Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil den stationære computer dø i den nære fremtid?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Jun 09
Indlæg ialt: 116
Fra  Zyberchief.com Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders_G:

Mit gæt er at den på "sigt" vil uddø og bliver overtaget af cloud computing. Tror nu horisonten er nærmere de 3-5 år. Derudover bliver de bærbare stadig langt kraftigere, således at det kun er de nyere spil, der kræver en kraftig stationær.

I mine unge dage, viede jeg mit liv til de stationære computere fordi de bare var den bærbare TOTALT overlegen i både kræfter og pris. Nu om stunder kan en bærbar pc for 7000kr. jo sagtens spille de nyeste spil (omend ikke på fuld grafik) og de spillegale konfirmander får jo nærmest smidt dem i nakken (har arbejdet 1 års tid i en fritidsklub og så det ske!)

I dag vil jeg skyde på, de stationære er gået hen og blive arbejdscomputere igen, eller desideret hardcore gamingmaskine... er du klar på at tage kampen op og være underleverandør til virksomhederne, eller satser du mest på de private?

Hvis du satser på den private gamer, så se lige her: http://www.onlive.com/

Det er fanme vejen frem!

Web- og appudvikling i Aarhus og KBH.

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 345
Fra  YAH.DK Skrevet kl. 13:09

Den stationære computer lever i bedste velgående og vil gøre det i mange år endnu. De spådomme omkring at de skulle uddø har været der de sidste 10 år. Sidste år blev der i Danmark alene solgt ca. 381.000 stationære computere ifølge IDC, hvilket jo stadig er en pæn slat.

Det er dog en klar nedgang i forhold til 2008, hvilket til dels skyldes finanskrisen, som fik virksomheder til at udskyde deres investeringer og private til at købe billigere (netbooks).

Om markedet så vil kunne bære endnu en pc producent er så en helt anden snak. Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre at introducere endnu et pc mærke på det danske marked og dermed tage markedsandele fra de store spillere. Selv en kæmpe som Acer har haft meget svært ved at komme ind på markedet for stationære pc'er, som specielt HP sidder meget tungt på.

Med venlig hilsen 

Michael Boenstedt

Yah! Gratis auktioner på nettet

www.yah.dk

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 13:17

Jeg vil også komme med en ukvalificeret spådom.

Rigtigt meget vil blive bærbart, jeg tror processorer, Ram, Rom, harddisk, board mm. vil blive løbende optimeret, til at fylde meget lidt, så det bliver absolut mobilt, måske i form af noget mobiltelefonlignende noget, som trådløst kommunikerer med fladskærme i hjemmmet, på arbejdspladsen og i det offentlige rum (tog, fly, cafeer mv.).

Det der ikke kan blive rigtigt mobilt er en god skærm, et godt tastatur og en god mus, for her er det ikke evnen til at gøre ting små, som er afgørende, her er det den humane fysik, det drejer sig om, så jeg tror ikke på at arbejdspladsen hvor der skal bruges taster, mus og skærm for alvor bliver mobil.

Jeg tror det er en udvikling, som sker i løbet af de næste 5 år, så desktoppen har nok ikke den store fremtid, som high end produkt, den vil sikkert leve en del år endnu i billig enden.

De bedste hilsener

Italien Finn

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:31

Til arbejdsbrug vil kraftige bærbare være fine nok, men når man sidder derhjemme og spiller så er der spil der kræver muskler... World of Warcraft kører fint på min, men da jeg skulle igennem Battlefield Bad Company 2, så kunne jeg godt mærke at min maskine skal opgraderes. Her skal lige siges at jeg lige har investeret i et nyt grafikkort så det er ikke det er mangler.

Men stationære vil stadig have en berettigelse på markedet så længe bærbare halter bagefter når det gælder opgraderingsmuligheder og spil.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:48

Som familie computer uddør den nok stille og roligt, men den får da i stedet en ny rolle, som hjemmets hjerne...

Styre TV, styre lys, styre varme, styre hele huset... Lidt som en hjemme server...

Og så er en stationær bare bedre at spille på... MEGET bedre. Så alle spillefreaks og nørder, vil nok ik skifte i mange mange år...

Fra Kolding
Tilmeldt 29. Jan 10
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 13:56

Jeg benytter min stationære computer meget, mest pga. billedebehandling og andre krævende opgaver. Men i takt med at de bærbare computere får højere ydeevne tror jeg den stationære vil få en stille død. Jeg tror dog ikke det er noget der vil ske inden for de næste par år..

iPadfan.dk - Apple iPad Community. Læs guides som: Køb iPad

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 13:58

Spil? ja, man kunne også bare købe en decideret spilmaskine som PS, Xbox, Wii de koster nu om dage det samme og endda i nogle tilfælde billigere end stationære.

Kommer snart...

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 14:02

Hey

Jeg ved at jeg aldrig selv ville gå over til kun at bruge bærbar da man virkelig skal betale kassen for at få en som er på højde med de stationære som jeg indtil videre har bygget selv.

Jeg tror der vil gå rigtig lang tid før den stationære uddør.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 14:24

Som en anden skriver skal man betale mindst dobbelt for den samme ydelse i en bærbar ift. en stationær. Men hvis der er nogle dygtige ingeniører som f.eks. finder ud af at bygge hurtige komponenter der bruger meget mindre strøm, kan denne forskel udlignes. Jeg tror dog ikke på det indenfor de første 5 år. Egentlig heller ikke 10, men man skal jo være forsigtig med forudsigelser..

Jeg tror at den stationære dør når cloud-computing er veletableret. Så kan man have en stor skærm derhjemme med lækkert tastatur und-alles, og så blot koble sin lille lækre klient bærbar på der når man vil arbejde ordentligt - hele regnekraften ligger i skyen.

Men der er lang vej endnu. Tænk på hvilkern udbygning af vores netværk det vil kræve at få det til at køre ordentligt. Jeg tror hellere ikke at det er indenfor de næste 5 år, og igen, egentlig heller ikke 10.

Når det er sagt er der tendens til færre stationær i takt med at de bærbar bliver hurtigere. Jeg tror dog denne udvikling stopper på et niveau hvor "nørderne" har både en stationær og en bærbar, mens de fleste "familien-danmark", nok kan deles om én stationær der kan lidt mere og så have hver deres netbook.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 22:57

Janus Lindau:

Hej

Jeg snakker med en computerproducent jeg kender godt om at starte med at sælge deres (stationære) computere i Danmark, men er der stadig et marked derude for dem?

Der er tale (for det meste) om computere der er lavet til at spille på - hvor de stationære stadig har en stor force i at de koster det halve og kan det dobbelte i ren computer kraft.

Vi kan tilbyde computerne til en pris som ligger tæt på - og nogen gange endda under prisen på enkeltdelene på det danske marked.

Men igen, min tvivl er på om markedet vil uddø helt inden for et år eller to?

Jeg tror ikke at du skal satse opsparingen på at sælge stationære computere til private. Du får også svært ved at konkurrere med HP på kontorområdet. Så hvis du skal satse på stationære computere skal du nok over i det industrielle segment. Her vil de stationære overleve mange år endnu (selv om embeddede løsninger er stærkt på vej frem). Her skal du bare være opmærksom på at her tæller kvalitet og stabilitet ekstremt meget.

Ligeledes stilles der store krav til maskinernes mekaniske udformning og stabilitet, da disse maskiner ofte sidder i nogle hårde miljøer med fugt, skidt og støv.

Der vil sansynligvis også være krav til forsyningssikkerhed ifm. reservedele, da mange industrielle systemer har en meget længere levetid end standard desktop computeren (det er ikke ualmindeligt at industrielle maskiner er i drift i 8-10 år eller mere)

mvh

Jan

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)