![]() Jeg er pt. igang med at redigere nogle film, og jeg kunne godt tænke mig noget musik i disse film - musik af gode kunstnere, som passer godt ind til filmen. Filmen skal vises på internettet. Jeg har selvfølgelig lagt mærke til at der er tusindvis af film på f.eks. YouTube som bruger copyright-beskyttet musik, men da dette er private brugere kan man forestille sig at det ville være et alt for svært område at dæmme op for, for de store selskaber. Da mine film er i forbindelse med en virksomhed ville det være lidt mere attraktivt for et søgsmål, og derfor bliver man jo helt nervøs. ![]() Mit spørgsmål til alle jer kloge Amino-folk er så, hvad er lovligt at bruge i sin film? Hvordan opnår man rettigheder til at bruge musikken i sine film og hvad koster det? Jeg håber der er nogle som kan svare. ;) |
Hvornår er det lovligt at bruge musik i film?
|
Jeg har jo på intet tidspunkt nævnt at filmene er kommercielle. Vi er en frivillig organisation, og det er altså rent privat - og ikke kommercielt materiale. Kommercielt betyder jo at der er penge indblandet i det, og det er der jo på ingen måde i disse film. De bliver blot spredt på internettet, hvor folk kan streame og downloade dem. Men hvad er reglerne for at bruge det i ikke-kommercielle film så? Når nu jeg har gået og filmet noget, hvad er reglerne så for at sætte noget musik fra en af mine cd''er ind over filmen? Mht. prisen, så tror jeg ikke det ville være nogen løsning med KODA, for den måde som jeg kender KODA er de en stor pengemaskine, som skider mere på kunstnerne end dem der rent faktisk downloader musikken. Anyway, det var en anden holdning som ikke har så meget at gøre med emnet. ;) |
Jeg har selv været med i KODA i mange år, og jeg kan blot konstatere at de er forbandet gode til at drive penge ind til os rettighedshavere, og at de gør det langt billigere end de fleste andre udenlandske rettighedsorganisationer. Så jeg er godt tilfreds. Hvis du synes vi (de rettighedshavere der har deres værkere registreret hos KODA, hvilket er stort set alle Danske komponister har) er for dyre, så må du købe din musik andre steder. Der er altid skærpende omstændigheder til brugen af musik når det drejer sig om reklamer, politik og den slags, da artisterne ikke nødvendigvis vil have at deres værker misbruges til alle mullige ting. Det er deres ret. Udover selve mekaniseringen af værkerne (som NCB tager sig af at administrere) skal du have lov til offentliggørelsen, og afregne for denne. Det sker hos KODA. |
Citat: Der er altid skærpende omstændigheder til brugen af musik når det drejer sig om reklamer, politik og den slags, da artisterne ikke nødvendigvis vil have at deres værker misbruges til alle mullige ting. Det er deres ret. "Reklamer, politik og den slags" - er det udelukkende kommercielle videoer vi snakker her, eller er det ALT video materiale? Er det hvis jeg går hjemme i min baghave, filmer nogle fugle, smider noget musik på og klasker det op på nettet det også gælder? I dette tilfælde, for at være 100% konkret, så drejer det som om film fra nogle arrangementer vi har afholdt - vi er alle mennesker der arbejder frivilligt uden at tjene noget på det, men vi har filmet under vores arrangement, og vil nu lægge noget musik på filmen, få vi smider den op på internettet. Kan vi blive sagsøgt for at smide noget musik ind på den film, som er copyrightbeskyttet, når det ikke drejer sig om kommercielle film? Mht. til KODA, så var det min uforbeholdne holdning, ud fra hvad jeg har hørt fra andre kunstnere. De folk som jeg har snakket med, som har fortalt om at KODA, og det er udelukkende der jeg baserer min mening om KODA. At jeg ikke kommer udenom dem, er jeg egentlig ligeglad med, for som forbruger kan det være et fedt om KODA får 10% eller 60% af de penge, som jeg betaler for en CD, det er blot kunstneren jeg tænker på. At udenlandske rettighedsorganistationer er endnu dyrere, er jeg igen pisse ligeglad med - hvorfor er det altid positivt, fordi en ting er billigere et sted end den er et andet? Derfor kan det jo stadig være for dyrt? Som sagt. Lad os lade være med at snakke om KODA, hvad de gør osv. for det har du nok meget mere forstand på end mig, eftersom jeg baserer mine antagelse på hvad jeg har hørt og ikke hvad jeg rent faktisk har undersøgt. ![]() Men for lige at runde af. Mit spørgsmål er bare, om jeg som privat person, må offentliggøre noget jeg har filmet, uden først at få lov af kunsteren. Det bliver jo set overalt på nettet, så derfor undrer det mig bare - hvis det er et problem, hvordan kan det så være der findes så mange film med copyright beskyttet musik? |
Det er iøvrigt ikke KODA der opkræver penge for pladeslag - det er NCB, og en del af disse penge fordeles af GRAMEX. KODA administrerer alene offentlige fremførelser |
ophavsret ville sige at skal du bruge dit musik i offentligt eller erhvers mæssig øjen med så skal du have en skriftlig tilladelse fra dem som har rettighedderne... Koda kommer du overhovedt ikke uden om..sådan er det nu engang men hvor mange diskoteker jeg har spillet på igennem mine snart 11 år som dj der betaler Koda vides ikke!!! Har du nogle spørgsmål ang. emnet så kik på www.retsinfo.dk der står det klart og tydeligt.. |
Og så slipper du helt udenom KODA (som jeg heller ikke er så begejstret for på linie med GRAMEX, COPYDAN, APG, IFPI og så videre...) Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
http://search.creativecommons.org/ |
Som du selv har skrevet så er der tale om copyright-beskyttet materiale og til dete formål er NCB (Nordisk Copyright Bureau) eneste instans som du skal betale til. Før du anvender materiale så skal du indgå en skriftelig aftale med NCB som sikre rettighedshaverne den retter betaling for materialet. Denne betaling har intet at gøre med om det er til privat eller firma-brug og uden hensynstagen til om du tjener penge på produktet eler ej. Uden en NCB-aftale bryder du loven om brug af ophavsretsligt materiale. |