Ja jeg ved godt, at dette sikkert støder nogen, men udviklingen det sidste års tid er gået i en wierd retning!
Engang var en SEO ekspert en, som arbejdede med SEO og lidt andet... Idag er en SEO ekspert en person, som sælger alt lige fra potteplanter til skurvogne, og selvfølgelig SEO og linkbuilding. Alle tilbyder efterhånden SEO/Linkbuilding, og alle kalder sig eksperter eller blandt de bedste indenfor området... ØØØHHH?
Når man så tjekker det hele nærmere, så er SEO/Linkbuilding i de fleste tilfælde, at firmaet får ens webshop/website optaget i et linkkatalog og kapum over. Jamen? SEO/Linkbuilding = Linkkatalog? Så er alle de personer, som selv magter at få deres sider optaget åbenbart eksperter? Jeg fatter nada og cowboyhat af det hele, men der findes vel ne klog person, som kan forklare det hele.
Så er mit spørgsmål bare, hvornår ser vi SEO og linkbuilding på tilbud i Føtex? Og hva koster 2 pakker evt?
Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.
Det kyder som om de gamle sure mænde har kastet sig over sherryen hetil aften :-)... Så jeg vil heller vende den rundt, og spørge om hvad i mener der kræves før man kan sælge "seo ydelser"?
Som skrevet, så ville nogle af de forkerte nok føle sig truffet... Så du lukker bare øjnene og sælger nogle flere Aviser ;D
Bedrageri - som f.eks. annoncehajerne, der påstår løgnagtige ting om deres "produkt" er en anden sag. De fleste kan bliver ofre for bedrageri, men som vi har set i netop sagerne om annoncehajer, så ender det altså også nogle gange med at sælgerne ryger i fængsel. I den seneste sag er det endda ikke bare bagmændende de er gået efter at få straffet - men også de ansatte sælgere.
Problemet med SEO er jo, at det er ufatteligt svært for en almen person, at tjekke om arbejdet har givet nogen effekt! Når i SEO guys siger, at en ændring kan tage op til 3-6 mdr, før den giver effekt i f.eks Google eller Bing, så kan en almen person, vel ik gennemskue det...
Og hvornår er noget bedrageri, når vi snakker SEO? Ingen kan love gode placeringer eller love noget... Det er jo ik, som når man køber bannerplads på et site, hvor man kan tjekke om det er online eller ej... Det der gør SEO svært, er at det er en underlig størrelse, som mange ik har en gefühl med...
SEO der er baseret på rådgivning er skam ikke anderledes end det meste anden rådgivning. Rådgivere kan normalt kun garantere at de yder en given service - ikke hvad det nøjagtige udfald af denne rådgivning bliver. En advokat kan jo f.eks. heller ikke garantere dig at du vinder en sag - men blot at han gør det så godt han kan, indenfor de givne rammer.
SEO produkter som SEO Supporten eller min bog er produkter der er lette at beskrive - og folk får det der er beskrevet. Helt præcist.
Der er vi helt enige... Men det er jo bare ik den type SEO, som der bliver solgt af "the bad guys"... De skaffer dig links, og vil sørge for at du ender i toppen af Google, Bing mm... Og det er vel ik rådgivning?
Mikkel deMib Svendsen:
Bedrageri er noget helt andet. Bedrageri er når nogle bevidst bilder dig noget ind, der ikke passer - forsøger at snyde dig til at betale for noget, som slet ikke har den værdi eller kvaliteter, som bedragerne påstår.
Hvis man vil drive virksomhed er der mange ting man skal vide noget om. Det er også derfor det bestemt ikke egner sig for alle, at blive iværksætter. Det er fair nok. Jeg synes bare det er lidt pjattet, at pive over, at der er nogle ting man skal sætte sig ind i for at drive sin virksomhed.
Vi er delvist enige... Men der er bare ting, som man bare ik kan sætte sig ind i, med mindre man har de rette folk eller kontakter...
Nemlig, de fleste mindre virksomheder aner ganske enkelt ikke hvad det er. Hvorfor det er op til SEO-udbyderen at overbevise dem om at de har behov for det. Hvorfor det ikke nytter noget at afskrive problemerne som "jamen folk må bare gøre deres hjemmearbejde" - "folk" har ganske enkelt ikke baggrunden/evnerne til at lave det "hjemmearbejde".
Og så er SEO altså dømt til at være "det vilde vesten".... Det kan de større spillere på markedet så være ligeglade med. Men for forbrugerne ville det være rart, hvis branchen tog ansvar for problemet.
Enig lige min pointe. 5 x herfra! ;D
Jeg er helt enig med Michael og Kenneth - jeg tror også det der barnlige Internet pjat snart stopper igen. Det virker jo slet ikke ...
Lige nu er min skærm f.eks. blevet helt fyldt med nøgne kvinder ... igen! Og det blot fordi jeg ville tjekke i Google images hvordan man bedst barberer sin kat og søgte på "shaving pussy". Google dur slet ikke
Hahaha der var du skarp Mikkel
Det er jo så der SEO kommer ind i billedet.... For det handler jo i sidste ende om at nå kunderne...og søger kunderne på det "forkerte" er det første skridt jo at finde ud af hvad fanden de egentligt søger på, og så forsøge at møde dem der :)
At påstå SEO er vejen frem for alle virksomheder, i alle brancher er naturligvis noget sludder. Men at påstå det er kejserens nye klæder er lige så forkert.
Hvis du nu læser Kenneths indlæg et par gange til, så siger han jo blot, at Google ik viser det mest relevante resultat i forhold til søgningen, men det resultat, som er manipuleret til at få den bedste placering... Og det er vel manipuleringen af søgemaskinerne, som faktisk er deres største problem... De viser jo ik de links eller sider, som er mest relevant, men de sider, hvor firmaerne/personerne bag har manipuleret dem til den bedst mulige placering...
Og hvor længe går der før, at top 20-30-40-50-100 på en søgning er manipulerede resultater? For alle optimere mere og mere, og det gør jo, at de mest relevante sider falder længere og længere ned, hvis de intet foretager sig...
Om Google finder et relevant resultat er op til brugeren at dømme. Det er et fedt for mig og alle andre, om søgeresultaterne er manipulerede. Det der tæller er, at jeg finder det jeg leder efter. Hvis jeg ikke finder det hos nummer et, så leder jeg hos nummer to. Finder jeg det ikke hos nummer to, leder jeg efter det hos nummer tre - og sådan fortsætter det.
Og helt ærligt, hvor mange resultater kigger du igennem før du stopper? Side 1 og evt 2?
BZR:
Jeg synes lidt du, Fashion-Seller, får det til at lyde som om, at lykken er gjort, så snart man ligger nummer et. Eller ligger i toppen. Det er slet og ret forkert - det hele handler om indhold.
Jeg kommenterede på Kenneths indlæg, og kan da godt give ham ret... SEO er jo manipulation af resultaterne... Men jeg mener bestemt ik, at jeg har nævnt noget om, at det er lykken at ligge nummer 1 eller i toppen. Jo hvis du sammenligner med side 50 eller 100, så er det rent forretningsmæssigt... For hvem læser side 50?