Har et lille hobby firma som ikke giver overskud, som jeg bruger meget lidt tid på. Jeg har CVR-nummer på det. Det er en egenkapital på 50.000 kr. Der er nu en reel risiko for at jeg miste mit faste arbejde. Hvis jeg bliver fyret, har det så nogen betydning for de dagpenge jeg får, at jeg har et firma med CVR-nummer?.
|
Du skal se og få slettet det CVR nummer inden du skal på dagpenge. Det giver simpelthen så meget bøvl og besvær hvis du er uheldig. Det vil bare være mit råd, når der nu alligevel ikke er megen aktivitet.
Der er ellers ikke noget i vejen for at have en hobbyvirksomhed og være på dagpenge samtidigt, men der er en række regler der skal overholdes. Definitionen på hobbyvirksomhed er nemlig en skattedefinition vedr. fradrag, og ikke nødvendigvis at det er noget der kan foregå i fritiden.
Hvis man f.eks har aftenarbejde kan man jo godt have en hobbyvirksomhed der kun kan udføres i alm. kontortid, - men så skal man i A-kasse regi modregne de anvendte time på hobbyvirksomheden i dagpengeberegningen. Så "hobbyvirksomhed" er altså ikke det samme som at have en hobby.
De regler kender din A-kasse, og der kan du forhøre dig om mulighederne i netop din situation, hvis du er meget glad for dit CVR nummer ;-)
De 50.000 kr. har kun betydning hvis du skal på socialkontoret.
Der kan derudover være en lille skattefordel ved at have en virksomhed og bruge nogle af virksomhedsordningerne, men det synes jeg er minimalt i forhold til 50.000 kr. og så det bøvl der kan opstå, og alle de regler man skal sætte sig ind i.
Det bliver en udfordring i sig selv at blive arbejdsløs og skulle piskes rundt i manegen, så hvorfor ikke gøre det bare lidt lettere for dig selv?
Michael