Det kaldes "kommodificering" af markedet og det har skam været i gang i mange år. Mit nyeste bud på den slags er SEO Supporten (i Danmark) og Joblr (i USA). Her kan du få en "pakke" fra blot 260 kroner. Du kan læse mere om kommodificering af SEO markedet i min artikel fra 2008. Der findes fuskere i alle markeder - derfor også SEO-markedet. Det er der ikke noget underligt i. Uanset i hvilket marked man som virksomhed køber ydelser i, skal man altid se sog godt for, gøre sit hjemmearbejde og vælge en kompetent leverandør. Den smule støj fuskerne i mit marked giver er uden den store betydning. Det er ikke noget der generer f.eks. min forretning. Den type kunder, som vi i deMib.com lever af på rådgivningssiden ville aldrig falde for fuskerne i markedet. De griner blot ad den slags - og sender nogle gange de mere underholdende tilbud af slagsen videre til mig. Dem der bliver ramt af fuskerne er i højere grad mindre virksomheder, der ikke gør deres hjemmearbejde ordentligt, og som tror, at det som et bureau som mit - eller andre der ved hvad de laver, skal have 10-tusindvis af kroner for, da sagtens kan klares af 17-årrig mekanikerlærling fra Tarm til et par hundrede. De må så lære på den hårde måde. Min oplevelse er dog, at flere og flere af også de mindre virksomheder er ved at forstå, at magi kun optræder i eventyrfilm. I den virkelige verden får man ikke kompetente rådgivere for en slik. Har man ikke penge til personligt rådgivning, så må man "nøjes" med et kommodificeret kvalitetsprodukt som SEO Supporten, Joblr, Kurser, SEO konferencer, SEO bøger osv. Og det er bestemt heller ingen dårlig løsning. Det kræver blot, at man vælger de gode "hyldevarer" i markedet og at man investerer den tid i det der skal til. Der vil altid stå nogle virksomheder tilbage, som ikke har tiden til selv at gøre det der skal til - evt. med hjælp fra gode "hyldevarer", og som heller ikke har pengene til kompetente rådgivere. Nogle af dem vælger så at bilde sig selv ind, at "kvalitet" bare er en gang snob fra forkælede SEO'ere. De mere kloge erkender blot, at man ikke altid kan få alt det man gerne vil lige når man ønsker det og sætter det så bare på ønskelisten tillidt senere. |
Casper, IOOS Internet:Var din fremgangsmåde ikke som de fleste mindre SEO virksomheder, at du startede ud og voksede med opgaverne?
Jeg startede med mit rengøringsfirma med at være ansat i et andet rengøringsfirma, der kunne chefen godt lide mig, og ville hjælpe mig med at blive selvstændig
Min anke går på dem , der ikke har engang har lavet bare et LILLE site , som præsteret bare en LILLE smule, inden man begynder at tage STORE penge :-)
Men jo det findes også indenfor for andre brancher. Og specielt indenfor rengøring. Jeg har sågar skrevet et blogindlæg om det på min egen side lige her :
I vores branche er der den største tilgang af nye lykkeriddere hvert år, men også det største antal af konkurser. Så som Thomas siger, så udligner det sig nok