Hej iværksættere.
Jeg er ny her på forummet, men har tidligere fundet meget nyttig information her. Jeg har de sidste 4-5 år (ca.) arbejdet som freelance IT-udvikler for en virksomhed, hvor jeg blot har stået som ansat og fået almindelig løn (Jeg er fast ansat i an den virksomhed, og dette er kun freelance arbejde ved siden af) Dette vil de dog ikke længere og har bedt mig om at blive momsregistreret, således at det kan blive på rent konsulent basis. Altså ingen løn, men køb af mine services.
Jeg var ellers glad for den tidligere løsning da jeg så slap for regnskabet osv.
Nu kommer mine spørgsmål så: 1) Jeg har ingen HTX, HH, HF eller lign. Og har derfor ikke modtaget decideret undervisning i virksomhedsdrift. Hvis man i korte træk skal forklare processen fra jeg skriver en faktura til jeg modtager pengene på en bank konti. Hvad skal jeg rapportere osv? 2) Jeg regner med at skulle oprette en bank konti, skal jeg blot oprette endnu en privat konto - eller skal det være et erhvervs konto (Det drejer sig om ca 100.000 - 200.000kr årligt fordelt på ~5 kunder). Er der en god "skabelon" for antallet og brug af bank konti til en solo virksomhed? 3) Er der nogen gode foreslag til hvordan jeg vil kunne få mest ud af de penge min "virksomhed" kommer til at tjene? Kan det betale sig at lade det hele stå i virksomheden og spare op der (og så blot betale en fast løn til mig hver måned) eller vil jeg få det samme ud af det ved blot udbetale det til min privat konto hver gang jeg fakturere (gør jeg oftest månedligt, nogen gange sjældnere)? 4) Lad os sige at min nuværende løn ligger på 250kr/t før skat, hvis jeg skal have det samme ud af det efter momsregistreringen skal jeg så fakturere dem 250kr inkl/eksl moms? Eller skal jeg trække x% fra for at finde min "gamle" løn eksl moms (hvis dette giver nogen mening) 5) Hvis jeg laver en faktura på: 250kr * 100 timer = 25000kr, så vil de vel blot betale 25.000kr til mig - og så skal jeg sørge for at indberette det på min selvangivelse (i hvilken rubik?) og betale skat, korrekt? Kan jeg løbende indbetale skat, eller kan dette kun gøres i slutningen af året? Er der nogen fordel i at gøre det løbende/ slutningen af året? På forhånd mange tak :)
Mvh. Mikkel |
Nu ved jeg ikke om du har sagt ja til denne her konstruktion endnu eller aftalt en timepris, antal timer pr uge, perioder osv.
MEN! Du går en ganske usikker fremtid i møde og det skal du være opmærksom på, hvis du ikke allerede har tænkt tingene igennem.
1. Du har ikke længere noget der heder løn under sygdom.
2. Du har ingen feriepenge
3. Du har ingen sikkerhed for dit ansættelsesforhold.
4. Manglende overholdelse af en deadline kan være afslutningen på jeres samarbejde med meget kort varsel.
Så hvis du skal opretholde en løn der matcher din nuværende skal du have sat dig ned og regnet på tingene så du ikke bare siger ja tak til din nuværende timeløn+moms i indtægt, for så klapper din tidligere arbejdsgiver sig i sine små fede hænder hele vejen til banken.
Alene feriepengene er 12,5% og så skal du jo også til at afholde alle udgifter til computer, telefon, eventuel kontorplads et sted osv osv osv.
Jeg vil nemt forvente at du skal lægge 3-40% til din normale timepris som lønmodtager for at finde en timepris der bare giver dig nogenlunde det samme som du får nu.
Men så er der al risikoen også... den skal du vel også have betaling for?
Set fra din arbejdsgivers side slipper han for en stor del af risikoen ved at indgå en sådan aftale som du er ved, i stedet for at du er ansat som lønmodtager (formoder du er funktionær nu)