Mange taler om at sælge på international plan - men det er åbenbart de færreste som ved, at det rent faktisk har en betydning for hvor ens forretning er hosted. Det har jeg nu fattet :-)
Det vil sige, at det er et parameter som man skal overveje og have med i sin planlægning. Men er der nogen som kan oplyse vigtigheden af dette parameter?
Fx. hvis min forretning er hosted i USA - hvor stor betydning har det så for min søgemaskineoptimering i UK?
Nu har jeg fået svar fra Marcel Fuursted og urges - men det ville da være glimrende hvis Rosenstand & deMib og kom med deres svar på de 3 spørgsmål i denne tråd?
Mange taler om at sælge på international plan - men det er åbenbart de færreste som ved, at det rent faktisk har en betydning for hvor ens forretning er hosted. Det har jeg nu fattet :-)
Det vil sige, at det er et parameter som man skal overveje og have med i sin planlægning. Men er der nogen som kan oplyse vigtigheden af dette parameter?
Fx. hvis min forretning er hosted i USA - hvor stor betydning har det så for min søgemaskineoptimering i UK?
Hvor stor en betydning det har kommer nok lidt an på markedet og konkurrencen, så den er lidt svær at svare på...
Nu kan jeg ikke huske hvad det hedder, men hvis Martin Thorborg "lytter" med, så kan han måske fortælle hvem de bruger til at hoste SPAMfighter. Det er en dyr løsning, men det betyder at de faktisk er hosted i hvert land :)
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Nu kan jeg ikke huske hvad det hedder, men hvis Martin Thorborg "lytter" med, så kan han måske fortælle hvem de bruger til at hoste SPAMfighter. Det er en dyr løsning, men det betyder at de faktisk er hosted i hvert land :)
Det du tænker på er firmaet Akamai - men dine konklussioner er nu ikke korrekte! :)
Det Akamai tilbyder er en løsning hvor TILGANGEN til web content sker lokalt - men det betyder absolut ikke, at lokalt content er hosted lokalt. Det er blot replikeret. Når f.eks. Google, fra USA, crawler det danske indhold får de således IKKE en dansk server, men en Amerikansk.
Netop den slags hosting har vist sig at have nogle alvorlige og meget komplicerede problemer.
Det vil sige, at det er et parameter som man skal overveje og have med i sin planlægning. Men er der nogen som kan oplyse vigtigheden af dette parameter?
Fx. hvis min forretning er hosted i USA - hvor stor betydning har det så for min søgemaskineoptimering i UK?
Din hosts placering er en af de mindre betydende parametre, hvis du sammenligner med f.eks. gode sidetilter, indgående links, søgeord i teksterne, god linkstruktur, entydige URL'er og de andre basale og væsentlige elementer i SEO.
Men hvis du er på et marked med knivskarp konkurrence, er det ærgeligt at sætte sig selv bare en smule tilbage ved at have hosting i et andet land. Og så afskærer man også sig selv fra de få procent af søgninger, der bruger lokale modifiers på søgningerne, som Fuursted allerede har været inde på.
Altså kan det sagtens lade sig gøre at have gode placeringer ved hosting i "2. land", hvis man har et bedre optimeret website end konkurrenterne, men man sætter sig en smule tilbage ved at gøre det.
Hvad vil I så foreslå, hvis man som jeg, en lille dansker, ønsker at få mit kommende engelssprogede website (www.soundspectre.com) så bredt ud i verden som muligt, dvs. først og fremmest ligge godt placereret i Google, når f.eks. en amerikaner søger på music eller music reviews? Jeg vil gerne gå efter de store markeder.
Hej Thomas,
I dit tilfælde ville jeg få websitet hostet i USA, med mindre du har tænkt dig primært at skrive musikanmeldelser af europæisk/britisk musik. Der er jo en vis forskel i musiksmag og timing mellem USA & UK/Europa.
Nu kan jeg ikke huske hvad det hedder, men hvis Martin Thorborg "lytter" med, så kan han måske fortælle hvem de bruger til at hoste SPAMfighter. Det er en dyr løsning, men det betyder at de faktisk er hosted i hvert land :)
Det du tænker på er firmaet Akamai - men dine konklussioner er nu ikke korrekte! :)
Det Akamai tilbyder er en løsning hvor TILGANGEN til web content sker lokalt - men det betyder absolut ikke, at lokalt content er hosted lokalt. Det er blot replikeret. Når f.eks. Google, fra USA, crawler det danske indhold får de således IKKE en dansk server, men en Amerikansk.
Netop den slags hosting har vist sig at have nogle alvorlige og meget komplicerede problemer.
Nå, for sørensen
Jeg kunne heller ikke helt huske hvad det var for noget :)
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Hvad vil I så foreslå, hvis man som jeg, en lille dansker, ønsker at få mit kommende engelssprogede website (www.soundspectre.com) så bredt ud i verden som muligt, dvs. først og fremmest ligge godt placereret i Google, når f.eks. en amerikaner søger på music eller music reviews? Jeg vil gerne gå efter de store markeder.
Hej Thomas,
I dit tilfælde ville jeg få websitet hostet i USA, med mindre du har tænkt dig primært at skrive musikanmeldelser af europæisk/britisk musik. Der er jo en vis forskel i musiksmag og timing mellem USA & UK/Europa.
Hej Frank
Tak for hurtigt svar. Musikken, jeg anmelder er overvejende amerikansk, men der er dog også kunstnere fra Canada, England, Irland, Scotland, Australien og Frankrig. Der vil både være anmeldelser af helt nye udgivelser og gamle klassikere.
Hvilken host vil du anbefale?
Og hvad hvis jeg også stræber efter at gøre mig gældende i Canada, England og Tyskland?
Tak for hjælpen!
Dbh
Thomas
Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.
Kan vi ikke blive enige om at .dk betyder væsentligt meget mere end ip-adressen?
NEJ! cTLD har ikke været brugt som primær lande-indikator i mange, mange år af søgemaskinerne. Som Nettet udviklede sig vise det sig nemlig hurtigt, at der slet ikke er den stramme opdeling af indholdet, som man måske kunne have håbet på, i forhold til de forskellige domæneendelser. Og derfor er cTLD ikke nogen særlig god idikator.