Ork jo, jeg tør sagtens modsige Martin og de andre "eksperter" :-)
Man kan ikke endegyldigt sige at offline markedsføring har eller ikke har nogen effekt online. Beklager, verden er ikke så sort/hvid uanset hvad alle "eksperterne" siger.
Årsagen til at der er mange der tror at offline ikke har nogen online effekt, tror jeg skal findes i at online marketingsfolk er vandt til at ALT kan måles (accountability), hvor offline er ekstremt svært at måle effekten af. Og derfor er det nemt at opstille tal og statistikker, der beviser at online markedsføring virker 10x bedre end offline. Som bekendt findes der 3 slags løgne her i verden: Løgne, forbandede løgne og statistikker :-)
Faktisk er opfattelsen af offline vs. online ved at vende en smule, se f.eks.:
http://www.clickz.com/showPage.html?page=3624034
Som nævnt i starten er verden ikke sort/hvid. Du kan ikke forvente at hvis du kaster 10.000,- i annoncering i lokalavisen, så driver det nok ordrer ind på dit site til at dække
omkostningerne. Som deMib er lidt inde på, så fungerer traditionel offline markedsføring overhovedet ikke som order starter.
Man kan heller ikke skære al offline markedsføring over en kam, at gøre det er direkte naivt/dumt. Der er kæmpe stor forskel på om man annoncerer for et online site via radioreklamer, helsides avisannoncer, TV, breve osv. osv. Og ikke mindst hvordan annoncen er udformet.
Det er et meget komplekst
emne vi er inde på, men lad mig give et enkelt tip: Hvis du vil prøve at lave offline markedsføring, så benyt en noget-for-noget mentalitet. I reklamen skal du gøre det klart for kunderne hvad de for igen ved at benytte det tilbud du reklamerer for. F.eks. "Gå ind på minshop.dk allerede idag, vi kører med gratis fragt i denne uge!".
Og endnu bedre: Tilkobl en eller anden form for rabatkode til annoncen ("Skriv denne kode på sitet og få gratis fragt!") og du vil pludseligt kunne måle effekten af din offline kampagne.
Håber det kan bruges til noget :-)
Mvh.
Søren Sprogø