Kære gode Amino'er, I har for nyligt hjulpet så godt, så nu tyr jeg til jeres hjælp og viden igen... Der er garanteret skrevet om netop dette før, men jeg kan ikke finde det i alle de nyttige tråde. Jeg driver på 5. år en enkeltmandsvirksomhed, hvor min mand er med som medhjælpende ægtefælle. Vi har længe gerne ville ændre formen til et ApS., men har ikke de 80.000,- stående som et fast beløb på kontoen. Vi kører jo - som mange af jer andre sikkert - med en kassekredit, der kører og op ned fra måned til måned. Vi har ikke fysiske aktiver i firmaet. Vi bor i et lille lejet kontor, har blot de møbler, vi skal bruge og vores to pc'er. Resten af virksomhedens værdi er i vores hoveder og i vores portefølje og faste kunder. Jeg har hørt, at know-how kan indregnes som et aktiv, men... hvordan sker det? Og hvor "klog" skal man i givet fald være inden for sit område Er der nogen her, der kender reglerne - eller bør vi vente, til vi har pengene i overskud? Rigtig god og regnvåd weekend. Katrine |
Der er muligvis nogle der kan formulere det bedre.
Det er rigtigt at det er muligt at indregne immaterielle aktiver på balancen, men det kræver at det opfylder flere kriterier. Der hvor det blandt andet halter med jeres "know how" er at det er meget svært at måle det på en pålidelig måde.
Patenter og copyrights er eksempler på immaterielle aktiver der kan indregnes. Selv meget store virksomheder, som f. eks. google kan ikke indregne deres virksomhedskultur selvom det måske giver dem fordele..
Håber det hjælper lidt med forståelsen