sidste år havde jeg bare en spade ansat som bare stjal alt hun kom i nærheden af. og var hele tiden syg osv.
Hun er ansat som kosmetolg. og får lige nu 135 kr i timen. og vil ha en stigning på 9,8 kr. pr. time. Burte en stigning på 5 kr. pr. time til den 1 jan. 2011 ikke være nok . også 5 kr. mere den 1 jan. 2012 |
Nu må jeg blankt indrømme at jeg ikke aner hvad en kosmetolog laver.
Er det dem der sminker kvinder. Eller sælger de produkter ?
Hvis hun sælger produkter, så kan du jo tilbyde hende en bonus provisions ordning, der træder i kræft så snart hun når over en given omsætning pr uge.
På den måde holder du hende til ilden og hun kan bevise at hun er dét værd. Samtidig har hun jo sikkerheden i den faste løn, så det kan kun blive en motivation, hvor hun selv bestemmer hvor meget mere hun får i lønposen hver måned.
Er der derimod tale om sminke arbejde.. Ja så ved jeg det virkelig ikke, men du må jo kigge på om hun er skyld i at i har mange faste kunder, og om kunderne ville forsvinde hvis hun gik. Når vi taler om konsulent/time arbejde, som firsører, konsulenter mm, er det som oftest personen de handler med og ikke virksomheden, så her må du jo kigger på fordel og konsekvens.
Men samtidig håber jeg da at du direkte har spurgt hende "HVORFOR skal jeg give dig mere i løn?" - Kan hun ikke komme med et klart svar, som du kan se den ekstra værdi af, ja så er det jo bare grådighed og evt udnyttelse af situation. (med mindre hun er underbetalt i forhold til resten af branchen)