Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af café i Aalborg

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Rask Mølle
Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 339
Fra  Legehjulet Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Laila,

Jeg er enig med de øvrige, som nævner du skal være knivskarp på dit koncept. Personligt synes jeg jo selve indretningen i cafeen er det vigtigste - sideordnet med maden selvfølgelig.
Så jeg synes du skal bestemme dig for hvor geografisk du vil starte. Det kan ofte bestemme hvilket koncept og indretning du skal vælge.

Hvad har dine konkurrenter af koncept. Feks hvad sidder kunderne på af møbler? Klapstole eller lounge sofaer?

Hvad tilbyder de af mad/drikke - og hvor længe har de åben?

Selv har vi været mange år i cafebranchen - som leverandør af cafemøbler. Og finder du det rigtige koncept - overlever du!

Held og lykke.

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 13:15

Hej Laila

Alting kan lykkes, men som andre her har antydet er der et sæt af dine forudsætninger der er mindre velegnede for opstart. Nu er jeg som udgangspunkt altid optimistisk, men samtidig vil du på www.sag-partners.dk se at jeg har et hovedpoiente omkring privatliv og virksomhed, som jeg desværre alt for tit ser bliver overset af nye iværksættere.
Når man står med sin ide og alle de positive drømme, glemmer man ofte at kalkulerer igennem, hvad vil værste situation føre mig hen. Og tro mig er det først der man er så forsvinder de glade drømme som dug for solen.
Mit råd til dig er derfor opsøg en virksomhedskonsulent, der kan endevende dine forudsætninger, model- underbygge konsekvenserne af forskellige fremtidige udviklingstrend og vurder derefter, hvor vidt du er klar til at løbe den risiko, der er ved at starte op med de forudsætninger du har fremslagt. Du kan opnå støtte til denne del via vækstmidlerne. Du er velkommen til at kontakte mig på tlf. 98311022 / 29924519 for en uformel snak om dine ideer.

Mvh
Bertil Vrou Thomsen

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 13:28

Laila, find på et rigtig godt koncept. Noget, der ikke kan undgå at få caféen til at skille sig markant ud blandt alle de andre caféer. Som allerede nævnt er det en vanvittig hård branche; det er også tydeligt her i København.

Min stamcafé, hvor jeg er blevet "venner" med den islandske ejer, hedder The Laundromat Café. Han har taget et koncept fra USA, hvor der er et lille vaskeri ude bagved, så man kan komme og sidde og hygge sig, mens man vasker tøj. Det er en helt vildt hyggelig og meget populær retro-café. Han har på nuværende tidspunkt 2 af dem, og han er i gang med at opstarte en 3.

Hvad angår penge, skal du nok ud og finde en partner, der synes, at det ville være spændende at skyde penge i dit projekt.

Gå i gang med at udtænke et interessant koncept og skriv så en forretningsplan, hvor din egen begejstring skinner igennem. Det sidste er naturligvis meget vigtigt, når du skal sælge idéen til en potentiel investor. :-)

Dbh

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 13:52

Jeg kan kun give de andre ret - find en unik ide og planlæg måde tidsmæssigt og økonomisk, at det tager tid at få andre til at se din unikke ide. Find en partner med kendskab og ha' is i maven - branchen er hård.

Jeg kender også den cafe som TT beskriver og det er en super ide.

Et andet eksempel kunne være Sort Kaffe og Vinyl som også er i TT's nabolag.
De har kombineret et pladesalg af de gamle vinyl typer med en kaffebar, på en super fed og afslappet måde. (Nej vi leverer ikke kaffe til dem) så mulighederne er mange.

Der er der stor forskel på Ålborg og København, så find din egen unikke stil der passer til dit lokale publikum.

De bedste kaffe hilsner
søren

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 14:00

Kaffe & Co:

Jeg kan kun give de andre ret - find en unik ide og planlæg måde tidsmæssigt og økonomisk, at det tager tid at få andre til at se din unikke ide. Find en partner med kendskab og ha' is i maven - branchen er hård.

Jeg kender også den cafe som TT beskriver og det er en super ide.

Et andet eksempel kunne være Sort Kaffe og Vinyl som også er i TT's nabolag.
De har kombineret et pladesalg af de gamle vinyl typer med en kaffebar, på en super fed og afslappet måde. (Nej vi leverer ikke kaffe til dem) så mulighederne er mange.

Der er der stor forskel på Ålborg og København, så find din egen unikke stil der passer til dit lokale publikum.

De bedste kaffe hilsner
søren

Ja, det er nemlig også et godt eksempel, Søren. Sort Kaffe & Vinyl er en rigtig god idé. Det kan måske lyde så banalt, hvis man ikke lige kender stederne, men det er netop den slags små finesser, der skaber personlighed og stemning.

Dbh

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. May 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:41

Hej Elsebeth

Tak for dine gode råd, som er yderst anvendelige. En SWOT analyse lyder bestemt som et godt redskab til identificering af faglig selvforståelse. Den er skrevet på to-do listen.

Der er sommerjob-ansøgninger under udarbejdelse og jeg overvejer at arbejde "så gratis som man nu kan" - det er jo erfaringen jeg primært vil høste.

- Tak for dine personlige bidrag

vh Laila

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. May 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:51

Tusind tak for ALLE besvarelserne. Jeg finder de gode råd og vejledninger yderst anvendelige og de hjælper mig med at navigere i min realiseringsproces. Det er dejligt at få sparring på denne måde og jeg overraskes stadigt over at andre mennesker, kan besidde overskud til at tænke tanker omkring andres drømme og ønsker - og endnu mere væsentligt - har overskud til at øse ud af gode fif og hjælpsomme råd. Endnu en gang – rigtig mange tak!

Jeg har indkredset mit koncept til noget, der endnu ikke findes i Aalborg. De fysiske rammer er noget helt særligt som jeg ikke har oplevet andre steder i landet. Jeg vil have fokus på noget der indebærer råvarer, der aldrig vil give det helt store spild og der vil ikke være behov for en kok.

Jeg glæder mig til at komme i gang med trin tre på min egen "iværksætter-plan" liste - dvs. at mødes med Væksthuset Nordjylland. Jeg kan anvende Jeres input i mine overvejelser i forbindelse med udarb. af forretningsplan og omend ikke så kan jeg anvende de anerkendende opbakninger. Tak!

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)