Sådan opfatter jeg forskellene:
Iværksætter: Starter et projekt, får projektet til at vækste, keder sig måske og sælger så projektet, når det som minimum er en breakeven forretning. Starter herefter et nyt projekt, og lader det hele starte forfra. Frank Rasmussen, Martin Thorborg m.fl. er glimrende eksempler på 'ægte' iværksættere. Ordet ægte skal selvfølgelig tages med et gran salt - jeg fremlægger ikke den absolutte sandhed, blot min opfattelse af begrebet.
Selvstændig: Starter en biks og hygger sig med den. Motivationen er mere eller mindre den samme hos en lønmodtager. Den selvstændige vil bare være sin egen chef, men har derudover ingen motivation til at starte nye projekter hele tiden, efterhånden som inspirationen opstår.
Groft skåret - jeg mener også der findes hybrider. Det er folk, som både er selvstændige, og driver iværksætteri ved siden af den faste indkomst.
Jeg synes generelt titelrytteriet har taget overhånd. Hver anden virksomhed kalder sig 'Media Media Media', 'webbureau' og en masse andet. Jeg savner, at flere virksomheder bare hiver tingene ned på det hele basale plan. Levér din kerneydelse, vær god til det du gør og yd en fremragende service.
Helt latterligt bliver det dog, når selvstændige/iværksættere i små- og mellemstore virksomheder kalder sig CEO - eller chief executive officer - eller administrerende direktør/direktør, når de driver enkeltmandsvirksomhed eller kun har to ansatte.
Nobody gives a fuck about titles (unless we're talking <title></title>.