Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har behov for et par juridiske bemærkninger..

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 279
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det juridisk muligt at bede 2 ejer af et ApS om at hæfte personligt for deres virksomheds gæld til mig/mit firma? hvis ja, hvilke type dok. skal benyttes til dette? Jeg vil nemlig gerne lave en afdragsordning med en virksomhed, så jeg over tid får mit store tilgodehavende tilbage. Men da jeg ikke har 100% indsigt i virksomheden ved jeg ikke hvad som sker om få dage/uger/mdr, derfor vil jeg gerne at de personligt står indenfor gælden i værste tilfælde. Altså i tilfælde af hvis en anden kreditorer vælger en anden vej i forhold til at inddrive deres tilgodehavende.

På forhånd tak :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:00

Hej.

Det må jo være et personligt gældsbrev så.........!

MvH

Peter

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 18:25

Peter - Revisor:

Det må jo være et personligt gældsbrev så.........!

Hej; tak for hurtigt svar! :) skal sådan et ikke tinglyses? el. kan det gøres lidt lettere?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:21

AnnetteD:

Er det juridisk muligt at bede 2 ejer af et ApS om at hæfte personligt for deres virksomheds gæld til mig/mit firma? hvis ja, hvilke type dok. skal benyttes til dette? Jeg vil nemlig gerne lave en afdragsordning med en virksomhed, så jeg over tid får mit store tilgodehavende tilbage. Men da jeg ikke har 100% indsigt i virksomheden ved jeg ikke hvad som sker om få dage/uger/mdr, derfor vil jeg gerne at de personligt står indenfor gælden i værste tilfælde. Altså i tilfælde af hvis en anden kreditorer vælger en anden vej i forhold til at inddrive deres tilgodehavende.

Det er ulovligt.

Køb ren argan olie her

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 20:38

Lagersalg123 - JEN:

AnnetteD:

Det er ulovligt.

hvorfor er det det?, jeg mangler viden herom. Og har du så gode ideer til hvordan jeg kan sikre mig? Komme ud af denne deal på bedste vis.

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 20:48

Lad os antage at virksomheden ikke klarer sig året ud. Så forfordeler de dig som kreditor ved at indgå den aftale og det kan være omstødeligt, hvilket vil sige at du evt. kan tvinges til at betale penge tilbage til konkursboet.

Der kan være flere muligheder:

1. Hvis du tror det er en sund virksomhed, så tag en snak med dem og hør hvis der er noget der kan gøres for at bringe tingene i orden og få en afdragsaftale hvor de f.eks. fremover køber per efterkrav og betaler noget ekstra for at afdrage på gælden.

2. Anlæg en mere direkte tone ved at handle via advokat. Hvis du mener det er en sund forretning og du er en af de største kreditorer, så kan gælden til dig konverteres til ansvarlig lånekapital.

3. Igen hvis du er største kreditor og du mener det er en sund forretnig, så tal med dem om medejerskab.

4. Hvis de ignorerer dig og ikke betaler, så undersøg om du er største kreditor. Hvis du mener at virksomheden er værd for dig at eje, så erklær dem konkurs og køb resterne af kurator og før virksomheden videre.

Køb ren argan olie her

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 21:07

Lagersalg123 - JEN:

Lad os antage at virksomheden ikke klarer sig året ud. Så forfordeler de dig som kreditor ved at indgå den aftale og det kan være omstødeligt, hvilket vil sige at du evt. kan tvinges til at betale penge tilbage til konkursboet.

Der kan være flere muligheder:

1. Hvis du tror det er en sund virksomhed, så tag en snak med dem og hør hvis der er noget der kan gøres for at bringe tingene i orden og få en afdragsaftale hvor de f.eks. fremover køber per efterkrav og betaler noget ekstra for at afdrage på gælden.

2. Anlæg en mere direkte tone ved at handle via advokat. Hvis du mener det er en sund forretning og du er en af de største kreditorer, så kan gælden til dig konverteres til ansvarlig lånekapital.

3. Igen hvis du er største kreditor og du mener det er en sund forretnig, så tal med dem om medejerskab.

4. Hvis de ignorerer dig og ikke betaler, så undersøg om du er største kreditor. Hvis du mener at virksomheden er værd for dig at eje, så erklær dem konkurs og køb resterne af kurator og før virksomheden videre.

Jeg forstår stadig ikke at de ikke må hæfte personligt for en gæld de stifter i virksomheden. Det rammer jo netop ikke de andre kreditorer hvad de gør personligt, da al værdi forbliver i virksomheden ved sådan en aftale. Derimod vil det ramme de andre kreditorer hvis jeg overbeviser kunden om at jeg skal købe mine varer tilbage fordi jeg frygter de vil lukke indenfor kort tid, for des mindre er der at "dele"/gøre boet op med.

Jeg vudere at jeg er størst keditor og virksomheden er minus værd. Kan jeg ikke få et sikkerhedsnet tvinges jeg til at gøre noget dratisk, hvilket jeg meget nødigt vil. Derfor søger jeg en mild løsning.

Ansvarlig lånekapital, kan den hæftes personligt? Grunden til jeg spørger så meget ind til det personlige er fordi jeg ikke tror personerne bag vil skade mig da de er i mit nære netværk, men jeg fryger at andre kreditorer snart vil lave et cut..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:09

Hmm..det kunne være ulovligt.

Afhænger dog af hele kreditorsammensætningen mv.

MvH

Peter

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 21:16
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Den store forskel ligger i at du gør det efter der er konstateret dårlig økonomi. Hvis din samhandelsaftale forinden havde taget højde for dette, kunne det have set anerledes ud.

Hvis der afgives kaution/hæftelse til største kreditor, så skal det fremgå af firmaets regnskaber.

Du skal tænke på du har solgt til en juridisk enhed, og denne juridiske enheds gæld ønsker du nu at fordele ud på 2 andre juridiske enheder.

Nu aner jeg intet om beløbets størrelse, men hvis du skal have personlig hæftelse, så skal du sikre dig de også har værdier som pantsættes, så der kan gøres udlæg i aktivet øjeblikkeligt.

Det vil dog undre mig meget hvis de accepterer den personlige hæftelse.

Det kan jo faktisk også være du ikke er største kreditor, hvis ikke virksomheden har afregnet moms og skat osv osv.

Hvor stort er beløbet?

Køb ren argan olie her

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sådan som jeg læser sprøgsmålet så skal en ejer (eller to) af et anpartsselskab indestå personligt for en gæld som dennes selskab har mod en kreditor?

I såfald kan jeg ikke se at der skulle være noget problem i dette, også selvom selskabet skulle gå konkurs er der jo ikke tale om forfordeling af en keditor i relation til selskabet.

Det er vel nogenlunde det sammen der sker når man som ejer kautionere for selskabets bankgæld?

hej fra Søren

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)