Hej Johannes, jeg arbejder hos en større online it-shop som desværre et par gange om året ryger i kløerne på sådan en svind... (ja man må ikke kalde nogen for svindlere uden at de er dømt for det)
det er dog sket både i form af kredit men også i høj grad via dankort svindel.
heldigvis så har vi et yderst avanceret system så det faktisk er lykkedes at opspore 90% af disse "kunder" ved at videregive disse info til politiet... men desværre så har det i 10 / 10 tilfælde vist sig at være spildte ressourcer..
de fleste gange har det været narkomaner som i forvejen er blevet dømt 20 gange, og der derfor ikke kommer noget ud af erstatningskrav, ligeledes hvis du vælger at lægge sag an, så skal du møde op i retten, i det område kunden tilhører, ligeledes er der stor sandsynlighed for at den anklagede ikke dukker op og så sker der faktisk ikke ret meget mere....
Der er desværre ikke ret meget retfærdighed i dette land hvad angår sådan noget... det skal lige siges at vi også udelukkende har fulgt disse sager så langt til dørs som muligt grundet at vi simpelthen ikke kan leve med at man skal slippe godt fra sådan noget... men desværre så betaler forbrydelse sig i DK :-(
det gør endda ekstra ondt når man sidder i en branche hvor man skal være lykkelig for 5% avance på produkterne...
det skal siges at nogle af sagerne, der har vi kunne samle flere forhandlere / konkollegaer :-) som også har haft tab ved selv samme "kunder".
jeg arbejder i øjeblikket på at finde ud af om der kunne være basis for at lave et "internt" fælles kartotek hvorved primært online it-butikker kunne lave auto-opslag lidt ala krak. men blot på mistænkelige personer, adresser, telefonnumre og hvad der ellers er af kendetegn....
spørgsmålene jeg er ved at undersøge er om det er lovligt at lave en sådan lukket database som indeholder data på personer osv... (der skal nok gives samtykke i form af handelsbetingelser eller lign. om at info videregives til 3.part ved misbrug og svindel) ydermere om der vil være tilstrækkelige med webshops der vil gå med i det, så der rent faktisk kommer noget brugbart ud af det...
jeg går videre med ideen / projektet såfremt jeg kan få de 10 største it-shops med på ideen
(herunder skal nævnes at jeg er hos en af de 10 største og er i dialog med nogle af de andre allerede omkring det)
nu kan jeg ikke se at du har en decideret webshop, det skal du nok være glad for, da du i såfald ville få latterligt mange fuskerordre ( stjålne dankorts, levering til døgnpostadresse osv..)
tricket er, at tjekke alt hvad man kan, hvis man har den mindste mistanke om noget, så lad være eller få forudbetaling på en sikker måde (som iøvrigt netop er blevet tilladt også hvis man er e-mærket)
Op på hesten igen, og tag det som lærepenge. - men kom videre, hvis du bruger mere krudt på sagen så står du kun tilbage med en endnu dårligere smag i munden, når du finder ud af at der stort set ikke kan gøres noget som landet er pt.
Mvh
Dion