Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Springet på TV2- hvad synes I?

Side 11 ud af 15 (141 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen,

Jeg har med interesse læst de indlæg der er kommet som følge af ugens udgave af "Springet", hvor jeg havde fornøjelsen af at deltage.

Overordnet set er det et ganske fair portræt af Henrik og jeg. Vi begår mange fodfejl og også nogle ganske grumme, som almindelig sund fornuft burde have elimineret. Der er ikke andet at sige til det, end at en kombination af overmod og manglende erfaring gentagne gange fik krammet på os.

Så først og fremmest vil jeg gerne sige mange tak til vores meget venlige mentor, der faktisk formåede at formidle væsentlige pointer til os selvom det ikke fremgår i udsendelsen. Personligt var jeg meget imponeret over det klarsyn der lå i vurderingen af vores aktiviteter, derunder især diagnosticeringen af den interne konflikt der allerede dengang ulmede i CodeWork dengang for et år siden hvor optagelserne begyndte

Dog vil jeg gerne kommmentere på de punkter, hvor jeg synes der er dramatiseret lidt meget på grundmaterialet.

At vi var uforberedte på problemer med implementering af it i en børnehave, var simpelthen ikke tilfældet. Vi var i meget tæt dialog med børnehaveledere, der hjalp os meget med at forstå de komplikationer der kan være både i børnehaven og i kommunen. Børnehaven vi installerer vores første system i, har hjulpet os med konceptudvikling og deltager fuldt bevidst om, at vi afprøver både softwaren og installationsproceduren. Og vi havde faktisk fået lov til at tilslutte systemet på kommunens netværk, men havde begået den fejl, ikke at få formaliseret denne aftale. Dumt.

Turen til Bangladesh er også vinklet ret skarpt. Vi blev igennem vores brancheforening inviteret til at deltage i en delegation, som skulle udforske mulighederne for at outsource til Bangladesh. Vi fik altså som grønne iværksættere, der ikke havde penge til at ansætte en udvikler, tilbudt at undersøge muligheden for at få udviklet udvidelser til vore system billigt i udlandet. Ingen af os vidste om det var muligt eller en god ide, men når man får turen foræret og det er relevant for én, siger man da ikke nej. Vi rejste i øvrigt sammen med Mickael Munck fra Kring.

Selve kontaktfladen til de lokale firmaer var centreret på denne messe, der fra alle kilder så ud til at være en international affære, og vi ville selvfølgelig udnytte muligheden og fremvise vores produkt. Vi må så fastslå at det er en særdeles lokal messe må vi jo opgive det sekundære forehavende med vores tur, meget til vores tilrettelæggers fortrydelse, og derfor laver vi lidt et spin på den historie, nu hvor han jo var rejst så langt.

Angående CodeWorks produkt, synes jeg absolut at ideen holder. Der mangler klart en redegørelse for, hvad produktet betyder for pædagogerne og deres arbejde, som er hele udgangspunktet for softwaren. Dokumentation er en væsentlig del af læring og fagligt arbejde med udvikling af læringsprocesser i daginstitutioner. Og i den forbindelse er det meget interessant for pædagoger at have et stykke software, der kan organisere denne masse af billeddokumentation i børnehaven, såvel til offentlige dokumentationskrav, men også til dokumentation overfor forældre. Salget af billeder er et følgeprodukt af grundideen.

På længere sigt er der stort perspektiv i udvikling af læringsprodukter til institutioner og skoler, og integration af IT i den sammenhæng vil udvikle sig til et attraktivt marked. Danmark er ikke på forkant med denne udvikling, men hvis man ser på Sverige og Finland er tendensen langt mere  markant. Dog skal man som kommenteret, være opmærksom på den problemstilling, at der i visse kredse kan være nogen modvilje mod at lukke kommercielle interesser ind i skole-/institutionssystemet, hvilket uværgeligt må betragtes som et risikomoment.

Henriks og min konflikt er egentlig kedelig. Det er vist mest journalister, der finder den slags interessant. Vi ligger ikke i krig og står ikke overfor et juridisk opgør, som visse medier idag giver udtr

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:08

Super spændende indlæg, Luhmann, tak for det!

Nu er den ged vist barberet, mht. Codeworks, men jeg har en kommentar til Guardia.

Jeg tror at det største problem med den virksomhed er, at stifteren "kun" kommer med en god ide. Han har ingen erfaring med udvikling af den type produkter. Det ville så betyde mindre hvis han havde en makker der havde viden og erfaring med visuelle systemer, men det har han ikke ifølge udsendelsen.

Han er med andre ord ikke selv i stand til at vurderer hvor tæt han er på målet, og hvor store problemer han står overfor. Han bliver nødt til at forholde sig til det hans leverandør siger, og han kan måske have svært ved at prioriterer udviklingsopgaverne. Han har ingen der kan give ham den tekniske rådgivning og sparring han har brug for, han har kun sine leverandørers ord, og det er ikke nok!

Blot min kommentar...

mvh Carsten

PS: Martin, kanon mentorindsats, du skærer ind til benet med det samme, og pakker ikke dine forbehold og anbefalinger ind i vat. Flere rådgiverere af din og Lars Larsens slags, og færre levebrødsrådgivere, så ville flere iværksættere komme længere på kortere tid!

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:17
Godt at se dig Joachim og tak for ros :-)
Jeg er glad for at Børsen tager fejl, det er uproduktivt at ligge i slagsmål.
Som du ved, tror jeg meget på jeres koncept. Prisen på billederne skal som nævnt op og børnehaverne skal have anlægget til låns, så tror jeg i kan få økonomi i det med hårdt salgsarbejde.

Du skal have alt muligt held og lykke med det!

Dbh Martin
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 09:24
Dato: 11/24/2005 11:26:24 PM
Forfatter: Mads Mellergaard
Helt ærligt... jeg kan slet ikke stoppe med at grine, efter at se Henrik Sørensen fra Codeworks hænge ind over bordet med en finger i vejret, som en anden utålmodig 7klasses-elev til mødet med Topledelsen indenfor den IT-sektion de skulle charme sig ind på!!

Det var NETOP det vi også talte om - jeg tror bare at vi sagde 3. klasse og ikke 7. Pinligt!

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:29

At sidde med fingeren oppe synes jeg ikke er så pinlig - jeg synes faktisk at det var værre at han ivrigt forsøgte at komme til orde da pædagogen/lederen/whatever faktisk sad og forsøgte at overbevise de andre om at det var et godt produkt!

Man skal holde sin kæft når kunden taler pænt om ens produkt til andre

mvh Carsten
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:41
  Jeg så - selvfølgelig - også Springet i går aftes og jeg er enig med de flestes holdninger til begge projekter.

Der er dog én ting som virkelig brændte sig fast i mit hoved:
Fyren fra Guardian sidder hos Vækstfonden og får at vide, at de ikke vil støtte hans projekt - af den grund at produktet endnu ikke er færdigudviklet.

Jeg arbejdede for en 4-5 år siden i en virksomhed hvor man havde Vækstfonden som kunde. En dag da jeg var derude spurgte jeg ind til hvordan vækstfonden fungerede. Det resulterede så i en ret detaljeret forklaring med eksempler på hvad de havde støttet. Det sjove er så, at oplægget på det tidspunkt netop var, at de støttede folk med en rigtig god idé som havde eksport muligheder. Mange af dem de havde støttet kom blot med nogle tekniske tegninger og beskrivelser men netop stod og manglede penge til at realisere dem - det var så dér hvor Vækstfonden hjalp...

At Guardian så blot får stukket i næsen at produktet ikke er færdigt og de derfor ikke vil hjælpe ham, kom som en stor overraskelse for mig - for det strider ret meget imod hvad jeg har gået rundt og troet om Vækstfonden i de sidste 4-5 år. Jeg syntes også den holdning er helt hen i hegnet, da der for det første kun var tale om en bankgaranti, og for det andet så syntes VF jo at det var en god idé.

Med den måde VF kører på, så kan jeg ikke se forskellen på at søge penge hos dem eller hos nogle venturekapatalister.

Jeg giver Martin ret i at det projekt bliver ikke færdigt inden for de næste par år - men hvis det når at blive færdigt, så vil det også blive et meget "hot" produkt.

Jeg håber at der er nogle af de mere sigende personer i regeringen, som tager sig tid til indimellem at se nogle af disse udsendelser - og for den sags skyld læse med herinde - så de efterhånden kan få ind i knolden at det ikke er nok at sige "vi vil være det førende iværksætter-land" uden at så gøre mere ud at det, end blot at gøre det endnu mere besværligt at være iværksætter .

/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:53

Vedrørende Vækstfonden: Jeg tror også at de havde gennemskuet at produktet var mere end 14 dage fra at blive færdig, og at det måske krævede 10-15 millioner kr. og et par år mere at få det salgsklart.

Det er et omfattende projekt, og jeg kendte engang et par nyuddannede ingeniører som startede et lignende projekt. De havde lavet en del af udviklingsarbejdet som afgangsprojekt og manglede lige finpudsning. Men tre år og 10 millioner kr. senere opgav de projektet...

mvh Carsten
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:02

Fin udsendelse, fin "mentor" rolle.

Jeg ved ikke om tv2 klippede lidt i det, men Martin forsøgte at fortælle Guardia at der var lang vej til målet. Jeg tvivler på at de har en produktionsklar udgave december 2005 til Tyrkiet. At den ikke kan finde Hr. Thorborg ud fra en temmelig lille database er lidt frusterende, og jeg syntes der mangler lidt teknisk indsigt - Hvis hr. Thorborg havde briller på, eller fuldskæg, ville det ikke ændre varmebilledet ?

Ang. Vækst-fonden. De er ikke som de burde være. Taget fra hjemmesiden www.vf.dk: "Vækstfonden finansierer virksomheder i deres tidligste udviklingsfaser..... 
Det er vores mission at det danske marked skal være det bedste marked for innovationsfinansiering i Europa."
Det syntes jeg slet ikke de lever op til. De er jo netop til for at hjælpe med at få banklån.

Med venlig hilsen
 - René R. Nygaard
   Vi fjerner flaskehalsene i Jeres IT-systemer - med garanti!
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:10

Hvad ville andre gøre anderledes ?

Jeg syntes vi har det nemt med at sige det var da for dumt, osv. Men vi har mange ressourcer herinde - og hvad ville de gøre i det forskellige situationer ?
Lad mig selv starte:

Codeworks problemer med kamera: Jeg var kørt ned til nærmeste it-butik for at købe et kamera jeg vidste virkede. Så kan man spare 3 personer tiden og komme videre.

Codeworks problemer med at få internetforbindelse: Var det ikke muligt at købe den mindste internet ADSL linje direkte til børnehaven ? Sørge for at isolere hele systemet uden om kommunen. Så er man trods alt tilbage ved "kun" at overbevise den enkle børnehave, og pengene til ADSL må man finde bagefter....

Guardian: Det er dejligt nemt efterfølgende - men han burde have fundet flere penge da han stod med de første 10 mio. Selve konceptet må da være til at sælge til andre.... Men det er nemmere at låne penge når man ikke har brug for dem.

Jeg er meget nysgerig efter at høre hvad andre har af konkrete idéer.

Med venlig hilsen
 - René R. Nygaard
   Overvågning, diagnosticering og optiering af it-infrastrukturen. Billigt og med garanti
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:29

I virkeligheden synes jeg, det er absurd at vurdere Martin-projektets fremdrift udfra de ting, vi så på TV. Det eneste, vi reelt har set, som indikerer, at der er lang vej til målet er, at systemet ikke kunne genkende Martin Thorborg. Hvem ved? - måske var der røget en diode, som kunne skiftes på 2 sek. - og så kørte det fejlfrit? Jeg ser mig i hvert fald ikke i stand til udfra de givne oplysninger at vurdere en status på systemet.

Hvorvidt Martin når at levere til tyrkerne handler formentlig både om ledelse og om penge.

mvh Hans
Side 11 ud af 15 (141 indlæg)