Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Principper vedr. lagerstatus

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Så er vi jo igang med årsregnskaberne / afslutningerne og vedr. min butik har jeg snakket en del med min revisor vedr. lagerstatus og opgørelse af denne.. Jeg vil da gerne høre jer andre om hvordan I gør mht. dette ? Sætter I f.eks. værdien på lageret til indkøbspris eller laver I det mere nuanceret og værdifastsætter udfra sæson osv.

Jeg vil jo gerne gøre det rigtige, da det, som vælges nu, bliver den måde, som jeg fremover skal opgøre på, for at få det samme billede, men jeg er virkelig itvivl om hvad der er bedst på sigt at gøre... Så jeg håber at I kan kaste lidt lys over emnet, så jeg kan få nogle andre øjne på sagen....

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 15:17
Hej Majbrit.

Jeg har også netop optalt vores varelager, og vi har besluttet os for at sætte det til indkøbspris - da denne løsning ser mest fremkommelig ud, og den kan der ikke tages fejl af :)

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 18:19
Hej Majbrit

Her er hvad, der står i vores regnskab (lavet af en statsautoriseret revisor): Varebeholdninger måles til kostpris efter FIFO-metoden. I tilfælde hvor nettorealisationsværdien er lavere end kostprisen, nedskrives den til denne lavere værdi.

Dette er mig bekendt en meget almindelig og anerkendt opgørelsesmetode. FIFO betyder "first in first out", og det med den lavere værdi skal i vores tilfælde tolkes således, at hvis vi brænder inde med et parti levende østers til nytår, så skal de sættes til det, de kan sælges til efter nytår, og hvis de ender med at bliver kasseret, så til O kroner - men det gør vi heldigvis ikke  i år

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 20:00
Vi bruger samme metode som Fiskehuset. Som regel er det altid indkøbsprisen, sat efter sidst indkøbte parti, hvis det er varer med svingende priser.

Såvidt jeg husker, skal man også medregne hjemtagelsesomkostninger. I mange tilfælde vil disse være ganske ubetydelige, men vi har da enkelte varer hvor hjemtagelsesomkostningerne udgør en væsentlig del af varens pris.

Jeg er personligt lidt i tvivl om hvordan man skal udregne varer hjemtaget til en anden valuta end dansk. F.eks. kan dollars nemt ændre sig 10-20% på et år. Teoretisk set burde man vel udregne varens værdi efter den kurs man fik da man købte varen. Men hvis man er en mindre virksomhed med manuel lagerstyring så vil det jo nærmest være umuligt.

Hvad gør I andre?

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 21:17
Tak for alle jeres svar indtil videre.. Jeg har også valgt den metode med at fastsætte efter indkøbsprisen, da denne virker mest overskuelig og mindst fejlbehæftet... Vi (min revisor og jeg) snakkede lidt om FIFO princippet og hvordan man skulle forholde sig der mht. tøj og sæsoner, -for hvornår skal man sætte en tøjkollektion til 0 ??? Det er jo ikke helt som med fisk, som på et eller andet tidspunkt bliver fordærvede, men alligevel bliver det jo 0 på et tidspunkt, når det ikke længere er in.. Nå, -det er jo et meget spændende emne og man kan sørme komme langt omkring, når/hvis man begynder at filosofere over det (o: Men jeg holder mig til det enkle og mest forståelige, da det nok giver mindst bøvl...

Jeg har ligesom Allan også varer købt med udenlandsk valuta og her er vi netop blevet enige om at sætte værdien efter valutaen, som den var på indkøbstidspunktet.... Men hvis der er andre, som har en anden måde at gøre det på, så sig endelig til

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 21:24
Tøj har vel nærmest aldrig en værdi på 0 medmindre det er defekt?

Jeg kender ikke til reglerne omkring nedskrivning af varelager, men hvis f.eks. udsalgsprisen falder 50% grundet gammel kollektion eller andet, så er det vel også i den størrelsesorden at man kan nedskrive varen? (Jeg gætter bare...)

Fra Kettinge
Tilmeldt 29. Sep 05
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 21:27
Når man beregner indkøbsprisen, er det så inklusiv de omkostninger der måtte følge med?

I mit tilfælde er det vin, og her er der tale om punktafgifter, som jeg naturligvis medregner, men hvad med transportomkostningerne, indgår de i lagerværdien?

Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 18:07
Jeg medregner min fakturerede fragt i min omsætning, men skal jeg så også medtage, som vareforbrug, den fragt jeg betaler, når jeg sender mine varer til kunderne?

Mvh
Claus

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:27
@Allan: Jo, tøj kan godt falde i værdi - grimme fejlkøb, som man ender med at forære til en genbrugsbutik, f.eks. (husk kvittering, hvis tøj foræres væk - modtagerne skal skrive under på, at de har fået det). Men værdien kan ikke sættes til 0, hvis man beholder tøjet og så alligvel sælger det.

@Jan: Ja, fragtomkostningerne medregnes almindeligvis også, fordi de også repræsenterer en værdi. Især hvis fragtomkostningerne er betydelige er det relevant - og også interessant: Hvis man kunne købe varerne lidt dyrere men spare de fleste transportomkostninger, kunne det være, at man skulle vælge en anden leverandør.

@Claus: Det vil være en god idé at lave en særskilt fragtkonto under varekøbet, så du kan se, hvor meget du bruger på fragt til kunder. Og at adskille det fra fragten fra leverandørerne. Ellers kan du få svært ved at overskue, hvor meget du taber/tjener både på fragten i sig selv men også (afhængigt af, hvad du sælger) på selve varen, fordi dit dækningsbidrag bliver skævt.
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 21:00
Dato: 03-01-2007 18:26:34 Forfatter: Anette/Inloco
@Claus: Det vil være en god idé at lave en særskilt fragtkonto under varekøbet, så du kan se, hvor meget du bruger på fragt til kunder. Og at adskille det fra fragten fra leverandørerne. Ellers kan du få svært ved at overskue, hvor meget du taber/tjener både på fragten i sig selv men også (afhængigt af, hvad du sælger) på selve varen, fordi dit dækningsbidrag bliver skævt.

Hej Anette og tak for dit svar.

Det lyder som en god idé, men det vil så sige, at det er korrekt at medtage fragten til kunderne i vareforbruget - eller?

Mvh

Claus

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)