Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan påvirker Iværksætterskatten dig?

Side 2 ud af 9 (82 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Men spørgsmålet er, hvordan det rammer dig?

Det koster mig penge.
Og besvær.
Og muligvis en investor.

Jeg er i gang med et projekt, hvor vi er to som ligger en kæmpe del af arbejdet og lidt af pengene. Dertil er/var der to andre hvor den ene bedrager med meget brugbar viden og konktakter og den anden med kapital og kontakter.

De to sidstnævnte skulle lige præcis have en lille del af ejerandelene for det de kommer med.

Frem for at vi lige nu kunne være godt i gang med at udvikle, sætte programmører i sving og lave andet fornuftigt - så er vi kastet tilbage til startpunktet vi var ved for et halvt år siden.
Vi mangler penge til en programmør (eller to) og vi risikerer at miste ham der har nogle værdifulde kontakter som ville gøre succes meget lettere.

Nu ender vi enten med low budget startup hvor vi finanserer tingene selv og får en langsommere opstart - eller vi starter det hele uden for Danmark.
Da projektet er online og med internationalt fokus, kan vi jo heldigvis vælge at give fingeren til de danske politikere. Vi havde tidligere diskuteret meget omkring dansk ApS kontra selskab fra et sted i udlandet, men var endt på at siden 3 ud af 4 bag projektet bor, lever og arbejder i DK, så var det nok en fordel at holde det i DK.

Jeg er lettere træt af vores politikere!

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Det er et rigtigt godt spørgsmål, du stiller her i denne tråd.

Nu har jeg ikke selv brug for en investor, og dog alligevel idet jeg pt. arbejder på et anderledes projekt, hvor jeg godt kunne forestille mig, at der skulle en investor ind over.

Jeg er allerede stødt på problemet et par gange i år, hvor potentielle investorer nu enten kræver en kapital på >10% eller en anden form for sikkerhed, især de investorer som af en eller anden grund stadig gerne vil være anonyme i de selskaber, hvor de investerer.

Det er en hovedløs og fuldstændig grundløs lov, som ikke er gennemtænkt på nogen måde. Den anslåede provenue er der allerede sat spørgsmål tegn ved, både i artiklen og her i tråden, hvilket jeg kun kan tilslutte mig, så spørgsmålet er om denne skat faktisk vil bidrage positivt i skatteregnskabet overhovedet.

Det er en OM'ER.

Hilsen

Tonny

Fra Esbjerg
Tilmeldt 19. Jan 08
Indlæg ialt: 324
Fra  esbjerglive.dk Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle.

Regeringen har længe sagt at der skal flere penge ud i investeringsmiljøet, venture fondene og lign., hvilket jeg også er enig i. (Desværre mangler vi så bare at VækstFonden også får bare en lille smule resikovillighed...).

Derfor er det ærgerligt at selv samme regering, pålægger ekstra skat på forskellige type investorer.

Hvis lille Danmark skal have en reel konkurrence situation som videns-samfund, bør man også indse, at mange nye virksomheder, starter på investorernes bord. Og derfor indse, at det ikke giver megen vækst på lang sigt, at begrænse investorerne gang på gang.

Danmark bør være mekka for investorer, banker og investeringsforeninger.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 19. Jan 08
Indlæg ialt: 324
Fra  esbjerglive.dk Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
Det er præcis den samme skat, som du kan se i den artikel du henviser til fra marts 2010, så er der pr. 10. maj 2010 stadig ikke sket det store, så nu må vi jo bare håbe, at dette når at blive behandlet og ændret inden deres sommerferie i juni 2010.


Artiklen er fra 2009 :). Så jeg gik ud fra at den omtalte iværksætterskat var blevet droppet.


// Peter

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er i praksis ikke så stort i forhold til de større Venture Kapital selskaber. De vil typisk alligevel kræve en del mere end 10% når de investerer. men det gør de så bare heller ikke i de tidligere og mest risikable faser. I disse faser er det typisk de såkaldte "business angels" der går ind og det er meget almindeligt at flere af dem slår sig sammen. Dermed ender de meget tit med under 10% hver og så falder skatte-straffen.

Deril kommer så de mange andre typer af aftaler - f.eks. de førnævnte PPE-aftaler, som også bliver ramt af det her. Jeg gider i hvert fald ikke at lave den slags aftaler mere med mindre jeg er sikret over 10% - og får en sikring for, at jeg ikke kan udvandes til et niveau under dette. Det vil udelukke mange, ellers gode og sunde projekter.

Der er alti i alt ingen tvivl om at denne lov vil give mindre iværksætteri - særligt "vækst-iværksætteri", som er det regeringen netop siger de satser mest på.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Jan 10
Indlæg ialt: 481
Fra  Billigmagento.dk Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

fail.

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Så man heldig at man snart skal flytte til Tyskland så man kan slippe for flere af de vandvittge skatteregler i DK.

Men for jer som skal blive boende i DK - Det må altså snart få en stopper! ellers ender det squ med at danmark godt kan pakke erhvervslivet sammen om et par år! Sad

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Fra Holte
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 62
Fra  Amino ApS Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig mht. at Større Venture selskaber gerne tager mere end 10% og at det er business Angels som bliver ramt, men problemet for Venture Selskaber er nu meget større på længere sigt.

Meget ofte, så går et større Venture selskab ind i et selskab med lad os sige 25% første gang, men som professionelle investorer så ved de også at dette ofte blot er 1 funding.
Meget ofte og mht. til lidt længerevarende investeringer, så ved de godt at der kan blive tale om både 2, 3, 4 mm funding og her er der typisk brug for f.eks andre/flere Venture selskaber og det er her de bliver ramt lige R.... af den nye beskatning, for jo oftere der er brug for investeringer hvor 3 part skal ind, des mere bliver alle udvandet.

Det vil sige at de + Iværksætter sagtens på lang sigt pludselig befinder sig under 10% grænsen og dermed bliver brandbeskattet den dag de kan cashe ind.
Da Venture selskaber ofte er langsigtede og de kender risikoen ved udvanding mm. på lang sigt, så er der pluselig ingen grund til de kaster sig ud i noget med over 10% som har den mindste risiko for at blive udvandet og derfor rammer den nye lov omgående investeringer planlagt af Venture selskaberne.

Det er så sørgeligt, men med de sidste tiltag fra denne Regering  (som Ingen minimum på beskatning af personale goder og den Telefon/Computer beskatning) som jeg hidtidlig har støttet må man indse at de nu blot agere som en Røv som er Træt af at Skide og det snart er tid til en ny.
Personligt tror jeg ikke det bliver meget bedre med en S-SF regering, men i det mindste så ved man hvor man har dem mht. Erhverspolitik.
Da jeg startede som Iværksætter med Martin Thorborg tilbage i 1995 var det under en Socialdemokratisk Regering og jeg må sige at deres Erhvers og IT politik var væsentlig mere aggressiv end den er i dag.
Nuvel, der var også mere at gå til dengang, men alligevel .... Det er for dårligt at alle disse tiltag skal komme fra en Borgerlig Regering.

Side 2 ud af 9 (82 indlæg)