Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ingen personlig beskatning

Side 8 ud af 8 (80 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Og dog... det er vel ikke en udgift for Danmark... Der kommer ubalance på betalingsbalancen pga. importen, men det er jo ikke en decideret udgift for staskassen.

Jo større underskud på betalingsbalancen des større renteudgifter, så jo det vil jeg mene.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:08

Hvorfor skulle det nødvendigvis føre renteudgifter med sig? Det er jo ikke staten som importerer bilen (eller en hvilken som helst anden importvare), men virksomhederne.

Betalingsbalancen opgøres for at finde ud af, om landet er i en positiv eller negativ økonomisk udvikling.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:

Hvorfor skulle det nødvendigvis føre renteudgifter med sig? Det er jo ikke staten som importerer bilen (eller en hvilken som helst anden importvare), men virksomhederne.

Betalingsbalancen opgøres for at finde ud af, om landet er i en positiv eller negativ økonomisk udvikling.

Hej Martin

Denne definition på betalingsbalancen er vist ikke helt korrekt!

http://da.wikipedia.org/wiki/Betalingsbalance

Heraf fremgår det følgelig,at betalingsbalancen er regnskabet for handel med udlandet, heraf om der er overskud eller underskud som igen kan anvendes til evt. betaling af gæld eller bevirke, at der skal optages lån til dækning af underskud. I realiteten akkurat som enhver anden virksomhed.

Det er bl.a. derfor vi altid får oplyst, hvordan det går med eksporten fra de danske virksomheder, idet det er denne parameter, som kan give et rimeligt sikkert fingerpeg for, hvordan den samlede betalingsbalance ser ud.

En af de store negative poster på betalingsbalancen er netop import af automobiler.

Hilsen

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:11

Hej Tonny,

Vi er ikke uenige.

Bemærk dog venligst, at jeg ikke har defineret betalingsbalancen nogen steder, men udelukkende har nævnt, hvorfor man opgør den.

Jeg kan defor ikke have lavet en forkert definition, når jeg ikke har defineret den! Surprise

Men igen - jeg er enig i det du skriver om betalingsbalancen.

Der er i øvrigt en mere fyldig beskrivelse om betalingsbalancen i Gyldendals Store Danske leksikon:
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Samfund/Samfund_og_statistik/betalingsbalance

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:41

Martin E. Jensen:

Hej Tonny,

Vi er ikke uenige.

Bemærk dog venligst, at jeg ikke har defineret betalingsbalancen nogen steder, men udelukkende har nævnt, hvorfor man opgør den.

Jeg kan defor ikke have lavet en forkert definition, når jeg ikke har defineret den! Surprise

Men igen - jeg er enig i det du skriver om betalingsbalancen.

Der er i øvrigt en mere fyldig beskrivelse om betalingsbalancen i Gyldendals Store Danske leksikon:
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Samfund/Samfund_og_statistik/betalingsbalance

Fint.

Så kan vi næste gang tage lidt om nationaløkonomi og "Makroøkonomi", men så bliver det nok lidt nørdet.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:56

Kan godt se, at dette her går hen og bliver noget ordkløveri, og det er der vist ingen af os som gider bruge en masse tid på. I bund og grund er vi nemlig enige.

Jeg skulle nok ikke have skrevet mit indlæg om betalingsbalancen. Det eneste jeg ville frem til var, at det jo ikke nødvendigvis medfører renteudgifter for staten.

Når betalingsbalancen er positiv (hvilket den vist har været siden 1980) så kunne det lige så godt være lavere renteindtægter, hvis ellers landet ønsker at supplere op med ekstra kapital for den kapiatl, som går ud af landet.

Men dette bliver en masse ordkløveri, som jeg skulle have holdt mig væk fra. Når ikke engang Tonny (som revisor) fanger min pointe, så har jeg fået formuleret mig helt forkert.

I det store hele, er diskussionen om mistede renteindtægter eller forøgede renteudgifter på biler for Danmark (set i forhold til vores samlede skatte- og afgiftsbetaling, og sammenlignet med anden import) dog af så lille karakter, at der vil være mange emner, som burde diskuteres før dette.

Men, undskyld for mit oplæg til ordkløveri. Zip it! Det må have været debatten med deMib, som gjorde mig debatlysten i går aftes. 

Tak til alle for en super god debat om SU, som har været både morsom og tankevækkende. Yes

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:59

Hej Tonny,

Der er du sikkert meget dygtigere end jeg, så der ville jeg nok kunne lære en masse. Big Smile Vil jeg i øvrigt glæde mig til.

Økonomi er i det hele taget et meget spændende område.

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 17:22
Hej... Der er målkonflikt mellem opfyldelse af målene "de offentlige finanser" og "betalingbalancen". De offentlige finanser forbedres ved forhøjet aktivitetsniveau i økonomien (mere skat + lavere overførselsindkomster) mens betalingsbalancen forværres. Betalingsbalancen forværres, idet vores konkurrenceevne overfor udlandet og udenlandske produkter falder som følge af stigende priser afledt af et stigende lønniveau ved forhøjet aktivitetsniveau. Grunden til at vores udbud af arbejdskraft er så stort et problem er netop at der er en afledt fare for at vores eksport lider under for høje omk. til at konkurrere (løn-/omk.spiralen). At det så har kunnet lade sig gøre at Danmark har kunnet holde inflationen i kort snor selvom vi har oplevet massiv fremgang i mange år før krisen er noget af en gåde som ikke stemmer helt overens med teorien. Det samme gælder at vi har kunnet få overskud på betalingsbalancen i samme periode. I spørger bare :). hehe

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:52

TD:
er noget af en gåde som ikke stemmer helt overens med teorien

Og det er vel netop en af de gode grunde til, at der med jævne mellemrum - med rette -  er økonomer og andre, der betvivler de gængse økonimiske teorier :)

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 22:13

Teorien er meget overordnet men vil normalvis have ret. Der kan dog være omstændigheder som dæmper/forstærker effekten. Eksempelvis var eksport af olie en vigtig medvirkende årsag til at vi undgik store fald i eksporten under opturen (prisen herpå steg kollossalt meget). Noget af årsagen til at lønnen heller ikke steg så hurtigt/meget som forventet forklares af nogen med at vi har et fleksibelt arbejdsmarked (hvis jeg husker rigtigt :) ).

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Side 8 ud af 8 (80 indlæg)