancer, andet end hvad i laver skriftlig kontrakt på, så du er meget dårligt stillet sikkerhedsmæssigt, og hvis din arbejdsgiver presser dig til at blive freelancer, er der nok god chance for at det er fordi han ikke er sikker på om han vil beholde dig fremover.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 23:19

Det er ikke helt klart for mig om det er dem du arbejder freelance for eller det er den anden virksomhed du arbejder for der vil have dig på konsulentbasis - men set i relation til freelanceløn vs. alm. arbejdstagerløn - så er det heller ikke så vigtigt. (det er heller ikke helt klart hvor de 5 kunder kommer ind i billedet)

Som de andre nævner, så er det ikke 250 kroner du skal have. Du aner ikke om du kommer til at faturere een, ti eller hundrede timer pr. måned - og slet ikke i hvor mange måneder - og det betyder at du bliver stillet VÆSENTLIGT dårligere.

Det er ekstremt usikkert, og hvis du ikke har umiddelbar udsigt til andre indtægter jeg så er du nødt til at sikre dig rigtigt godt (iøvrigt - selv om du har udsigt til andre indtægter, så er det ikke noget der skal få din fhv. arbejdsgiver til at slippe billigere - snarere dyrere. Konsulenttimer er dyrere netop på grund af usikkerheden).

Jeg vil ikke sætte din timeløn, men jeg ville sige 2 til 3 gange op som udgangspunkt. Det kan du så give rabat på hvis du evt. kan få lavet en rammeaftale på f.eks mindst 50 timer om måneden (og så kun rabat på disse timer)

Hvis du oven i købet besidder unik viden eller har unikke kvalifikationer (og her er det ikke din uddannelse der er vigtig - men din indsigt og viden på det specifikke område du udvikler indenfor) - så kan du roligt hæve prisen yderligere - især hvis det er et smalt felt du arbejder indenfor.

Nu ved jeg ikke om det er vedligehold eller projektorienterede opgaver du udfører, men som CMS skriver - så kan det tyde på at der bliver droslet ned indenfor dit område i fremtiden. Hvis det er projektorienteret - så skal du nok regne med at det kan være det sidste projekt du arbejder på.

Du skal også huske på at der kommer en masse tid du ikke kan udfakturere (f.eks bogføring, regnskab - hvis du selv vil lave dette, evt. tilbudsgivning, indhentning af nye kunder osv.) - og så har du heller ingen opsigelsesfrist - når der ikke kommer flere ordrer - så kommer der ikke flere penge i kassen.

Så træd varsomt - og held og lykke med det.

mvh

Jan

P.S.

For lige at besvare eet af dine spørgsmål - så er dine serviceydelser momsbærende - så du skal skrive en regning på 100 timer á 250 + moms. Dvs. 31250. De 6250 skal du så angive i momsregnskabet og indbetale til SKAT. Husk at alle priser der opgives B2B som hovedregel altid er uden moms. Skatten af overskuddet vil du i en personligt drevet virksomhed skulle betale i forbindelse med den årlige selvangivelse. Du kan sagtens betale dele af skatten forud. Den endelige afregning kommer når virksomhedens regnskab er gjort op og indberettet til SKAT (i forbindelse med selvangivelsen).

Tilmeldt 26. Mar 09
Skrevet kl. 23:31

Som en tilføjelse : Du skal selvfølgelig momsregistreres.

Du har også muligheden for at lave et Aps i stedet for et personligt ejet firma, hvilket kan give en række fordele - men det er noget du skal kontakte en revisor om da der er rigtigt mange faktorer der spiller ind her.

mvh

Jan

Tilmeldt 1. Jan 11
Skrevet kl. 23:34

Hej.

Tror vidst mit indlæg blev misforstået :o)

Min nuværende situation:

Jeg er fuldtids ansat i "Virksomhed A", her får jeg fast løn - dette betegner jeg som min faste indtægt, den jeg skal leve af.

Derudover arbejder jeg freelance ved siden af, 95-99% af tiden for "Virksomhed B", denne indtægt betragter jeg pt. til sjov, ferie og andet luksus.

Mit lønforhold med "Virksomhed A" forbliver uændret.

Det er "Virksomhed B" som har taget en principel beslutning at de ikke længere vil have folk på lønningslisten som ikke arbejder der fast.

Jeg har arbejdet på projektet i 5år, og jeg er den eneste med viden omkring projektet.

I den nuværende lønaftale er der ikke feriepenge eller lign, jeg får kun lønnen for det arbejder jeg udføre - ligesom normal konsultbasis.

Mine spørgsmål skal derfor alene kun relateres til "Virksomhed B".

Tilmeldt 1. Jan 11
Skrevet kl. 23:38

Technocowboy:
For lige at besvare eet af dine spørgsmål - så er dine serviceydelser momsbærende - så du skal skrive en regning på 100 timer á 250 + moms. Dvs. 31250. De 6250 skal du så angive i momsregnskabet og indbetale til SKAT. Husk at alle priser der opgives B2B som hovedregel altid er uden moms. Skatten af overskuddet vil du i en personligt drevet virksomhed skulle betale i forbindelse med den årlige selvangivelse. Du kan sagtens betale dele af skatten forud. Den endelige afregning kommer når virksomhedens regnskab er gjort op og indberettet til SKAT (i forbindelse med selvangivelsen).

Hvordan vil den reelle udgift så være for virksomheden i forhold til løndelen:

Ansat på timebasis: 250kr/t kontra

Fakturabasis: 250kr/t + 25%

Vil det have samme udgift for "Virksomhed B"?

Tilmeldt 26. Mar 09
Skrevet kl. 01:09

Mikkel Riber:

På fakturabasis vil udgiften for virksomheden være 250 kroner/t. De 25% moms trækker de jo fra i den anden ende i deres eget momsregnskab. 

Så hvis man ser bort fra administrationsudgifter,barselsfond, feriepenge osv. så vil jeg mene at det er det samme - men jeg er ikke lønekspert.

mvh

Jan

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 11:17

Technocowboy:

Mikkel Riber:

På fakturabasis vil udgiften for virksomheden være 250 kroner/t. De 25% moms trækker de jo fra i den anden ende i deres eget momsregnskab. 

Så hvis man ser bort fra administrationsudgifter,barselsfond, feriepenge osv. så vil jeg mene at det er det samme - men jeg er ikke lønekspert.

mvh

Jan

Som jeg læser de tidligere indlæg, har du ikke fået feriepenge af din løn i virksomehd B hvilket er betænkeligt i forhold til ferieloven. Men under den forudsætning vil udgiften for firmaet være næsten den samme. De vil dog spare ATP, barsel.dk o. lign.

For dit vedkommende vil det dog være en nedgang. Du skal nemlig til selv at afholde udgifter til regnskabet. Enten skal du selv lave det, og bruge nogle timer, du nok ikke kan få lov til at skrive på fakturaen til din kunde, eller også skal du købe dig til denne ydelse. Så alt andet lige, bør du have en højere timepris. Ikke mindst, når det er firmaets valg, at du skal over på at fakturere dem.

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29

Michael V. Kristensen:
Ikke mindst, når det er firmaets valg, at du skal over på at fakturere dem.

Så mangler hele diskussionen om SKAT vil acceptere, at der ikke længere er tale om et lønmodtagerforhold men nu om en selvstændig erhvervsdrivende.....

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1715985

/Henrik

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)