Johnny Speiermann har ikke indsendt nogle historier!
Johnny Speiermann
Hej Morten
Jeg synes måske, at dit udgangspunkt er lidt forkert. Du går ud fra, at hvis man laver SEO, så skyldes det, at man har lavet en rigtig dårlig side, som alligevel ikke er noget værd.
Du kan have lavet nok så god en hjemmeside, have en velsmurt organisation, være målrettet de helt rigtige kunder osv., men hvis din forretning er onlinebaseret, så hjælper det ikke ret meget, hvis man ikke bliver fundet i f.eks. Googles søgemaskine.
Jeg er helt enig i, at der findes en masse crap online, men man kan netop også være nødt til at lave SEO - eller for den sags skyld alle andre former for onlinemarkedsføring - for at få den nødvendige opmærksomhed og få bedre placeringer end de dårlige sider.
Jeg synes også, at der er rigtig mange eksempler på, at mindre detailbutikker, som kører ganske udmærket, bruger en masse tid på at få lavet en onlinebutik, for det skal man jo, men deres indsats er så dårlig og deres hjemmesider så brugerfjendtlige og rodede, at de ikke ville byde deres kunder det samme i deres fysiske butik.
SEO er ikke kun skummel og ulødig link building, men også velskrevne tekster, der præsenterer dine varer bedst muligt, og som byder kunden ordentligt velkommen allerede i søgeresultaterne.
Og ja, affiliate kan måske virke som en lidt lurvet forretningsplan, men da betalingen for affiliate er baseret på solgte varer, så kommer man også i det tilfælde længst med at tilbyde noget ordentligt. Og ofte giver det den "rigtige" forretning et meget bedre salg, da de muligvis ikke selv har gidet ofre tid og penge på SEO. Så affiliate er ikke kun en fordel for den, der har lavet siden, men giver rent faktisk værdi de til butikker, der sælger varerne.
Så ja, der er masser af muligheder for en ulødig tilgang til at drive forretning online, men det kan også gøres ordentligt. Det samme gælder offline. Jeg nægter at tro på, at Nespresso er bedre end så meget andet, blot fordi George Clooney er med i en reklame for det. Han er deres SEO-tekst i søgeresultatet og deres link med høj PAGERANK - det der skaber folks interesse.
De reklamer, som du muligvis modtager i postkassen, er jo heller ikke alt sammen trykt på glittet papir, men er tit noget ret lurvet noget. Men det sælger - og det tæller både online og offline.
Men at der findes en masse unge, der med blandet held undersøger og udnytter onlinemediet kan jeg ikke se noget forkert i - de kunne også reparere og tune knallerter og tjene lidt på det - også uden at de først skal etablere en egentlig knallertbutik nede om hjørnet.