Gælder reglerne med 3,56/km ved de første 20.000 km og 1,20(+/- ?) for de efterfølgende også ved Anpartsselskaber? Får man yderligere 20.000km per selskab? Er det per selskab du er eneejer af? Daglig leder af eller blot er medarbejde-medejer af? Må indrømme at jeg ikke umiddelbart havde skænket de regler en tanke da jeg konverterede mit enkeltmandsselskab til to Aps'er, på forhånd tak for svar og tak til trådstarter for muligheden for at liste spørgsmålet ind i en relevant tråd :P |
Kørselsgodtgørelse til selvstændige
|
Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger
Korrekt Du skal dog også være opmærksom på, at kørselsgodtgørelse kun kan udbetales, hvis du rent faktisk også modtager løn fra selskabet som lønmodtager. Tonny |
Pt. har jeg et udviklingsfirma, Mikjaer ApS hvor vi laver softwareudvikling ... og mit hostingfirma Specialhosting ApS, førstnævnte ejer jeg 100% sidstnævnte er jeg delejer af, men der er ret væsentlige køreture som helt afgjort kan lægges enten det ene eller det andet sted. F.eks. har vi servere hostet i Viborg, ligesom vi har lager derovre, vi har også servere i Lyngby og kører ofte fra det ene til det andet site, det er jo helt klart at det kan fratrækkes. Tilgengæld har jeg en samarbejdspartner på Softwareudviklingssiden med en partner i Hanstholm ... der er jeg også tit op, og kører også ofte den tur med det ene formål at holde møde hos ham. Det sker også at jeg tager turen hvor jeg først kører forbi serverne og ordner dem, og så fortsætter videre til en udviklingskunde, i dette tilfælde er det kombineret for begge firmaer. - og så sker det jo også at jeg stopper forbi de gamle til en kop kaffe på vejen, ændrer det noget? Jeg har kun oprettet det ene selskab til lønudbetaling
pt. kører jeg 35.000km ... det ville da være mærkbart hvis jeg kunne få lov at trække den høje taktst af de sidste 15.000km også :) ... især fordi jeg var så dum at købe en Peugeot 407 Coupe med en 2.2L Benzinmotor :S Det gør nas i både forsikring, vægtafgift og benz :-/ |
Hej Mikkel Som jeg skrev tidligere et et af kriterierne for at få udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse netop, at man er lønmodtager i selskabet og oppebærer A-indkomst. D.v.s. som du beskriver det pt., så kan du kun få kørselsgodtgørelse fra det selskab, som udbetaler lønnen, hvilket igen vil sige kun én max. grænse på 20.000km. Ja, du kan godt fakturere kørsel fra et selskab til et andet, men det ændrer ikke ved grænsen for de 20.000 km. Hilsen Tonny |
Hej Mikkel, Tonny har fuldstændig ret! Du kan eventuelt oprette dig som timelønsansat i det firma du i dag ikke får løn fra. På den måde burde du kunne udbetale kørsel (og en timeløn) for de opgaver du har for firmaet. Hvis du holder ind til kaffe hos familie eller venner undervejs, så vil køreturen (eller måske kun en del af den) blive betragtet som privat kørsel. Hvis du ender i en situation, hvor du eksempelvis kører 25.000 km for det ene selskab og 10.000 km for det andet, så vil du stadig ikke kunne udnytte de 2x 20.000 km. Det primære er, at den kørsel du registrerer skal være reel kørsel for firmaet. Nu har du jo også partnere i det ene selskab, og de vil sandsynligvis kun være interesseret i at alting foregår efter bogen. Det er virksomhedens opgave at kontrollere, at du som ansat indberetter kørslen korrekt. Da du ejer det ene firma 100% kan der måske blive problemer, da du dermed skal kontrollere dig selv. Ved manglende kontrol, eller ikke ordentlig ført kørebog, så kan du blive beskattet af hele den udbetalte kørselsgodtgørelse, som havde det været løn. Så det kunne måske være en idé at få fat på en elektronisk kørselsmåler (PDA, el. lign), som automatisk registrerer om du kører privat eller erhverv (og i hvilket firma det sker). På den måde, vil du også selv have nemmere ved at lave opgørelsen, og der burde ikke blive problemer med SKAT. Er der nogen af de regnskabskyndige herinde, som har oplevet kunder med problemer fra SKAT vedr. kørsel, grundet at selskabsejer (kontrollant) og ansat (modtager) er samme person? (Konkrete erfaringer høres gerne!).
|
Hej Martin Ja op til flere gange gennem årene. Da man reelt sidder på begge stole (udbetaler og modtager), så er der selvklart, at der er skærpede krav til kørebog m.v., herunder holder den ikke kun at føre de erhvervsmæssige kilometre. Der skal være en komplet ført kørebog for samtlige kilometre, som kan dokumenteres ved kalender, optankning, værkstedsregninger, hvor SKAT kan kontrollere, at de førte kilometre stemmer. Hvis SKAT underkender kørebogen, vil den udbetalte kørselsgodtgørelse blive betragtet som skattepligtig befordringsgodtgørelse. Netop i disse tilfælde anbefaler jeg netop en eller anden form for automatisk registrering, især til de mange af os, som ikke har den fornødne disciplin til at føre kørebogen løbende. Tonny |
Hej Martin. du kan se vores automatiske kørebøger (Autolog) til selvstændige på vores shop: www.Nr1-shop.dk Systemet er solgt til skats medarbejdere, så mon ikke skat godkender kørselsregnskaber med dokumentation fra autolog? De bedste hilsener Anders Mikkelsen Nr1 |
Hej Anders og helt enig Tonny |
Hej Anders, Jep, jeg kender også Autolog, og er enig i at det er en god løsning. Da jeg skrev indlægget kunne jeg bare ikke lige huske hvad det hed, så anbefalede generelt de automatiserede løsninger...
|