Jeg skal ikke gøre mig klog på paragrafferne, men hvis "Skattekonsulenterne" har ret slynger SKAT åbenbart om sig med tilfældige svar, hvis ikke man lige betaler dem ekstra for at udføre deres arbejde ordentligt. Det var sgu aldrig gået i et privat firma
Det handler først og fremmest om, at spørger og svarer ikke "taler samme sprog". Jeg har mere end en gang (det er sagt på jysk, så det er mange gange) stået i en situation, hvor en virksomhed selv har haft kontaktet SKAT (nu har det i mine tilfælde været vedrørende moms, men problemstillingen er den samme), stillet et spørgsmål og fået et svar. Et svar som juridisk og teknisk er fuldstændig korrekt.
Der er bare lige den hage, at spørger har spurgt om noget andet, end spørger troede han/hun faktisk spurgte om, og så har vi miseren.
SKAT "slynger ikke om sig med tilfældige svar", SKAT vejleder telefonisk - dvs. svarer på det de bliver spurgt om.
Sidst jeg hjalp, var det "privat" og faktisk vedrørende skat. Vi har et ægtepar her i byen, hvis ejendom ifølge en lokalplan skulle flyttes fra landzone til byzone. Kommunen foreslog parret at de skulle kontakte SKAT, vedrørende beskatningen, hvis de solgte deres ejendom.
Manden ringede to eller tre gange til SKAT og blev alle gange henvist til at kontakte kommunen. Hvorfor ? Fordi han alle tre gange bad om at få vejledning om ejendomsskat - han kendte ikke det magiske ord: Ejendomsavancebeskatning.
Så ringede jeg på hans vegne til SKAT, talte med en medarbejder og forklarede hvad det handlede om. Herefter var familien inde til et møde, med både kaffe og en basse. Fik en rigtig god snak og et navn og et telefonnummer så de altid kunne ringe, hvis de havde flere spørgsmål.
Så summen af det hele er, at:
- Kravet om CVR-nummer på fakturaer fremgår af momsloven og - bekendtgørelsen. Ingen andre steder (så vidt jeg ved). Og der er ingen steder krav om, at en virksomhed skal oplyse CPR-nummer på faktureringsdokumenter
- Det er købers ansvar at vurdere, om betalingen er omfattet af skattekontrollovens oplysningspligt. Er betalingen det, skal køber selv sørge for at få indhentet "sælgers" CPR-nummer og kontroloplyse.
Så vidt jeg ved har Danmark (for det er altså os alle sammen SKAT repræsenterer) fat i den lange ende. Hvis en virksomhed undlader at kontroloplyse, kan der blive tale om at hæfte for den skat, "sælger" skulle have haft betalt. Der er sikkert nogen, der kan supplere.
Og med hensyn til at betale ekstra - så koster det 300 kr. at bede om et bindende svar. Den pris kunne man sgu aldrig have haft købt ekspertbistand for. 300 kr. - det tager en skattekonsulent for at blinke med øjnene.
Vh
Lars