Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af ApS

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 27. Aug 05
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Har lige et lille spørgsmål som jeg næsten med sikkerhed ved at i nok alle ved.
 
Da jeg sidste fik stiftet et ApS selskab fik jeg afvide at man ikke kunne sætte f.eks. genstande som biler, hus osv osv. som pant for de 125.000 kr.
 
Nu vil jeg gerne have afklaret 100 % at det er muligt.
 
Jeg har f.eks. 4 biler som jeg ved er over 300.000 kr vær. kan de sættes som pant/garenti for de 125.000 kr. ? eller skal pengene være der kontant, og bliver der f.eks. efter der første år krævet at pengene skal være der i kontanter? Eller hvordan virker det?
 
-Per
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Per,

Jo, du kan godt skyde fysiske aktiver (bil, computer, hus eller andet) ind i virksomheden i stedet for 125.000 kroner.
 
Du skal have en eller anden form for taksator på (typsik en revisor og en advokat) der vurdere værdien af de ting du skyder ind og om de vil kunne bruges. Biler er en meget udbredt form for indskud i ApS-sammenhænge.
 
Du skal dog så også være opmærksom på dette: 125.000 kroner på en bankkonto er stadig 125.000 kr. om f.eks. 10 år. En bil med en nuværende værdi på 125.000 kroner er ikke 125.000 kroner værd om 10 år. Derved skal der undervejs være skudt noget mere ind, således at virksomheden''s egenkapital repræsenterer en værdi på minimum 125.000 kroner. Men dette vil en taksator kunne fortælle dig mere om. Lige det med hvorledes nedskrivningen af værdien på indskudte aktiver fungerer, har jeg ikke helt styr over.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk
 
 
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Per,
 
Der er forskel på at indskyde fysiske værdier i firmaer og blot stille dem som pant. Du kan ikke nøjes med pant, da der ved oprettelse af et ApS skal være en egenkapital på min. 125.000 kr., som en revisor skal sige god for. Dine biler kan godt indskydes som egenkapital, men de vil i så fald være ejet af firmaer fremover og ikke dig som privatperson...
 
Jesper det er ikke korrekt at egenkapitalen ikke må understige 125.000 kr. Såfremt du indskyder 125.000 kr. i den ene eller anden form og du efter nogle år kun har værdier for f.eks. 100.000 kr., så behøver du ikke indskyde ekstra kapital. I så fald ville et ApS jo ikke længere være et selskab med begrænset hæftelse...
Tilmeldt 27. Aug 05
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal lige være helt på det rene med det her og forstå det rigtig.

Som jeg forstår det så gør man følgende, som i mit eksempel vil være.
 
indskydelse af 4 stk. biler, 1 stk. Cheverolet Blazer 50.000 kr. 1 stk. Cheverolet Scottsdale K20 100.000 kr. 1 stk. Camaro 129.000 kr, og 1 stk. Transporter 40.000 kr.
Værdi i alt efter min egen vudering ca. 319000 kr. Det er beregnet efter hvad bilerne står mig i lige pt. vuderings prisen kan mulighvis være en del støre da det er renoverede biler på nær transporteren.
 
bilerne er "erhvervs" biler da jeg primært bruger dem til udstilling med det vi kan her hos os. Idag er jeg ikke moms registeret med dette lille projekt da det er et side projekt jeg har kørt sammen med alt det andet jeg har gang i.
Men for at kunne starte en virksomhed op omkring dette ville det være en mulighed at smide disse efekter ind i virksomheden.
 
Er det forstået rigtig at det hele bliver overskrevet til virksomheden og ikke mig som privat person mere, og det så står som egenkapital i virksomheden i form af efekter og ikke penge.. ?
 
-Per
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Per,
 
Det er korrekt forstået. Bilerne vil blive indskudt som egenkapital i virksomheden, hvilket betyder at du så ikke længere må køre privat i bilerne uden at blive beskattet af firmabil. Du må selvfølgelig gerne køre erhvervskørsel (hvortil der skal føres kørebog), men privatkørsel er ikke tilladt medmindre du lader dig beskatte heraf. Fordelen er selvfølgelig at alle udgifter til bilerne betales af virksomheden.
 
For at bilerne skal kunne indskydes som startkapital, skal de dog vurderes af en uvildig part og godkendes af en revisor...
Tilmeldt 27. Aug 05
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok så vil jeg mene at jeg har forstået det rigtig nok. :)

En person der kan vurdere genstande er vel ikke revisoren? Hvor finder man en person/virksomhed som kan vurdere bilerne / andre genstande som kan indskydes?
 
Vil ikke mene at min revisor har en dyt forstand på at vudere, sidst han skulle forestille at opgøre vores ting vurderede han vores server rum til 2 mio. mere end der faktisk stod for der inde, så det syntes jeg er rigtig godt gjort. :)
 
-Per
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tal med revisoren om hvordan bilerne vurderes - ved ikke præcis hvem/hvordan en sådan vurdering foretages...
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal finde en vurderingsmand, der har forstand på biler - for eks. en bilforhandler. Han skal dække revisors ryg og Rxx, da revisor overfor "det offentlige" skal skrive under på værdien.

 
Nu siger du godt nok at det er et side projekt, der ikke er momsregistreret, men pas meget på, at skattefar ikke "kommer til" at betragte bilerne som en virksomhed i sig selv, i det du da ved indskuddet ind i selskabet anses for at have foretaget det der hedder en "skatterelevant handling" (skønt udtryk) med andre ord kan du risikere skat af salget.
 
Hvis denne risiko er til stede - hvilket du skal diskutere med din revisor, skal du virksomhedsomdanne skattefrit efter 1. januar 2006 - og her skal du naturligvis bruge en advokat, der har prøvet dette mange gange. Omdannelsen må ikke koste over 3.500 - 4000 + moms - ellers bliver du snydt.
 
Hvis risikoen ikke er til stede skal du stifte selskabet med værdierne (bilerne) ved det der kaldes et apportindskud eller en værdistiftelse. Du skal som nævnt have en vurderingsberetning (fra revisor) og så papirer til stiftelsen fra en advokat - en værdistiftelse koster 3500 x moms - det er lidt dyrere end kontantstiftelser, fordi der er mere arbejde.
 
PS tænk over om du skal lave holding med det samme..
 
Ring for en gratis drøftelse - uden forbindethed - så kan vi drøfte din sag.
Tilmeldt 3. Jul 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Så vidt jeg ved skal der altid være en ansvarlig kapital på mindst 125k
i et anpartselskab. Det med "begrænset ansvar" er jo netop at man kun
binder for de 125k - ikke hele ens personlige formue.



Hvis mere end 40% af et anpartselskabs egenkapital er tabt, træder der
en paragraf et-eller-andet i kraft (hjælp lige en eller anden), og man
skal redegøre for hvordan man vil reetablere egenkapitalen over for
Erhvervs og Selskabsstyrelsen og anpartsejerne.



Husk i øvrigt lige en ting med bilerne; Skat er MEGET aggresive over
for mindre ApS''er der har biler på hvide plader. Ejerne af ApS''et skal
føre udvidet kørebog, bilerne må befinde sig på din privatadresse maks
10 dage om året osv osv. Faktisk er det dig der skal dokumentere at du
ikke benytter bilerne privat. Dette er lidt problematisk hvis du ikke
har en bil privat. Endvidere kan det ikke betale sig at have firmabil
og blive beskattet af den hvis man ejer sin egen virksomhed.


Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Eske, udemærket indlæg pånær lige din sidste konstatering omkring firmabil hvis man ejer sin egen virksomhed - for der har du ganske enkelt ikke ret.

 

Det er forkert at sige, at det ikke kan betale sig - der er mange faktorer der spiller ind. Hvis du ejer bilen privat, skal du jo udbetale dig selv løn inkl. 60% ekstra til SKAT, før du kan betale bilens udgifter. Desuden afhænger det af hvor meget du kører privat i forhold til firmakørsel. Har du en stor andel firmakørsel, kan du med fordel købe bilen privat, da du så kan trække skattefri kørselsgodtgørelse ud til dig selv. Er det derimod modsat, har du væsentlig større fordel af, at købe en firmabil og lade firmaet betale alle udgifter inkl. benzin for privatkørsel.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)