Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed uden moms?!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Skælskør
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjælp! Jeg prøver at registrere virksomhed på webreg.dk og får blanketten i hovedet, fordi der ikke er angivet startdato for momsbetaling.

Men på blanketten skal man aktivt markere, at man ønsker at momsregistrere sig.

Jeg har fået at vide af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, at jeg skal momsregistrere mig, ellers kan jeg ikke få CVR-nummer. Vil det sige, at jeg kan registrere virksomhed uden at få CVR-nr.? Skal jeg så udskrive fakturaer med mit personnummer? Eller kan jeg i virkeligheden slet ikke registrere en virksomhed uden at blive momspligtig?

Tak for hjælpen!

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 09:18

Skal du starte en momspligtig aktivitet eller er det du sælger fritaget for moms?

Hvis det er momspligtig, skal du udskrive fakturaer uden moms og med dit cpr nummer. Når du så har en omsætning over 50.000kr (over en 12 måneders periode) skal du lade dig momsregisteres. Du kan også vælge at lade dig frivillig momsregisteres fra starten, hvis du ved, at du kommer over en omsætning på 50.000kr.

Hvis du er fritaget for moms, kan du godt starte virksomhed uden at skulle momsregisteres.

Mvh

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 09:54

Kan du ikke bare blive momsregistreret og så lade være med, på lovlig vis, at betale moms for dine momsfrie aktiviteter?

Du kan jo godt være momsregistreret uden at have noget at gøre med moms. Momsregistrering er bare en omsætningsgrænse (50k), hvorfra man skal registrere sig.

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 11:20

Thomas Sindberg:

Kan du ikke bare blive momsregistreret og så lade være med, på lovlig vis, at betale moms for dine momsfrie aktiviteter?

Du kan jo godt være momsregistreret uden at have noget at gøre med moms. Momsregistrering er bare en omsætningsgrænse (50k), hvorfra man skal registrere sig.

Hvad er det for noget fis at fortælle?

Hvis man er moms registreret kan man ikke bare lade vær med at pålægge moms, er du moms registreret, så skal du følge de helt klare regler der hedder at du fakturer med moms!

Han har ingen momsfrie aktiviteter, medmindre han er kunstner eller sælger taletidskort. 

Fra Skælskør
Tilmeldt 20. May 09
Skrevet kl. 22:40

Hej

Tak for jeres svar! Jeg mener faktisk, at fx undervisning - en af mine aktiviteter - er momsfritaget. Jeg ville egentlig bare vide, om jeg ikke kan registrere mit firmanavn og alligevel undlade at betale moms, til jeg har tjent de 50 000?

Fra Skælskør
Tilmeldt 20. May 09
Skrevet kl. 23:01

Sagen er også, at jeg måske for brug for at ansætte en freelancer, og jeg ved ikke, om man overhovedet kan ansætte folk uden at være registreret virksomhed i dette registreringsland?

Fra Skælskør
Tilmeldt 20. May 09
Skrevet kl. 23:15

Jeg vil lige præcisere, jeg synes, det vil virke underligt, hvis min ansatte har gjort et stykke arbejde for en kunde og selv haft kundekontakten, at jeg så efterfølgende sender en faktura med mit eget CPR-nr. Hvordan ville I andre tænke om det? Virker det ikke sært?

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 23:16

mariannes:

Jeg ville egentlig bare vide, om jeg ikke kan registrere mit firmanavn og alligevel undlade at betale moms, til jeg har tjent de 50 000?

Utroligt at så mange iværksætter ikke har styr på basis skatte og momsregler. Du må OMSÆTTE for op til 50.000 over 12 måneder før du skal momsregistreres.

Med hensyn til undervisning om den er momspligtigt eller fritaget:

Undervisning og kursusvirksomhed
Undervisning på offentlige og private skoler og højere læreanstalter er momsfri. Det gælder også faglig uddannelse, omskoling og anden undervisning af skolemæssig eller faglig karakter. Der skal hverken opkræves moms af selve undervisningen eller af varer og ydelser, som skolerne sælger i nær tilknytning dertil.

Undervisning i traditionelle fag som sprog, musik, håndarbejde, tegning, bogføring, edb og maskinskrivning er også momsfri, mens der skal opkræves moms af undervisning i fx selvudvikling, healing, drømmetydning mv.

Undervisning i legemsøvelser er momsfri, hvis undervisningen ledes af en instruktør og sker efter forud fastlagte programmer. Undervisning i gymnastik, aerobic, dans, afspænding, yoga, judo og lignende er således typisk fritaget for moms. Derimod skal der normalt opkræves moms af styrke- og motionstræning med motionsredskaber samt af undervisning i golf, ridning, tennis, dykning mv.

Kursusvirksomheder, der drives med gevinst for øje, og som primært retter sig mod virksomheder og institutioner, skal som udgangspunkt opkræve moms af kursusgebyrerne, uanset hvad kurset drejer sig om.

Med venlig hilsen

Bastian

Fra Skælskør
Tilmeldt 20. May 09
Skrevet kl. 23:17

Ja, nu er jeg så godt klar over, at der er tale om 50 000 kr. i omsætning, men der er næsten ingen udgifter ved min ydelse, deraf fejlformuleringen.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)