At der kommer nogle forelskede par i klemme, det kan man vel kun smile af, hvis de virkelig er forelskede kan de jo bare flytte der hen hvor modparten kommer fra, også så opkvalificere sig, større er problemet vel ikke.
Ved du hvor mange hvide danskere der er flyttet til tyskland og sverige pga. de gamle regler? Så vil du nok ikke sige det som du siger.
Problemet er faktisk stort... Selvom at det ikke bliver registreret at man flytter udenlands pga. reglerne så er der mange der flytter inden de begynder at søge om opholdstilladelse fordi de ved at de ikke kan klare de regler der er. Regler der betyder at det er BANKEN som beslutter om de vil være med til en bankgaranti. Får man nej til den fra banken så hjælper det ikke at man i realiteten har fået lov til familiesammenføring - så kommer afslaget.
Lad mig fortælle dig hvordan det gik for os:
Jeg var på SU og vi flyttede til Helsingborg hvor det eneste krav var at vi kunne forsørge os selv og at vi havde et sted at bo. Efter 5 år fik min kone fast opholdstilladelse på bare 3 dage... På intet tidspunkt har vi været det offentlige til last...
Kravet for at vi kunne bo i danmark var:
1) Eget sted at bo. Andelsbolig var ikke nok. Vi skulle EJE en bolig.
2) En bankgaranti på 50.000 som kommunen kunne tage af hvis vi skulle have sociale ydelser.
3) Man måtte ikke have modtaget sociale ydelser inden for 12 måneder inden ansøgningen.
4) Ansøgningen kunne tage 6-12 måneder (i sverige blev det klaret på 3)
5) Hvert år (i de 7 år det tager at få fast opholdstilladelse) vil økonomien blive gennemgået og hvis den ikke kommer igennem nåleøjet -> ud af landet
Det er heller ikke uden grund at en forening som Ægteskab Uden Grænser får masser af medlemmer og mange af dem er frustrerede på forumet fordi de ikke ved hvad de skal gøre.
Istedet for at man kan nyde livet med sin elskede så er man tvunget til at tænke over hvordan man nu skal klare den med de og de regler.
Ja reglerne blev lavet for at forhindre tvangsægteskaber, men vi snakker om at hovedtallet af dem der rammes af reglerne slet ikke burde blive ramt.
Folk der siger det som du siger mener det ikke af ondskab, men blot af uvidenhed fordi de ikke aner hvad der sker.
Jeg har desværre haft det inde på livet og jeg bliver ked af det når man siger det på den måde.
Lav dog bare en simpel regel: Man skal kunne forsørge sig selv og ikke belaste det sociale system. Der er så mange derude der gerne vil have en chance her, men de må ikke fordi de er "forkerte".