Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance - spørgsmål

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Er helt ny her, men håber det er det rigtige sted at spørge.

Jeg tænker lidt på at starte som freelance, da der 2 firmaer der gerne vil have mit arbejde (it-konsulent). Så er dette måske den nemmeste måde, i stedet for et ene firma fakturere det andet.

Det kan dog være det kun er midlertidligt, indtil års skiftet, så som jeg har læst mig frem til, skal man ikke moms momsregistreres (have cvr-nr), før man tjener mere end 50.000 kr. om året. Og det regner jeg ikke lige frem med inden nytår Skype-Smile

Men hvordan gør man det rent praktisk?

Jeg forestiller mig hver firma laver en aftale på XX timer de vil bruge mig hver måned? Og samtidtig hvis de får brug for ekstra er det til XXX kr./timen? Så kan jeg jo aftale hver dage det skal være osv. Og en fast pris hvis det er en større opgave.

Jeg har kigget i den Freelancerkontrakt der er her, men den ser mere ud til at være rettet mod bestemte opgaver, det er måske mere sådan man gør?

Og så fakturering og regnskab, skal jeg holde mere styr på det end at skrive fakturaer på "30 support timer a 350 kr. / time" fx? Indtægten skal så skrives om b-indkomst?

Er der noget med kørsel og brug af computer osv. man måske også skal være opmærksom på?

Har jeg glemt noget?Smile

/Kim

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 17:35

Hej Kim!

Og velkommen til amino Smile

Jeg ved ikke om du kan bruge noget herfra, men det er jo altid gratis at kikke. Her er også kontrakter og de kan rettes til. http://www.startvaekst.dk/ansaettelseskontrakter

På dine fakturaer skal du huske at have faktura nr. med løbende nummerrække. Du bestemmer selv start nr. (Eks 1500), men den næste skal så være 15001, 15002 osv.

I stedet for et CVR. nr. skal du skrive dit CPR nr. 

Husk, at du IKKE må lægge moms til.

Hvis du har Excel, kan du typisk finde en faktura skabelon. http://www.computeraben.dk/2008/05/24/faktura-med-excel/

Her har du også en mulighed. http://office.microsoft.com/da-dk/templates/CT010117255.aspx

Samle dine fkaturaer (evt. udskriv en kopi til dig selv) 

Kørselsudgifter kan du læse om på http://www.tax.dk/. Se til højre under befording.

Mvh Diana

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Fra Slagelse
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 17
Fra  DM Revisionsfirma af 1993 Skrevet kl. 19:19

Hej Kim

Velkommen til

Med honorarer kontra selstændig virksomhed kan SKATS vurdering godt være lidt trekantet. Generalt skal du selv have en del indflydelse på arbejdet tilrettelæggelse mv ellers kan det blive betragtet som et ansættelsesforhold. Skat vurdere også om der er tale om reel selvstændig virksomhed eller om konsulelt tjenster. I det første tilfælde skal du selv have en vis grad af risiko, mens hvis du ingen risiko (ansvar) har er du som udgangspunkt "bare" konsulent og B-indkomst.  Regnerne er ikke så klart formuleret fra SKAT side.

Hvis du har planer om at gå 100% selvstændig efter nytår, kan der måske godt være noget ide i at starte op som selvstændig allerede i 2010, både af hensyn til fradrag, men måske også at hensyn muligt momsfradrag på eventuelle indkøb, du skal foretage i forbindelse med opstart

mvh

Dennis Malle

dmrevision.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:32

Jeg er enig i Dennis betragtninger men bemærker at IT konsulenter har lidt mere spillerum på det punkt.

Jeg er også enig i det med momsregistreringen. De to firmaer er formentlig selv momsregistreret hvorved det er uden betydning for dem om du tillægger moms eller ej men momsregistreringen gør at du kan få momsen af indkøb mv. tilbage og det er særligt relevant i etableringsfasen hvor der måske skal anskaffes noget udstyr.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Oct 10
Skrevet kl. 19:56

Hej Diana, Dennis og Bent, tak for svar.

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om fx. kørsel i egen bil, der får jeg jo i dag 3,56 kr. pr. km, skal jeg sende det på fakturaen også, hvis det bliver nødvendigt at bruge min bil, i stedet for en firmaet allerede har?

Det samme med computeren, der regner jeg med at bruge en firmaet også allerede har, men er der noget "ulovligt" i at bruge sin egen også? Så skal jeg i hvert fald ikke ud at købe noget. Ellers tror jeg den bliver stillet til rådighed af dem jeg arbejder for.

"konsulent og B-indkomst."
Det var også sådan jeg regnede med jeg skulle skrive det på min selvangivelse.

Jeg regner sådan set ikke med at skulle gå 100% selvstændig næste år, men som freelancer kan måske godt gå til og med januar, men der tæller man vel fra 0 igen?

Og hvis jeg har de 2 kunder kan skat så også betragte det som et ansættelsesforhold?

Og så er det lige det med en aftale, hvordan skal den formuleres? Hvor meget skal den udpensles? Har fundet nogle forskellige eksempler, synes dog ikke de helt rammer plet. Eller er meget lange.

Igen tak for jeres tid! Smile

Kim

Tilmeldt 6. Oct 10
Skrevet kl. 17:56

Har snakket lidt med min fagforening, og umiddelbart ville det bedste og nemmeste for mig være at blive ansat begge steder, de tage de vil. I stedet for freelance.

Så det arbejder jeg nok lidt videre med.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:28

Hvad var fagforeningens begrundelse for det synspunkt ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Oct 10
Skrevet kl. 07:23

Dagpenge. Hvis jeg blev selvstændig kan jeg ikke få dagpenge hvis jeg kommer uden arbejde på et tidspunkt.

De troede ikke at skat ville betragte mig som lønmodtager hvis jeg på den måde sendte fakturaer.

Jeg har dog fundet http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1718637&vId=201738 hvor de første par eksempler nok passer bedst, og der er man lønmodtager

Tilmeldt 6. Oct 10
Skrevet kl. 07:25
Tilmeldt 8. Sep 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:22

Diana Hardington:
I stedet for et CVR. nr. skal du skrive dit CPR nr. 

Hej Diana.

Hvorfor mener du, at han skal skrive CPR nr. på sin faktura?. Det er ikke et krav fra SKAT og modtageren kan ikke bruge det til noget.

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)