Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har hobby firma betydning på dagpenge?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 23. Mar 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Har et lille hobby firma som ikke giver overskud, som jeg bruger meget lidt tid på. Jeg har CVR-nummer på det. Det er en egenkapital på 50.000 kr.

Der er nu en reel risiko for at jeg miste mit faste arbejde. 

Hvis jeg bliver fyret, har det så nogen betydning for de dagpenge jeg får, at jeg har et firma med CVR-nummer?.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 14:45

Du skal se og få slettet det CVR nummer inden du skal på dagpenge. Det giver simpelthen så meget bøvl og besvær hvis du er uheldig. Det vil bare være mit råd, når der nu alligevel ikke er megen aktivitet.

Der er ellers ikke noget i vejen for at have en hobbyvirksomhed og være på dagpenge samtidigt, men der er en række regler der skal overholdes. Definitionen på hobbyvirksomhed er nemlig en skattedefinition vedr. fradrag, og ikke nødvendigvis at det er noget der kan foregå i fritiden.

Hvis man f.eks har aftenarbejde kan man jo godt have en hobbyvirksomhed der kun kan udføres i alm. kontortid, - men så skal man i A-kasse regi modregne de anvendte time på hobbyvirksomheden i dagpengeberegningen. Så "hobbyvirksomhed" er altså ikke det samme som at have en hobby. 

De regler kender din A-kasse, og der kan du forhøre dig om mulighederne i netop din situation, hvis du er meget glad for dit CVR nummer ;-)

De 50.000 kr. har kun betydning hvis du skal på socialkontoret.

Der kan derudover være en lille skattefordel ved at have en virksomhed og bruge nogle af virksomhedsordningerne, men det synes jeg er minimalt i forhold til 50.000 kr. og så det bøvl der kan opstå, og alle de regler man skal sætte sig ind i.

Det bliver en udfordring i sig selv at blive arbejdsløs og skulle piskes rundt i manegen, så hvorfor ikke gøre det bare lidt lettere for dig selv?

Michael

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 16:53

Det er kort og godt et mareridt at have cvr.nr. samtidig med dagpenge...

A-kassen vil først undersøge dine personlige forhold og derefter udbetale dagpengene med tilbagevirkende kraft.. i mit tilfælde 8 uger + den efterfølgende mdr. 

det var ikke sjovt.

Så gem tingene væk og få det straks et bevis fra SKAT på at cvr. nr er afmeldt, så du får dagpenge fra starten.

Tilmeldt 23. Mar 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 17:14

Jeg synes bare det er lidt besværligt at skulle lukke det hele. Tror i ikke det forholder sig anderledes, når det ikke har været et erhverv for mig. Det har jo helt tydeligt aldrig været det jeg har leve af. Jeg har haft et fuldtidsjob i 15 år, som intet har haft med mit lille hobby firma.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 17:35

Prøv at spørg din a-kasse hvordan de forholder sig. Det er min opfattelse at a-kasser administrerer reglerne forskelligt.

Måske skulle du overveje om du kan gøre din bibeskæftigelse til din hovedbeskæftigelse.
Hvis der ikke er mulighed for dette, bør du overveje at lukke det.

Men det er lidt svært at give gode råd med de sparsomme oplysninger.

Hvis du mister dit job, skal du huske på at det betyder start på noget nyt Smile

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:41

Foruden alt det andet bøvl, så er dagpengeperioden også kortere end hvis du ikke havde et firma ved siden af. Så mit råd vil også være at få det firma stoppet. Så kan du altid gøre cvr-nummeret aktivt igen, når bølgerne har lagt sig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:04

Hej.

Efter min erfaring er der kun een mulighed..luk dit CVR.nr.

MvH

Peter

Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 07:25

Hej

Der er mange aminoer - mig incl. - der sammen med lønnet arbejde forsøger at bygge en virksomhed op. Kunne derfor godt ønske lidt uddybende svar omkring denne problemstilling iht evt dagpenge.

Mange af vores net-virksomheder kan jo drives "når-som-helst" hvorfor man kan være til rådighed? men hvordan modregnes der i dagpengene:

1. time for time ? og hvis der er overskud (efter renter?) bliver dette så omregnet til timesats?

2. flere råder til at lukke cvr.nr. - er det tilstrækkelig at gøre dette i en evt. opsigelsesperiode ? eller ser a-kassen tilbage?

Håber der er nogle der har nogle svar.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 09:05

Hej slaget

For enkeltmandsvirksomheder ville jeg forklare det således;

Som udgangspunkt er det din A-kasse der skal vurdere om du

A: er til rådighed for arbejdsmarkedet

B: hvor arbejdsintensiv din virksomhed er

C: om A-kassen kan få din trekantede situation til at passe i systemets firkantede kasser

Derfor vil man kunne opleve at der kan være forskellige måder A-kasserne vurderer de enkelte situationer selvom alle A-kasser arbejder efter samme regelsæt.

Risikoen er derfor, at man havner i en situation som A-kassen skal have afklaret/undersøgt og det betyder at man ikke får dagpenge udbetalt før det er på plads.

Hvis det derfor ikke har den store økonomiske betydning, så få slettet CVR nummeret. Det tager kun to minutter at få et nyt, og det er gratis. Det er helt problemløst, og regnskabet er som sædvanlig den udvidede selvangivelse.

Hvis man har en omsætning på mere end 50.000 kr. har man selvfølgelig pligt til at have et CVR og derfor ikke et valg - men så kan man jo lave noget mindre i dagpengeperioden.

Når man bliver arbejdsløs, skal man udfylde nogen papirer. Hvis ikke man har et CVR nummer skal man ikke oplyse at man har haft et før. CVR nummeret skal være slettet senest 1. ledighedsdag. 

Som udgangspunkt er dagpenge en forsikringsordning, Det betyder at alle forsikrede kan få dagpenge udbetalt, - også selvom de ejer Millioner. Men der er en lille knast!

Modregningen sker time for time. Her skal du selv opgive hvor mange timer du har arbejdet i din virksomhed. Det gælder også for de timer du arbejder om aftenen, i det der før var din fritid.

A-kassens problem er, at de skal være enige med dig i hvor lang tid det tager at drive din virksomhed. A-kassen er et lønmodtagersystem, så hvis du tjener 1000 kr. på 5 minutters arbejde med SEO, - vil A-kassen skulle vurdere at du hører under et overenskomstområde undet IT og at en timeløn her er 250 kr. - dvs. du skal modregne 4 timer. 

Hvis du så på den måde når et tilstrækkeligt højt timetal, så må du vurderes ikke at være til rådighed for arbejdsmarkedet.

Det er selvfølgelig en meget pædagog/teoretisk udredning jeg kommer med her, dagpengereglerne er meget kompliceret og fyldt med alle mulige tal, så der vil være undtagelser, og nogle der har andre erfaringer, men i princippet er disse problemstillinger man vil opleve.

Michael 

Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:59

Hej Michael

-mange tak for input :-)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)