Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt hjælp (forklaring) omkring indgående links

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin

Google kigger kun på det første link til forsiden, alle andre bliver ignoreret. Da dine andre links til forsiden bruger linktekster som "Forside", er det bedst at søgemaskinerne ignorerer disse og kun kigger på det hvor du har "football manager" i din linktekst. rel="nofollow" gør at søgemaskinerne ser bort fra et link og går videre til det næste. Dermed kan du sikre dig at det er link nr. 2 eller 3 osv. der kigges på.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 12:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jesper Jørgensen:
. rel="nofollow" gør at søgemaskinerne ser bort fra et link og går videre til det næste.

Hej Jesper

Det mener jeg ikke gør sig gældende mere:

• Google følger nu alle interne links, hvad enten der er rel="nofollow" på dem eller ej.
  • Dog bliver der ikke sendt PageRank videre med interne links med rel="nofollow"

Så man kan end med at have en side:

• som har et rigtigt dårligt første link på siden (HTML mæssigt) hvor linkteksten er elendig, eksempelvis 'Forside',
  • der rel="nofollow" på dette link

Så er det nu dette dårlige link som Google følger, men der bliver IKKE sendt PageRank videre via dette link

rel="nofollow" kan derfor ikke benyttes til ovennævnte teknik ej heller til PageRank sculpting, her er man nødt til at ændre sin linkstruktur,  benytte kryptisk JavaScript eller lignende, hvis man har link som søgemaskinerne ikke skal følge.

Faktisk skader du i dag dit website, hvis du har rel="nofollow" på interne links, fordi interne links med rel="nofollow" tæller med i beregningen af hvor meget PageRank hvert link på en side sender videre, men de får til gengæld ikke selv lov til at sende PageRank ud.

Lad os antage følgende side på et website:

• har en rigtig Google PageRank på 2,0
  • der er 10 links på siden
  • alle links på siden er interne links
  • 5 af disse links har rel="nofollow"

Når PageRank der distribueres med hvert link skal beregnes, så er det ikke kun links uden rel="nofollow" der medtages i beregningen, det er alle 10 links. Så hvert link får kun lov til at udsende 2,0 / 10 = 0,2 PageRank, og værst af alt, så er det kun follow-links der får lov at sende PageRank videre.

Tidligere var det jo i 2,0 / (10 - 5) = 0,4 PageRank der blev sendt videre med hvert follow-links, men sådan er det ikke mere.

I ovennævnte eksempel er det bedre at fjerne rel="nofollow" på alle interne links, så man får lov til at sende 0,2 PageRank videre via 10 links og ikke kun via de 5 follow links, ellers smider man bare noget af sin inerne PageRank ud af vinduet

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 23:06

Hej Grosen

Som altid er jeg nysgerrig efter at lære nyt. At "Google følger nu alle interne links, hvad enten der er rel="nofollow" på dem eller ej" er simpelthen undsluppet min radar, og jeg kan ikke finde kilder til det. Hvis du har ret trækker jeg mit råd tilbage, da man så får bagdelene men ikke fordelene.

Jeg er helt på det rene med at mit råd resulterer i et lille tab af PageRank, men forudsat at nofollowed interne links ignoreres totalt, opvajes det af en langt større fordel i at have en meningsfuld anchor-text til forsiden. Nysgerrige kan læse mere her om tab af pagerank: http://www.mattcutts.com/blog/pagerank-sculpting/.

En endnu bedre løsning rent SEO mæssigt er at lægge et link ind først i html-koden (fx i en header eller top-logo) som linker med den rette anchor-text. MEn det kræver så en ændring af designet i dette tilfælde.

Mvh Jesper

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 23:33

Interessant, jeg følger lige med her. Vil også meget gerne høre fra Grosen Friis vedr. dette spørgsmål Jesper stiller...

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 06:28

Jesper Jørgensen:
At "Google følger nu alle interne links, hvad enten der er rel="nofollow" på dem eller ej" er simpelthen undsluppet min radar, og jeg kan ikke finde kilder til det.

Hej Jesper

He he, det er også sket for mig, det var da jeg opdagede at meta-description ofte blev brugt som beskrivelse i SERPs, men så viste det sig, at være old-school viden på det tidspunkt ;)

Enig, det kan være svært at finde kildemateriale, man skal lige ramme de rigtige søgeord.

Derudover skriver Matt Cutts følgende:

"So what happens when you have a page with “ten PageRank points” and ten outgoing links, and five of those links are nofollowed? Let’s leave aside the decay factor to focus on the core part of the question. Originally, the five links without nofollow would have flowed two points of PageRank each (in essence, the nofollowed links didn’t count toward the denominator when dividing PageRank by the outdegree of the page). More than a year ago, Google changed how the PageRank flows so that the five links without nofollow would flow one point of PageRank each."

Du kan også læse det her på Matt Cutts egen blog: PageRank sculpting (Et afsnit lidt nede på siden)

Jeg fik det endvidere bekræftet af adskillige dygtige SEO-folk på SES 2010 i London i forbindelse med sessions, hvor emnerne kom ind på teknisk PageRank sculpting.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 08:20

Hej Jesper

Du skriver "En endnu bedre løsning rent SEO mæssigt er at lægge et link ind først i html-koden (fx i en header eller top-logo) som linker med den rette anchor-text. MEn det kræver så en ændring af designet i dette tilfælde."

Det er jo så det jeg har haft i hovedmenuen (er dog nu midlertidig fjernet pga. pladsmangel), og som jeg har nu på netop top-logoet? Eller misforstår jeg hvad du mener?

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 23:05

@grosen: Det med tabet af linkjuice er jeg helt på det rene med. Men du gjorde mig ikke klogere på at Google skulle følge interne nofollow links. Så vidt jeg kan se skriver Matt ikke om det på bloggen.

Martin Hjort:

Du skriver "En endnu bedre løsning rent SEO mæssigt er at lægge et link ind først i html-koden (fx i en header eller top-logo) som linker med den rette anchor-text. MEn det kræver så en ændring af designet i dette tilfælde."

Det er jo så det jeg har haft i hovedmenuen (er dog nu midlertidig fjernet pga. pladsmangel), og som jeg har nu på netop top-logoet? Eller misforstår jeg hvad du mener?

Ja, hvis blot du kan lægge et smalt toplogo ind hvor du linker med "football manager" er det fint.

Mvh Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:11

rel=NOFOLLOW har aldrig været tiltænkt at skulle forhindre at søgemaskinerne følger linket. Det har der også hele tiden været flere stærke indikatorer på, at søgemaskinerne gør - båpde Google, Yahoo og Bing. NOFOLLLOW er alene et forslag til dem om, ikke at tildele linket noget linkværdi - at se bort fra det som en "vote of confidence". Men selv dette er der stigende tvivl om de faktisk gør altid. Noget tyder på, at der i hvert fald nogle gange overføres linkværdi via NOFOLLOW links.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 23:18

Men Mikkel, mener du også at et nofollowed link kan "overføre" anchor-text? Matt Cutts skriver at de gange Google har gjort det, har det været fejl i algoritmen som de hurtigst muligt har rettet.

Jeg kan se at det i tilfælde som Wikipedia kan give mening at Google tildeler nofollowed links en eller anden værdi, fordi sitet har så stor troværdighed, men konsekvent nofollower alle links. Så der kan givetvis være undtagelser.

Mvh Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:42

Der har altid været en stor forskel på den entydige og forenklede måde Google melder ud - og så den virkelige verden :)

- Det gælder også i forhold til fortolking af NOFOLLOW - og andre tags iøvrigt.

Der kan være masser af situationer, hvor det giver mening at se helt eller delvist bort fra NOFOLLOW, og der har som sagt gennem tiden været flere indikatorer på at det sker. Når det sker vil der uden tvivl også blive set på link-teksten. Det ville slet ikke give mening ikke at gøre det, hvis linket tildeles en værdi.

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)