Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat indskud

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ønsker at sætte 3000,-kr ind i mit I/S firma. Hvordan gør jeg nemmest dette?
Hvad skal jeg gøre i SummaSummarum?

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 11:13
Har du en indskudskonto? For så køre du dem derind over og bruger kassen eller banken som modpost.

Hvis du ikke har en indskudskonto modregner du beløbet på din konto for private hævninger og bruger kassen eller banken som modpost.

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 11:20
Vi har ikke særlig mange konto-aktiviteret udover indtægter i pæne summer. 10.000, 15.000 osv.

Vi har en enkelt konto, så kan jeg i princippet ikke bare gå ned, og sætte 3000 ind på kontoen. Og sætte den som indtægt i summa under egenkapitalen? Så skal jeg vel være debitor, eller ?

Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 12:11
Hvis du ønsker at indskyde penge, skal du i SummaSummarum gøre følgende (hvis du bruger standardkontoplan)

KRED. > Egenkapital (konto 60500) > 3.000

DEB. > eks. bankkonto > 3.000

Tilmeldt 16. Jan 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:32
Dato: 15-12-2006 12:11:12 Forfatter: Mads Løntoft
Hvis du ønsker at indskyde penge, skal du i SummaSummarum gøre følgende (hvis du bruger standardkontoplan)

KRED. > Egenkapital (konto 60500) > 3.000

DEB. > eks. bankkonto > 3.000

Og hvis man så ønsker at hive pengene ud igen på et tidspunkt er det så den modsatte vej?

Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 21:35

Nemlig, lige modsat. Naturligvis forudsat at pengene trækkes fra bankkontoen (som i eksemplet) og ikke eksempelvis kassen, giro eller lignende.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 21:56
Lyder ikke helt godt. Det er ikke god regnskabspraksis bare at hive pengene ud fra egenkapitalen når man bruger dem privat.

Når du smider penge ind i virksomheden er det rigtigt at de krediteres egenkapitalen og debiteres på kassen/bank/giro. Men når man hiver penge ud af virksomheden til privatforbrug skal du have lavet en speciel konto som hedder privatforbrug, og så debitere den, og krediere bank/giro/kasse alt efter hvor du hiver pengene ud fra. Denne konto er det der hedder et aktiv regulerende passiv.

Ved faktisk ikke om dette er et lovkrav eller bare god regnskabspraksis. (eller tredje mulighed. Mig der husker helt forkert)

Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 22:26
Tak for svar.

Men da opfattelserne er delte vil jeg uddybe scenariet (jeg burde måske oprette en ny tråd - but here goes anyway):

I stedet for at oprette en kassekredit, skyder jeg penge ind i mit nystartede firma. (eksempelvis 30.000)

De penge investeres i pc, eksterne disks og redigeringssoftware.

Efter ½ år er pengene/indskuddet (inkl. dem skattefar skal have (altså 60.000)) tjent ind igen.

Jeg ønsker så at trække mit personlige indskud UD igen (værdien eksistere jo i praksis sta´dig i virksomheden, af form af hardware etc).

Kan jeg/må jeg/skal jeg(?) bogføre mit indskud som "Egenkapital" eller "Mellemregning" - og ligeledes skal "udskuddet" (om et halvt år) bogføres under "egenkapital" eller "mellemregning" - eller for den sags skyld noget helt tredje.

Jeg er beklageligvis Regnskabsassistent årgang 1995 - og jeg husker nada fra dengang!

På forhånd mercy buko... :)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:49
Brug mellemregningen til den slags midlertidige indskud. Eller (endnu bedre): Lav en konto, som hedder Indskudt privat og en anden som hedder Hævet privat i gruppen Egenkapital. Det kan komme dig til gode senere (i tilfælde af beskatning af virksomhedsordningen gør det en beregning lidt lettere, og det er jo ikke noget besvær for dig nu).
Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 21:39
Wicked. Tusind tak for hjælp. :)
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)