Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance - spørgsmål

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Revilli:

Diana Hardington:
I stedet for et CVR. nr. skal du skrive dit CPR nr. 

Hej Diana.

Hvorfor mener du, at han skal skrive CPR nr. på sin faktura?. Det er ikke et krav fra SKAT og modtageren kan ikke bruge det til noget.

Det er et krav. Modtageren af fakturaen skal vidst også angive til SKAT at en privat har udført arbejde for XXX,- kr. Og dermed vedlægge vedkommendes CPR nummer.

Tilmeldt 8. Sep 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 18:26

Hej Lucky Charm.

Lucky Charm !:

Det er et krav. Modtageren af fakturaen skal vidst også angive til SKAT at en privat har udført arbejde for XXX,- kr. Og dermed vedlægge vedkommendes CPR nummer.

Et krav fra hvem? Nej, modtageren skal ikke oplyse noget til SKAT. Det er firmaet selv, der skal opgive indkomsten til SKAT.

Modtageren af en sådan faktura skal blot bogføre den på normal vis - dog uden moms.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 09:17

Revilli:

Hej Lucky Charm.

Lucky Charm !:

Et krav fra hvem? Nej, modtageren skal ikke oplyse noget til SKAT. Det er firmaet selv, der skal opgive indkomsten til SKAT.

Modtageren af en sådan faktura skal blot bogføre den på normal vis - dog uden moms.

Hvis du som privat person fakturerer en virksomhed for et beløb, skal du lægge dit CPR nummer på faktura da virksomheden skal berette indkomsten til SKAT som din B-indkomst.

Vi er vidst enige om at når jeg skriver "modtageren af faktura" er det virksomheden som betaler den faktura som du som privatperson har sendt.

Udover dette skal du naturligvis selv som privatperson angive beløbet til SKAT.

Hvis du derimod er selvstændig med CVR nummer skal du angive CVR nummer samt regnskabsføre moms.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:32

Det er ikke rigtigt. Virksomheden skal kun indberette udbetalinger til erhvervsdrivende, hvorpå der ikke er tillagt moms, når der er tale om egentlig varesalg. Ikke når der er tale om salg af tjeneste- og konsulentydelser.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 11:16

Skattekonsulenterne:

Det er ikke rigtigt. Virksomheden skal kun indberette udbetalinger til erhvervsdrivende, hvorpå der ikke er tillagt moms, når der er tale om egentlig varesalg. Ikke når der er tale om salg af tjeneste- og konsulentydelser.

Jeg har fået at vide at hvis jeg som virksomhed benytter en privat person til at udføre noget arbejde for mig, skal jeg indberette hans indtægter til SKAT som B-indkomst. Og derfor skal han oplyse sit CPR nummer til virksomheden.

http://www.google.dk/search?hl=da&client=firefox-a&hs=4Ud&rls=org.mozilla:da:official&channel=s&tbs=dsc:1&q=+site:amino.dk+faktura+som+privat+CPR&sa=X&ei=sni1TISXIYGDOvG8xZYG&ved=0CDQQrQIwAA

Kig evt. selv på amino.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:28

Ubs. Det var mig der lige fik byttet rundt på det. Det er lige omvendt end skrevet ovenfor:  Alt hvad der hedder honorarer, tjenesteydelser m.v. er indberetningspligtigt når der ikke foreligger momsregistrering hvorimod decideret varesalg ikke er omfattet. Det følger af Skattekontrollovens § 7A, stk. 2, nr. 1.   

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 11:32

Og dog,

Jeg har netop lige ringet til SKAT og forhørt mig.

Private der sender regninger skal IKKE vedlægge/oplyse CPR nummer til virksomheden som de har udført arbejde for.

Virksomheden skal IKKE indberette personens indtægter. Det er op til privatpersonen selv at indberette hvad han forventer at tjene på hans forskudsopgørelse eller selvangivelse.

Altså: Private der fakturerer virksomheder skal IKKE oplyse CPR nummer til virksomheden og det er privatpersonens ansvar at indberette disse beløb til SKAT.

Man bliver klogere hver dag. :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:53

Eller måske forvirret. Faktum er at mange medarbejdere hos SKat slet ikke kender bestemmelsen i Skattekontrollovens § § 7A, stk. 2, nr. 1. og derfor så er det mig bekendt også begrænset hvor meget indberetningspligten følges. Det er en god ide altid at bede om at få et skriftligt svar fra Skat så man kan holde dem op på det. Så havde medarbejderen formentlig heller ikke svaret så hurtigt.  

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 12:23

Skattekonsulenterne:

Så havde medarbejderen formentlig heller ikke svaret så hurtigt.  

Ja men nu ventede jeg også 5 minutter på standby mens hun fandt ud af svaret.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:31

Det er jo ligegyldigt hvis ikke hun kender bestemmelsen og ikke ved hvor hun kan finde den.

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)