I mine unge dage, viede jeg mit liv til de stationære computere fordi de bare var den bærbare TOTALT overlegen i både kræfter og pris. Nu om stunder kan en bærbar pc for 7000kr. jo sagtens spille de nyeste spil (omend ikke på fuld grafik) og de spillegale konfirmander får jo nærmest smidt dem i nakken (har arbejdet 1 års tid i en fritidsklub og så det ske!) I dag vil jeg skyde på, de stationære er gået hen og blive arbejdscomputere igen, eller desideret hardcore gamingmaskine... er du klar på at tage kampen op og være underleverandør til virksomhederne, eller satser du mest på de private? Hvis du satser på den private gamer, så se lige her: http://www.onlive.com/ Det er fanme vejen frem! |
Den stationære computer lever i bedste velgående og vil gøre det i mange år endnu. De spådomme omkring at de skulle uddø har været der de sidste 10 år. Sidste år blev der i Danmark alene solgt ca. 381.000 stationære computere ifølge IDC, hvilket jo stadig er en pæn slat.
Det er dog en klar nedgang i forhold til 2008, hvilket til dels skyldes finanskrisen, som fik virksomheder til at udskyde deres investeringer og private til at købe billigere (netbooks).
Om markedet så vil kunne bære endnu en pc producent er så en helt anden snak. Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre at introducere endnu et pc mærke på det danske marked og dermed tage markedsandele fra de store spillere. Selv en kæmpe som Acer har haft meget svært ved at komme ind på markedet for stationære pc'er, som specielt HP sidder meget tungt på.
Med venlig hilsen
Michael Boenstedt
Yah! Gratis auktioner på nettet