Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En 20 årig kan ikke holde foredrag !

Side 1 ud af 6 (53 indlæg)
Fra københavn
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Hej Aminoer

Jeg er lige blevet præsenteret for ovenstående overskrift af min konservative familie, da jeg løftede sløret for at jeg ville holde foredrag. Mit svar på kommentaren var dog bare " så det er altså mere troværdigt at holde foredrag når man er over 50 år, uanset hvad materialet indeholder?" Dernæst fulgte en "dejlig" diskussion/skænderi.

All in all så har jeg lige fået en kæmpe portion motivation. For der er intet der motivere mig mere, end når de gamle fra familien siger at det ikke kan lade sig gøre!

Det jeg gerne vil holde foredrag over er et 1,5 times foredrag, som er todelt a 45 min, hvor jeg først fortæller om investeringer og motivation, samt dernæst livsværdier. Ja - livsværdier!

De første 45 min. vil jeg altså fortælle om hvordan man handler aktier, og hvordan jeg har tjent rigtig gode penge på at gøre det. Udover vil jeg så fortælle om mit arbejde i Dansk Aktionær Forening - og især om mit arbejde i generalforsamlingsudvalget, hvor jeg gennem foreningen har stillet kritiske spørgsmål til toppen af dansk erhvervsliv, i ly af deres egen hjemmebane ved generalforsamlingerne - Noget som mine lærere i skolen ellers sagde ikke kunne lade sig gøre, eller at jeg ikke kunne tillade mig det, da jeg kun var 19 år på det tidspunkt. Alligevel gjorde jeg det - for jeg tror nemlig ikke på at alder er noget kriterie for visdom. Jeg tror derimod på at visdom tilkommer den som søger den, og som kæmper for at få den. Hvilket jeg har gjort, men som jeg godt ved modspiller min generations arbejdsomhed, og janteloven.

De næste 45 min. vil jeg fortælle om hvor snydt jeg dog følte mig, efter at have nået "toppen". Samfundet i dag havde nemlig givet mig det indtryk af at lykke kun kunne findes ved at tjene en masse penge, og score en masse damer - MTV GENERATION!

Alligevel følte jeg mig absolut ikke lykkelig, da jeg havde tjent nok penge til at jeg kunne købe min drømmebil kontant, og havde været sammen med rigeligt med piger - tværtimod følte jeg mig meget ensom. Ligesom når man har spillet matador i flere timer og så endelig vinder. I ved følelsen af at sidde tilbage, og få de 20 sekunders eufori over sejren, men dernæst følger følelsen af ensomhed. Det gjorde det i hvert fald for mig.

Jeg begyndte derved personligt at studere psykologi, motivation, kærlighed og de mennesker som udadtil blev afbilledet som succesfulde. Jeg fandt dernæst hurtigt ud af at jeg havde styret efter et forkert mål. Penge. Ligesom når regeringen eksempelvis styrer efter at Danmark skal være et af verdens rigeste lande, men uden at stille sig selv spørgsmålet - Hvorfor skal vi være rige? Kriteriet for succes, må da være at befolkningen er lykkelig, ellers er vores mål om rigdom, da kun ud fra en samlers synspunkt.... Jeg ved godt at der sikkert er nogen der tænker . Hippi - den vil jeg dog godt mane i jorden, da jeg godt ved at lykke ikke kommer uden økonomi. Dog siger jeg bare at jeg synes man burde prioritere en positiv bundlinje højere, end målet om at få den største omsætning..

Som nævnt før, begyndte jeg også at studere mennesker med succes, og jeg læste bl.a. Warren Buffets bog, hvor verdens rigeste mand erkender at han vitterligt fortryder, at han brugte så meget af sin tid på at tjene penge og sole sig i succesen. Han ville i stedet hellere have givet mere kærlighed til sin kone og sine børn. Hvilket han dog først fandt ud af i en alder af 76 år, hvor hans kone døde, og hans forhold til især hans søn var meget problematisk – og så var det for sent.

Denne åbenbaring af manden på toppen, som direkte siger at penge er intet værd, uden at have nogen at dele dem med, fandt jeg meget inspirerende - for hvis verdens rigeste mand siger at toppen er kold og ensom. Så er der uden tvivl noget om snakken, og så er der jo ingen grund til at vi alle sætter os et mål om at nå et sted som er ensomt, men rigt.

Jeg studerede også Buffets passion for investeringer og politik, og fandt ud af, at den var drevet som et bindeled til hans egen far som arbejde konstant, men som netop kun interesserede sig for de to ting. Hvilket gjorde at Warren fokuserede på at blive god til dem, så han for engangsskyld kunne få sin fars opmærksomhed. Et forhold som jeg desværre kun selv kan genkende. Man kan faktisk direkte sige at passionen er drevet af en slags kompensation, for den kærlighed man mangler. Hvilket gør at vi som mennesker vil lede efter den i penge, status, kvinder og desværre vores egne børn som vi videregiver vores problemer til – i stedet for at konfrontere vores forældre. Og jeg har desværre allerede mødt alt for mange mennesker, som tror at de bliver lykkeligere ved at tjene penge. Jeg har så bare været heldig, ved at jeg i en ung alder, fandt ud af at sådan fungere det ikke.

Jeg håber at i derude måske kan genkende hvad jeg føler, og jeg håber at i vil give jeres mening tilkende om min idé til at holde foredrag - For det er noget jeg virkelig brænder for! og jeg føler at nogen bliver nød til at fortælle min generation at vores værdier og mål er helt ved siden af, og at vi bliver narret fra alle sider om hvad det perfekte liv er…

Selvfølgelig ville jeg da også gerne fortælle mit budskab til andre mennesker end min egen generation, men som min morfar sagde (tidligere topmand i Mærsk) ”Folk vil ikke respektere dig, fordi din hud ikke afspejler visdom. De vil kun acceptere dig hvis andre mennesker med anerkendt visdom, anerkender dig som vis.”  Her vil jeg igen drage en parallel til Warren Buffet som sagde:  at han faktisk gav de bedste råd da han var i starten af 20’erne, men ingen gad at lytte til ham, fordi en mand på hans alder kunne umuligt vide så meget. Senere da han så var over 60 år, kunne han dog give de dårligste råd, og folk ville æde dem – for nu var han jo blevet gammel og troværdig………..    

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 11:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej
Hold da op en mundfuld,
jeg tror man skal passe på med at lytte alt for meget til "sortserer"

det handler vel om at sælge varen i første omgeng, og jeg syntes at din indgangs vinkel er god.
for hvem vil ikke gerne høre om successhistorier, hvis bare der er kød og kant på.

tror i første omgang du skal tænke mest overhvordan du har tænkt tig at "sælge" dig selv og hvordan du vil få gjordt opmærksom på dig selv ? , problemet som jeg ser det er ikke din alder, men at der er flere og yngere der har lavet milion trikket. og fået en masse PR på det .

men du skal vel  ud og lave noget pr, på din historie, og kan ikke "gøre det alene på din alder"
men første stem der vel er nærliggende, er ved at få lokal aviserne til at skrive en artikkel om dig,

er sikker på at det kan lade sig gøre !! man skal stole på dig selv ! og ens egen fornemmelse.

Klø på, jeg syntes din historie lyder spændene, og helt sikkert et foredrag jeg gerne ville høre !

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 11:40
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Man kan sagtens holde foredrag som 20-årig, det er bare vigtigt at man holde sin indenfor de rammer man ved noget om. Hvis man elsker at drikke en kold øl til møder, skal man ikke fortælle at man sidder i jakkesæt og dufter til whiskey med topchefer - Det vil få et ældre publikum til at mistro dig, medmindre du har noget at have det i (kendt produkt f.eks.).

Jeg holdte mit første foredrag som 20-årig, og blev efterfølgende inviteret til at holde foredrag til flere arrangementer. Og min erfaring er, at holder man foredrag som ung, så sørg for at være ung. Hvis der er noget mange folk af den ældre generation kan lære, så er det at der hele tiden er liv og energi i unge iværksætter, og at man aldrig skal blive for "komfortabel" med sin situation eller position. Og tro, det finder selv de ret interessant.

Jeg har også læst bogen om Warren, og er enig i meget af det du siger.

Dog vil jeg gerne have lov at påstå, at penge i mange tilfælde godt kan gøre én lykkeligere. Det kommer ganske enkelt an på hvordan man tjener dem, og hvordan ens forhold til penge er.

Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 11:41

Hej

Go for it, "Lykken står den kække bi" Selvfølgelig kan du holde foredrag, jeg vil endda støtte op omkring at din indgangsvinkel højst sandsynlig er meget mere nytænkende og interresant.

Fordi du har muligheden for at forstå de nye generationer og forklare dem dit budskab, i og med at de er fremtiden så er de en meget vigtigere målgruppe fordi at de er grundlagget for fremtiden...

"Man høster, som man sår" Så bare kom igang :)

Mvh Caspar

Fra Horsens
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 828
Skrevet kl. 11:50

Jeg holdt 3 foredrag om iværksætteri da jeg var 18, så det kan man sagtens, og har ikke rigtig stødt på noget skepsis omkring dem, så det er bare at klø på! 

Hilsen Nicolai Christensen - Reklamebureauet Drive design.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:59

Det lyder da absolut til at du erfaringsmæssigt er langt forbi mange 40årige. Så det bliver næppe et problem at stykke et godt foredrag sammen :)

Tilmeldt 15. Oct 07
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 12:02

Hej Peter

Kør løs - det du skriver - du er klar.

Jeg kan kun sige - det giver masser af erfaring - glæd dig og husk at nyde det !

Dbh

Bo

Fra københavn
Tilmeldt 20. Feb 07
Skrevet kl. 12:05

Jacob Ipsen:

Hej
Hold da op en mundfuld,
jeg tror man skal passe på med at lytte alt for meget til "sortserer"

det handler vel om at sælge varen i første omgeng, og jeg syntes at din indgangs vinkel er god.
for hvem vil ikke gerne høre om successhistorier, hvis bare der er kød og kant på.

tror i første omgang du skal tænke mest overhvordan du har tænkt tig at "sælge" dig selv og hvordan du vil få gjordt opmærksom på dig selv ? , problemet som jeg ser det er ikke din alder, men at der er flere og yngere der har lavet milion trikket. og fået en masse PR på det .

men du skal vel  ud og lave noget pr, på din historie, og kan ikke "gøre det alene på din alder"
men første stem der vel er nærliggende, er ved at få lokal aviserne til at skrive en artikkel om dig,

er sikker på at det kan lade sig gøre !! man skal stole på dig selv ! og ens egen fornemmelse.

Klø på, jeg syntes din historie lyder spændene, og helt sikkert et foredrag jeg gerne ville høre !

Jeg er helt enig i at der skal laves noget PR arbejde, og jeg vil da med glæde invitere dig til at høre det, når materialet er klar:)

Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 12:09

Hej Peter

Jeg har fået stor succes med mine foredrag om arbejdsglæde og motivation. Du kan se min baggrund i min profil.

Jeg er gået fra 4 foredrag i 2008, til noget der kommer til at minde om 25 foredrag i år.

En stor årsag til min succes er, at jeg har fået hjælp af foredragsrådgiver Anders Gisselmann. Hvis du vil blive bedre til at holde foredrag, så kan jeg absolut anbefale ham. Kontakt ham via hans virksomhed one2speak.

De bedste hilsner

Thomas Grønnemark

Fra københavn
Tilmeldt 20. Feb 07
Skrevet kl. 12:09

Rune Jensen:

Man kan sagtens holde foredrag som 20-årig, det er bare vigtigt at man holde sin indenfor de rammer man ved noget om. Hvis man elsker at drikke en kold øl til møder, skal man ikke fortælle at man sidder i jakkesæt og dufter til whiskey med topchefer - Det vil få et ældre publikum til at mistro dig, medmindre du har noget at have det i (kendt produkt f.eks.).

Jeg holdte mit første foredrag som 20-årig, og blev efterfølgende inviteret til at holde foredrag til flere arrangementer. Og min erfaring er, at holder man foredrag som ung, så sørg for at være ung. Hvis der er noget mange folk af den ældre generation kan lære, så er det at der hele tiden er liv og energi i unge iværksætter, og at man aldrig skal blive for "komfortabel" med sin situation eller position. Og tro, det finder selv de ret interessant.

Jeg har også læst bogen om Warren, og er enig i meget af det du siger.

Dog vil jeg gerne have lov at påstå, at penge i mange tilfælde godt kan gøre én lykkeligere. Det kommer ganske enkelt an på hvordan man tjener dem, og hvordan ens forhold til penge er.

Hej Rune. Jeg er komplet enig i hvad du nævner omhandlende at man skal holde sig indenfor noget som man ved noget om, og også om at hvordan man tjener sine penge. Eks. starter jeg selv virksomheden her om et år indenfor et felt som jeg virkelig holder af:)

Side 1 ud af 6 (53 indlæg)