Jo da, men det er god kotume at gøre det efter samarbejdet er ophørt.
Jo men aldrig mens jeg er i gang med den dårlige oplevelse, da jeg ikke vil forringe mine vilkår.
At det foregår fra dit hjem. Det kan være en voldsom oplevelse fra nogen mennesker, at de skal arbejde i andre menneskers hjem, når der ikke er tale om dagpleje, aupair osv osv..
|
Maria Frederiksen:Hvad gør du? Hvordan finder du den rette mand til jobbet? Hvordan gennemskuer du at manden lyver så vandet driver?
Mit råd til dig må være, at lade være med at ansætte folk selv. Du skal sikkert igennem en hel del fiaskoer mere, før du lærer at skille "bull-sh****" fra. Og det vil medføre endnu flere dyre lærepenge.
Jeg synes du skal overveje at bruge et professionelt bureau til at finde dine folk. Det koster godt nok noget, men de ved hvad man skal kigge efter. Og jeg mener at de flerste opererer med en form for tilfredshedsgaranti.
Men hvis du ikke vælger denne løsning, synes jeg du skal gå lidt hårdt til jobsøgerne i ansættelsessamtalen. Du skal selvfølgelig ikke svine dem til, men du må godt gå dem lidt på klingen. Hvis de ikke kan svare ordentligt for sig når de skal sælge sig selv til dig, er det ikke umuligt at de også vil have svært ved at sælge dine produkter til kunderne. Det er måske også en god idé at spørge efter dokumenterede resultater, og en referenceliste du kan ringe til.
Lige i øjeblikket er rollerne sådan fordelt, at det er jobsægerne der skal være glade for at få et job, og ikke virksomhederne der skal være glade for at få en medarbejder. Det skal du forsøge at udnytte bedst muligt.
Hvis de er uden job, skal alarmklokkerne nok også ringe. Det er ikke nødvendigvis et dårligt tegn, men kan være det. Så det skal du nok spørge lidt ind til.
Du skal under alle omstændigheder ikke tage noget for givet. Så hvis du søger visse kvalifikationer, så få afklaret at de rent faktisk besidder disse. F.eks. bruge af en computer :o)
Men jeg vil anbefale at bruge et professionelt bureau, så du forhåbentlig får en succes næste gang. Det ser ud som om det vil være det billigste i længden.
Held og lykke.