Så en lavere pris, giver altså et samlet lavere salg? Den gik jeg hvis glip af på handelsskolen... hvis det fungere på den måde, burde de da hæve prisen :) |
Hvorfor vil leverandører ikke sælge til internetbutikker
|
// Jesper Skov
Det er rigtigt at mange ikke vil sælge til netbutikker og jeg har et godt gæt på hvorfor (i hvert fald i min branche): Det drejer sig om at en del af detalihandelen er gået sammen og har truet nogle mærker med at stoppe med at sælge deres tøj hvis de tog netbutikker ind, da netbutikker ikke har så store driftomkostninger som almindelige butikker (en helt anden debat som mange af os nok er ret uenige i ). De mener at for mange netbutikker vil betyde dumpning af priserne på tøjet, ikke så meget fordi der er mange, men fordi rigtig mange nye netbutikker åbner og rigtig mange lukker. Dem der lukker sætter alt på udsalg, de andre butikker følger efter pga konkurrencen og pludselig kan du få katvig til -45% overalt på nettet. Detalilhandelen bliver vred, dem der ikke har tåd til at holde udsalg bliver vrede..osv osv osv.Lige nu kører der en sag mod - jeg mener det er Nike - fordi en dansker med en netbutik har fået afslag fra dem. Nu har han anlagt sag om konkurrenceforvridning ved eu-domstolen og den verserer vist stadig. Men så vidt jeg ved så må de gerne sige nej. Jeg så på et tidspunkt en der havde fået indirekte nej til at forhandle Arne Jakobsen møbler. Det vil sige de havde sagt: ja - du må gerne handle med det men du skal mindst aftage for xxxxxxxxx kroner. Det kan man ikke forbyde dem. Så er det nok nemmere bare at sige nej :) En anden ting er at mange netbutikker kører med "bliv medlem og spar 10/15/20 %", og "spar 40 % i hele december" osv eller "spar 40% på katvig hele ugen" eller "gratis levering og en gratis trøje" . Noget som man ikke ser i gadehandelen men på nettet er en naturlig følge af at rigtig mange netbutikker sælger alt for lidt og kampen om kunderne er hård. Når jeg surfer i min brache er det helt vildt så mange helt nye kollektioner der er sat meget ned, og det er nok ikke fordi de syntes det er fedt at tjene det mindre, men fordi de er nød til at få lidt af prisen hjem. Personligt syntes jeg også det er drøn ærgeligt at priserne dumpes på nye kollektioner. Det er en meget dårlig levevej hvis man kun kan konkurrere på prisen som Martin også så klogt har sagt :) Nå - det var en lang mail :) |
|
Så en lavere pris, giver altså et samlet lavere salg? Den gik jeg hvis glip af på handelsskolen... hvis det fungere på den måde, burde de da hæve prisen :) Til Tommy: Jeg ved selvfølgelig godt at jeg skrev det GROFT forenklet, men Bente giver jo egentlig samme svar, bare mere uddybbende |
Den største grund til at nogen ikke vil sælge til ren internetbutik, er slet ikke fordi det kun er ren internetbutik (når det gælder mærke vare) 1. En fysisk butik = det er ofte dem som laver et markedet først, og slet ikke en internet butik alene. Derfor vælger grosist at sælge til fysik butik først, ( fysik + ´webshop = endnu beder i de fleste grosister øjne) 2. Alle mærkevare er lagt ud efter hvor mange der bor i et område. Eks. Odense = evt. 3 shops max Kbh. = 7 shops max osv. Derfor oplever både dem med fysisk og netbutikker et NEJ. Eks. hvormange mercedes butikker vil eller kunne man have i en by som Odense, tjaaa KUN 1 måske 2 på hele fyn.... Men noget som er enu være er at vi om nogen få år oplever at dem som ejer disse mærkevare SELV LAVER nogen fantastiske webshops med kæmpe varelager, nogen man overhoveder ikke kan slå. Sker for mange tøj mærker for tiden. I US and A er det sket for længe siden. Modtrækket er kun hvis man kører en multi brand koncept som de ikke kan lave. Men det kræver dog at man stadig kan købe vare og det kan man hvis man har en fysisk butik. Dog er dette også ved at være dem selv som åbner "ET" mærke butik. Dem har vi faktisk mange af i DK... I DK er der stadig normal med multi brand koncept, da vi er et lille samfund. I Tyskland er det så småt begyndt som i USA. Eks. Esprite gør det osv... |
|
|
|
Ja hvis man tror på alt hvad man læser ![]() ![]() |