Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil den stationære computer dø i den nære fremtid?

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg snakker med en computerproducent jeg kender godt om at starte med at sælge deres (stationære) computere i Danmark, men er der stadig et marked derude for dem?

Der er tale (for det meste) om computere der er lavet til at spille på - hvor de stationære stadig har en stor force i at de koster det halve og kan det dobbelte i ren computer kraft.

Vi kan tilbyde computerne til en pris som ligger tæt på - og nogen gange endda under prisen på enkeltdelene på det danske marked.

Men igen, min tvivl er på om markedet vil uddø helt inden for et år eller to?

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 12:05

Jeg tror det kommer meget an på hvilken målgruppe som du snakker om. Private vil sikkert gå over mod laptops stille og roligt, da deres behov ofte vil kunne klares der.

Erhverv, private med stort behov for ydelse (foto, video, spil) vil længe endnu have behov for en stationær, vil jeg mene!

Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 12:06

Mit gæt er at den på "sigt" vil uddø og bliver overtaget af cloud computing. Tror nu horisonten er nærmere de 3-5 år. Derudover bliver de bærbare stadig langt kraftigere, således at det kun er de nyere spil, der kræver en kraftig stationær.

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 12:13

Til gengæld er bærbare computere så godt som umulige at opgradere løbende. Jeg selv har både en stationær og to bærbare, og langt det meste af det arbejde jeg laver foregår fra den stationære.

Det handler også i høj grad om komforten ved at sidde med tastaturet og fler skærme - og jeg er klar over at det også sagtens kan løses med en bærbar og en dockingstation eller tilsvarende, men det er igen en anelse mere besværligt.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:24

Stationære PC'er ??? hvad er det?

Spøg til side, jeg tror ikke, at der er nogen ,der har nogen interesse i at købe stationære pc'er. De fylder for meget, de larmer for meget, de bruger for meget strøm. Det ser bare ikke så godt ud med en stationære på bordet end det gør med en laptop.

Så jeg vil komme med en markant spådom. Senest 1 1/2 år fra idag, vil salget af stationære pc'er kun udgøre 0,1 % af det totale salg af computere (laptop/netbook/smartphones/tablets osv.). Yep 0,1 % .

Jeg fandt lige en interessant artikel fra sidste år:

http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article643301.ece

Og noget mere dystert fra marts i år

http://www.pcworld.dk/art/11560?a=rss&i=0

Jeg håber du kan bruge det til noget.

Kommer snart...

Tilmeldt 11. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 12:38

Jeg tror nu nok, at denne model http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/imac?mco=MTAyNTQzNjA i sig selv står for mere end 0,1% af markedet

Så den spådom tvivler jeg på holder stik Cool

Men den er på den anden side også tæt på at være bærbar.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 12:43

tænkstort:
Så jeg vil komme med en markant spådom. Senest 1 1/2 år fra idag, vil salget af stationære pc'er kun udgøre 0,1 % af det totale salg af computere (laptop/netbook/smartphones/tablets osv.). Yep 0,1 % .

Jeg vil også komme med en markant spådom, om 1½ år, vil kun 0.1% af befolkningen have tv skærme mindre end 50 tommer.

Valget mellem at bruge 20.000 på en bærbar som kan det samme som en stationær på 7.000 kr især for dem der arbejder med flere skærme, har ikke særlig svært ved at vælge.

De udgør mere end 0.1%

Selvom salget på Netbooks og lignende stiger og stiger, så har folk generelt stadig en stationær derhjemme.
Jeg har 2 bærbare og 2 Stationære.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 12:45

tænkstort:

Jeg tror, at du glemmer det store erhvervssegment, som stadig betjener dig af stationære PC'er. Og ja, brugen af dem vil skifte - ikke til laptops, men til tynde terminaler, hvor applikationer afvikles virtuelt eller streamet.

Så jeg vil sige at tidshorisonten er for kort og procenten alt for lav - så hurtigt går det trods alt ikke når fx en bank har mere end 1.000 forskellige applikationer, som skal flyttes til en anden platform.

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 12:58

Vi vil helt sikkert satse på computerspillerne, det er dem der gerne vil have en computer der koster lidt ekstra - ikke fordi vores kommer til at koste meget, for omkring 3500-4000 kr kan du få en stationær der kan spille ALLE spil der er på markedet og hvis du synes den er for gammel om 2 år køber du bare en ny eller opgradrer den gamle.

Jeg selv har også en stationær stående til grafik, spil osv.
Min grund er at jeg kan købe en "spille" bærbar nu for omkring 10.000 kr eller jeg kan købe en stationær nu til 3500 og om 2 år kan jeg skifte den ud med det nyeste skrig til samme pris ca. og jeg har stadig sparet 1/3 af budgettet i forhold til en outdated bærbar 2 år senere

Fra Køge
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 240
Fra  Bjørn Johansen Skrevet kl. 13:08

Jeg forventer, at min næste maskine skal være en stationær. Det skyldes primært, at den skal bruges til videoredigering og andet godt. Det kræver masser af muskler og udvidelsesmuligheder, som jeg ikke - lige nu - finder i en bærbar.

Havde jeg bare skulle skrive lidt Word-dokumenter og lidt på Facebook, kunne en bærbar sikkert gøre det.

Hvis du tager et andet marked, som har ændret sig: telefoner. Uden at kende de nøjagtige tal, så er jeg helt overbevist om, at der ikke sælges så mange bordtelefoner som før. Nu har vi jo mobiltelefoner og trådløse fastnettelefoner. Alligevel vil nogen have brug for bordtelefoner. Markedet er blevet mindre og mere nicheagtigt.

Flere og flere vil sikkert gå over til bærbære. Der vil - tror jeg - stadig være en kerne, som sværger til stationære maskiner. Uden sammenligning i øvrigt, så er der jo også nogen, som sværger til vinylplader og hellere ville flække armen på langs end at høre musik på en Ipod.

Så er spørgsmål "bare": Appellerer dine maskiner til den gruppe?

Du finder mig på www.bjoernjohansen.dk

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)