Jeg har selv fornyligt også haft besøg af en der fra australien bestillte til en i Brazilien -. her var oplysningerne på Alt dog forskellige (navn mv.)
Jeg havde afsendt varerne i den tro at der var en der handlede til sin ven eller slægtning som boede i brazilien. Men det var ikke tilfældet - kunden havde henvendt sig til sin bank som lavede en chargeback hos Paypal og væk var 1800 ,-.
Paypal ville have bevis for at jeg havde afsendt varerne - det fik de scannet + oplysninger om hvem kunden var / hvem der skulle leveres til ... og jeg stilte nogle spørgsmål der konkret gik på om der var noget andet jeg skulle skaffe / og hvad udfaldet af en sådanne sag ville blive ...
(Her fik jeg standart svar)....
Jeg ventede den frist de havde på behandlingstid - men fik efterfølgende et svar der hed at det nu var op til kundens bank om jeg skulle have mine penge eller ej.... ( varerne var jo sendt)
Der kunne jeg allerede se at slaget var tabt - Der er ikke nogen banker der siger ... nåhhh jo det er da også syndt for dig her er dine penge - og det er formentligt set i lyset af at de med GARANTI ved at det ikke er eneste sted at der er svindlet med kundens kredit kort.
Korrekt gættet banken ville ikke betale og derved ville paypal ikke betale og derfor blev jeg 1800 fattigere .... det var dyre lærepenge ... jeg sender ikke til udlandet mere uden at have en verificering personligt af mig selv før end varerne sendes.
Jeg har spurgt adskillige spørgsmål til Paypal som jeg ikke har fået svar på ... bla. om sagen er vidregivet til politiet - det aner jeg ikke om den er ... men er jeg også naiv her når jeg tror at det er den vel når der er tale om kreditkort svindel via paypal. ?
Som et standart svar sagde paypal at jeg måtte tale med kunden hvis jeg skulle have mine penge .... MEN her er det da ikke "kunden" som skal tage stilling til noget . der er jo tale om at han er blevet snydt og at jeg som webejer betaler tabet for ham fordi en person i Brazilien har fået adgang til kundens oplysninger - i givet fald grundet phising eller dårlig banksikkerhed.
Min tiltro og mine forestilinger om paypal gik bestemt fra et klart 10 tal til = 0
De 1800 kr skal jeg nok få tjent ind igen - men det vil betyde at der er kunder der nægtes at kunne købe varer fra min side i fremtiden - ikke den bedste konsekvens.
Yderligere ærger det mig også at Paypal ikke svarer tilbage på meget essentielle spørgsmål så som om sagen er sendt til politiet - jeg har givet dem ALLE oplysninger der skal til for at sagen kan sendes til politiet i Brazilien - der er jo en der har hentet denne vare. (Ved godt at det ikke er = 100% opklarelse, men det er da en start på en undersøgelse).
Paypal virker men vær MEGET kritisk med hvilke kunder det ser ud til der komme ind i din shop det kan være at det ikke er dem alle der er dem de udgiver sig for at være - du opdager det nemlig først 1,5 mdr. efter du har afsendt varerne, når paypal fjerne pengene fra din paypal konto.
Jeg gør stadig brug af paypal - men er blevet yderst opmærksom på mærkelige eller ikke sammenhængende data og kan kun anbefale at ringe kunden op INDEN man afsender en vare (Og håb så på at telefonnummeret ikke er svindlerens :-) )
Med Venlig Hilsen
Kasper Hvid Voldstedlund
www.plejeprodukter.dk