Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kræver det at starte et Supermarked?

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 02:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Master Vind:

Kan godt høre på det hele det bliver en meget stor opgave, men ville det være det samme hvis det var en kæde med kioske som 7-eleven. Eller er det bare dømt dødt uden super kapital?

Mvh Lasse

Ja, og du kan aldrig lave et brand som 7-eleven, og derved kan det ikke løbe rundt. Ergo kan du IKKE bare starte en kæde op. 

Reitan Servicehandel Danmark som er franchisegiver for 7-eleven og i øvrigt også Rema 1000, Har flere hundrede medarbejder som står for alt det administrative. Derudover har de en distributions her i Horsens som også har flere hundrede medarbejder.

Der er faktisk 7-eleven butikker der er gået under af økonomiske årsager her de sidste par år, på trods af deres stærke brand og belligenhed.

Det er 99,99% umuligt for dig at starte en kiosk kæde, hvis du vælger at køre et franchise koncept.
Det er 100% umuligt for di at starte en kiosk kæde, hvis du ikke vælger at køre det som et franchise koncept.

Tror du stadig på dit projekt? Smile

Mit råd er at du bliver franchisetager for 7-Eleven, så får du et indblik i tingene. Men husk på det er hårdt, koster penge, og kræver meget arbejdstid, selvom du har 10-20 medarbejder.

Med venlig hilsen

Bastian

Tilmeldt 15. Oct 07
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 07:28

Hej!

Kan se du har fået meget forskellge svar - mest knap så positive - så hermed mit lidt mere positive indlæg.

Hvis du tror på ideen kan det lade sig gøre.

Tag fat i Supergros, som kan hjælpe dig med leverandører, du kunne også tage fat i dks.

Men forvent ingen let start, bare det at finde en egnet butik - men det kan lade sig gøre.

Hvor i landet havde du forstillet dig at starte?

Og nåske bør du overvejer om en butik er "nok" at starte med

/b/

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 09:10

Bastian:

Mit råd er at du bliver franchisetager for 7-Eleven, så får du et indblik i tingene. Men husk på det er hårdt, koster penge, og kræver meget arbejdstid, selvom du har 10-20 medarbejder.

Med venlig hilsen

Bastian

Det er utroligt hårdt arbejde at styre en 7-eleven og kræver stort forbrug af egne timer.
Jeg ville ikke anbefale den kæde.

Hvis han vil have en føling for supermarked, kan han jo starte i supermarked.
Det tager ikke mere end 2 år at blive Butikschef.

Til sammenligning af konkurrencen angående at åbne et supermarked, så kan du forvente at Netto i gennemsnit kun tjener på hver 6 vare.

Der findes underskuds vare = tilbudsvare.
Der findes vare der kun udligner sig selv.
Der er så de vare der sælger med overskud.

Det kan en ny butik ikke konkurrere med, en Netto butik ligger også langt over 200.000 kr om dagen, det gør en ny butik heller ikke.

Så jeg ville finde et andet projekt.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Flensborg
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 09:57

hejsa

Hvis du have et supermarked kunne du måske starte således.

Tilbyd at leverer tilbudsvarer til dine kunder.

De skal bare bestille på din hjemmeside

De enkelte kæder kører ikke tilbud på de samme varer hver uge- dvs hvis man kun

vil købe tilbudsvarer så skal kunden ind i 10 forretninger for a få hele ugens indkøb

på tilbud (hvem gider det)

Har du 30 kunder som skal have leveret  skal du købe måske købe 90 ltr mælk i Aldi 

40 poser kaffe i Netto osv osv

Du handler stort ind i løbet af dagen og leverer når folk kommer hjemfra arbejde

Da der mange gange er rabatter på 30-50 % på tilbudsvarer vil der også være penge

til dig.

Detailbranchen arbejder også for dig, da tilbud mange gange er afhængige af at du

køber mange enheder for at få rabat men gamle fru Hansen har ikke brug for 7 poser

pasta, ergo hun får ingen rabat når hun køber 1 pose.

Investering: en lille bil med køle/frys

monse

PS  prøv at lave en indkøbsliste på en families forbrug i en uge - check hvad det koster

i Netto derefter prisen hvis det købes på tilbud i diverse butikker

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 10:17

Hu jamen jamen hev vil jeg da også gerne give mit b7 med.

langt hen af vejen er dette svært. men der er aldrig noget det er umuligt ! 
men der er mange paramerte at overveje.

nogle key ting man skal kunne køre er.
1. Tænke ud af boxen, og ikke gøre som alle de andre vel etablerede kæder, de gør som de gør fordi de har råd til det.
2. man skal kunne bruge de fordele som man har som lille butik(senere kæde)
3. plasering skal nok tænkes anderledes, end alle de andre. Find et sted hvor oplan er stort nok, og der ikke er andet alternativ end brugsen
4. Konceptet skal være bedere end blot reoler med vare, der skal tænkes over hvilken del man kan forbedre. hvad mangler der i dag ? og hvad har man råd til at tilbyde ?

IGEN DER ER INTET DER ER UMULIGT, men det er HÅRDT !

sad for nogen tid siden og brainede en forretnings ide med nogle venner, tanken om et 100% self check out butik, med rfid på alle vare, og så med ordenlige vare ala Kiwi(eller om ikke andet bedere end meget af det andet)

er 100% overbevist om at skal man gøre noget i denne stil skal man ikke blot gøre som alle de andre, det er simpelt hen umuligt !

Fra Lille Skensved
Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 09:26
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Lasse,

Først og fremmest vil jeg sige, at det ER hårdt at starte en ny virksomhed, men man når altså lettest i mål, hvis man sætter sig ind i markedet.

Hvem er dine konkurrenter og hvor er de?
Hvem er dine leverandører og hvilket pris/rabat niveau kan du opnå?
Hvor kommer dine kunder fra og hvad er deres købekraft? 
Hvordan vil du markedsføre dig?
Hvad er dit mål med virksomheden?

Vigtigst af alt: Inden du går igang med at bruge så meget som én krone... lav en forretningsplan

Hvis du havde en stor pose penge, så er der altid eksisterende butikker, kiosker og supermarkeder til salg. Det er trods alt lettere at bygge videre på en virksomhed som har kundeunderlaget og indtjeningen end at starte helt fra bunden. Synes at jeg har set kiosker til salg med priser startende fra et par hundrede tusinde.

Husk: Med hensyn til kæder... Der findes kapitalkæder (Netto, Aldi, Bilka m.v.) som er stærke indenfor deres segmenter og geografiske placeringer, men der findes også frivillige kæder. Markedsføringskæder hvor DE står for branding, kampagner, gennemfakturering og meget andet. I de kæder er der købmænd som de kaldes, som ejer flere butikker. Det kan man jo så kalde en kæde i kæden. :-)

Og så et lille bjæf til 7-Eleven og Netto Jante-fortalerne: hvor mange kiosker er der i Danmark, og hvor mange 7-eleven er der? Bare fordi andre har brandet deres kiosk eller supermarked, er der så ikke plads til nye spillere? Det tog 7-eleven mange år at opnå det de har nået idag. Jeg leverede varer til dem da de "kun" havde 12 butikker. Hvis I bevæger jer lidt ud fra Hovedstadsområdet og væk fra de største byer i Danmark, så findes der faktisk en skov af mindre kiosker og købmænd som alle er selvstændige og som fungerer fint, også selvom der findes en 7-eleven og en Netto længere nede af vejen eller i den nærmeste større by.

Hvis man flytter jeres indstilling til markederne over på andre brancher vil det jo betyde,

• at der ikke kan sælges en eneste Audi, Mercedes, Toyota eller Citroën i Danmark, for der findes jo Kia og Hyundai....
  • man kan ikke starte en murer- eller tømrervirksomhed, for der findes jo virksomheder som NCC og MT.
  • man kan ikke starte en internetbaseret virksomhed for det er der jo også andre der har gjort.

Der ville ikke være en iværksætter-ånd her i landet, hvis alle tænkte sådan.

Mvh

Bent

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

OptiPartner:

Hvis man flytter jeres indstilling til markederne over på andre brancher vil det jo betyde,

• at der ikke kan sælges en eneste Audi, Mercedes, Toyota eller Citroën i Danmark, for der findes jo Kia og Hyundai....
  • man kan ikke starte en murer- eller tømrervirksomhed, for der findes jo virksomheder som NCC og MT.
  • man kan ikke starte en internetbaseret virksomhed for det er der jo også andre der har gjort.

Tør man spørge. hva dine kompetancer indenfor drift af supermarkeder er? Du sammenligner et supermarked, som sælger varer, og som arbejder ud fra en ting nemlig VOLUMEN VOLUMEN VOLUMEN, med firmaer, som sælger service ydelser og forbrugsgoder...

Anyway så synes jeg stadigvæk det er lidt trist, at folk sidder og skriver, at det godt kan lade sig gøre... Og kommer med forslag, som aldrig vil kunne lade sig gøre...
Købe varer hos supergros (er det dagrofa som har skiftet navn?)... Priserne kan jo ik engang matche udsalgsprisen i en Aldi eller Netto. Hvordan skal der så tjenes penge?

Fakta er at ALTA, ik kunne løbe rundt med 50 supermarkeder i DK. Derfor blev de solgt til den norske kæde KIWI, som har tæt på 500 butikker. Selv KIWI et firma som KIWI har problemer, når det gælder volumen...

Prøv at holde disse tal op mod, at et supermarked skal løbe rundt. Det er altså ik en Bilka, som omsætter for over 1 millard kroner, men et supermarked med en omsætning på mellem 15-100 mio kr (afhænger af beliggenhed, størrelse, by, sortiment mm). Hvordan skal den nogensinde kunne overleve?

Og nu kommer der sikkert en smart sjæl, og siger turistområderne... NEJ... Dem er Netto, Rema, Fakta, Kiwi mm ved at indtage, så overpris supermarkederne, som ligger der kæmper en kamp for overlevelse nu, og det bliver værre i fremtiden!

Så hvorfor ik bare være 100% realistisk i dette, og fortælle trådstarter at det her er en dødssejler... Brug energien, pengene og motivationen på noget andet!!!
Men husk på, at både SuperBest (image nok ik det bedste hehe) og Rema1000 består af selvstændige købmænd. Remas koncept køre på franschiese, mens SuperBest vist er selvstædige købmænd samlet i en indkøbsforening (correct me if I am wrong). Så hvis du vil åbne et supermarked, så søg en elevplads hos en af disse, og lær konceptet, arbejdsgangene, fordelene, ulemperne osv at kende. Alt forarbejdet er gjort, så du skal bare drive butikken, hvis det vel og mærke er der, dine ambitioner ligger...

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 14:01

OptiPartner:

Jeg leverede varer til dem da de "kun" havde 12 butikker.

Så er du da en gammel mand, hvis du leverede varer til dem i 1946Cool

Med venlig hilsen
Bastian

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 14:16

OptiPartner:
Og så et lille bjæf til 7-Eleven og Netto Jante-fortalerne: hvor mange kiosker er der i Danmark, og hvor mange 7-eleven er der? Bare fordi andre har brandet deres kiosk eller supermarked, er der så ikke plads til nye spillere? Det tog 7-eleven mange år at opnå det de har nået idag. Jeg leverede varer til dem da de "kun" havde 12 butikker. Hvis I bevæger jer lidt ud fra Hovedstadsområdet og væk fra de største byer i Danmark, så findes der faktisk en skov af mindre kiosker og købmænd som alle er selvstændige og som fungerer fint, også selvom der findes en 7-eleven og en Netto længere nede af vejen eller i den nærmeste større by.

Kanont du har sådan en positiv indstilling til supermarked og kiosk konkurrencen, men over de næste 5-10 år
er alle de små samfund også indtaget af enten supermarkeder eller søstre til dem.

Hele konceptet med f.eks. Netto og DøgnNetto er at Netto indtager den store plads mens DøgnNetto som ikke køre underskuds tilbud, kan indtage små samfund og stadig give profit.

Der er skam plads til nye supermarkeder i små samfund som er ikke er indtaget endnu.
Men ligemeget hvordan man vender og drejer det, så et lille samfund på 1000 potentiale kunder ikke vil kunne klare 2 supermarkeder, en af dem vil dreje nøglen om.

Hvem tror du det bliver?
Dem med stort bagland eller trådstarter?

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Lille Skensved
Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 14:17

Trendseller: Jeg har været butikschef i en kapitalkæde i flere år... Det er min kompetence for at udtale mig om emnet. Det jeg er imod, er holdningen om at det slet ikke kan lade sig gøre at starte et supermarked eller en kiosk i Danmark.

Med hensyn til SuperBest er der en hel del af dem der ejes af Dagrofa/Supergros. Blandt andet SuperBest i Ringsted.

Bastian: Undskyld hvis jeg ikke udtrykte mig korrekt. Jeg leverede til 7-eleven da de kun havde 12 butikker i Danmark (København) hvilket var i 1998....

Mvh

Bent

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)