Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Online shop - bestilling: Lovligt at hæve beløbet straks?

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Meyer:

Ifølge nedenstående 2 links, så står der at sælger aldrig bør trække pengene førend varen er sendt eller leveret. Spørgsmålet er så om det er formuleret og skrevet direkte ind i en paragraf i lovgivningen, men faktum er ihvertfald at det ikke anses som "god skik" ifølge forbrugerrådet.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/Betaling-og-sikkerhed?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/betalingskort?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852

Så jeg ville da som sælger ikke trække pengene førend varen sendes, det ville da være ualmindelig dårlig stil. Jeg er ret sikker på at de fleste danske forbrugere forventer at pengene først bliver trukket ved afsendelse, da det er kutyme her i Danmark - heldigvis. Alt andet er efter min mening, ikke fair overfor kunden - lovgivning eller ej.

Øhhh kender du til Paypal? For det du henviser til, har jo intet med hverken Paypal eller Ewire at gøre...

Der gælder de regler, som hvert setup har lavet. Og fidusen ved f.eks Paypal og Ewire er jo ligepræcist den hurtige modtagelsestid (pengene står på modtages konto så snart afsender trykker godkend).

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 00:31

Fashion-Seller:

Øhhh kender du til Paypal? For det du henviser til, har jo intet med hverken Paypal eller Ewire at gøre...

Der gælder de regler, som hvert setup har lavet. Og fidusen ved f.eks Paypal og Ewire er jo ligepræcist den hurtige modtagelsestid (pengene står på modtages konto så snart afsender trykker godkend).

Ja jeg kender da skam til Paypal, Ewire, PayEx og 100 andre løsninger. Men det som trådstarter spørger er om det er lovligt i en online shop at hæve penge førend varen er sendt. Nu ved jeg ikke hvilken vare / ydelse det drejer sig om, da jeg ikke umiddelbart kan se det ud af trådstarters indlæg, men såfremt der er tale om en fysisk vare (fx tøj), som skal sendes til en privat køber, så gælder lovgivning og regler da uanset om jeg så bruger Paypal, Ewire eller "John's hjemmekodede gateway".

Det jeg linker til har på ingen måde nogen relation til nogen bestemt betalingsløsning eller gateway, pbs,banker eller noget som helst andet - det er Forbrugerstyrelsens guidelines og vejledninger indenfor e-handel.

Men måske jeg har misforstået noget, eller der er oplysninger som ikke fremgår af indlæggene? - i så fald: "enlighten me please" Indifferent

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 10:58

Hej igen.

Tak for de nye indlæg.

Jeg er enig i at det er god skik først at trække pengene ved afsendelse af varer, men hvis køber tydeligt gøres opmærksom på, at beløbet overføres straks, så synes jeg det er acceptabelt.

Jeg vil benytte Ewire og Paypal til en super-mini-micro webshop-løsning, som sikkert ikke vil egne sig til et varesortiment på over 25 forskellige enheder. Så jeg ønsker ikke at komplicere betalingsdelen mere end højest nødvendigt - så meget som muligt skal foregå automatisk, herunder pengeoverførslen.

Løsningen henvender sig mod meget små webshops og hobby-virksomheder, som måske har en lille egen-produktion af tøj, smukker eller lignende. Disse ønsker sjældent at investere i betalings-gateway, og derfor er Paypal og EWire fine alternativer.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:02

Jimmy Thomsen:
Jeg er enig i at det er god skik først at trække pengene ved afsendelse af varer, men hvis køber tydeligt gøres opmærksom på, at beløbet overføres straks, så synes jeg det er acceptabelt.

Så vidt jeg ved så MÅ du slet ikke trække pengen før varen er afsendt. Du må ikke stille forbrugeren dårligere end købeloven uanset om du skriver det og forbrugeren accepterer det.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:47

Lars Meyer:

Ja jeg kender da skam til Paypal, Ewire, PayEx og 100 andre løsninger. Men det som trådstarter spørger er om det er lovligt i en online shop at hæve penge førend varen er sendt. Nu ved jeg ikke hvilken vare / ydelse det drejer sig om, da jeg ikke umiddelbart kan se det ud af trådstarters indlæg, men såfremt der er tale om en fysisk vare (fx tøj), som skal sendes til en privat køber, så gælder lovgivning og regler da uanset om jeg så bruger Paypal, Ewire eller "John's hjemmekodede gateway".

Hvis en forbruger betaler via Paypal, så accepterer forbrugeren Paypals regler, og de dertilhørende fordele/ulemper. En af fordelene er hurtig og sikker betaling for begge parter!
En af ulemperne er at pengene trækkes fra købers kort/konto straks, men så gælder der også specielle regler angående leveringstid osv....

Og da Paypal findes i hele verden inkl DK, så ville det være underligt, hvis verdens største aktør indenfor kreditkort transaktioner ik overholdt loven!

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 11:52

Grunden til at Paypal må hæve pengene med det samme er at køberen ikke køber din ydelse via hans kreditkort, men han køber "e-penge" hos paypal, som han får med det samme og derfor må de hæve med det samme. Derefter bruger han disse e-penge til at betale din vare med.

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 13:45

Fashion-Seller:

Hvis en forbruger betaler via Paypal, så accepterer forbrugeren Paypals regler, og de dertilhørende fordele/ulemper. En af fordelene er hurtig og sikker betaling for begge parter!
En af ulemperne er at pengene trækkes fra købers kort/konto straks, men så gælder der også specielle regler angående leveringstid osv....

Og da Paypal findes i hele verden inkl DK, så ville det være underligt, hvis verdens største aktør indenfor kreditkort transaktioner ik overholdt loven!

Jeg er ikke nok inde i lovgivningen på området til at vide om der er smuthuller og Paypals metode således er lovlig, men uanset hvad så mener jeg stadig det er dårlig stil, eftersom det er blevet mere eller mindre defacto standard i de fleste dansk shops og i danske forbrugeres bevidsthed, at beløbet først hæves ved afsendelse.

At paypal er verdens største aktør gør på ingen måde at jeg har tiltro til at de overholdet dansk lovgivning, hvorfor skulle de dog gå så meget op i det? Der ses jo hver dag nye store internationale selskaber som overtræder dansk lovgivning når de opererer på det danske marked, så jeg kan ikke se hvorfor Paypal skulle være så meget bedre.

Men som tidligere nævnt, ved jeg ikke om de har fat i en juridisk holdbar løsning, det kunne være rart at få det slået fast hvis nogen derude har det dokumenteret sort på hvidt så vi kan få jura'en fastlagt.

Hvis det var min shop, ville jeg dog stadig ikke hæve pengene førend varen blev sendt, uanset om det var mig tilladt som shopindehaver eller ej - og jeg ville bestemt ikke undskylde mig med et argument som er så latterligt som at det er teknisk svært at lade være. Det kan da være forbrugeren hamrende ligegyldigt.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 01:16

Paypal, ewire og hvad de ellers hedder er ikke kreditkort-betalingsgateways, men en slags online sparebøsser hvor du deponerer nogle af dine penge.

Hvis man læser deres regler, står der blandt andet at det ikke er tilladt at reklamere med at man tager imod kortbetaling - blot fordi man modtager betaling via paypal.

Da det er 2 forskellige ting.

paypal, ewire osv. kan betragtes som en bankoverførsel 2 bankonti imellem, når dén transaktion er gennemført kan betaleren ikke trække den tilbage.

enhver dansk webshop, skal overholde dansk lovgivning - og det er ulovligt at trække et beløb på et kreditkort før varen sendes.

Men du må gerne bede folk om at indbetale pengene forud ved en bankoverførsel eller en check f.eks.

Og egentligt burde det jo være omvendt, for forbrugeren er bedre stillet ved en kreditkort-transaktion - som han kan få annuleret eller tilbageført - det kan han ikke med en bankoverførsel uden den kontoindehavers accept.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:25

Janus Lindau:

Grunden til at Paypal må hæve pengene med det samme er at køberen ikke køber din ydelse via hans kreditkort, men han køber "e-penge" hos paypal, som han får med det samme og derfor må de hæve med det samme. Derefter bruger han disse e-penge til at betale din vare med.

Paypal har en gategay, som faktisk er verdens sikreste imod svindel... Vi taler af erfaring, og har ik mistet penge på en eneste svindel ordre, selvom de er afsendt osv...

Tjek Amino dagligt og du vil se hvordan PBS gør ;D

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:31

Lars Meyer:

Jeg er ikke nok inde i lovgivningen på området til at vide om der er smuthuller og Paypals metode således er lovlig, men uanset hvad så mener jeg stadig det er dårlig stil, eftersom det er blevet mere eller mindre defacto standard i de fleste dansk shops og i danske forbrugeres bevidsthed, at beløbet først hæves ved afsendelse.

Hvordan kan det være dårlig stil, når både køber og sælger inden betalingen accepterer disse vilkår?

At noget er "normalt" betyder jo bare, at det er alle de grå uden nytænkning som gør det. Ved paypal er der så andre forpligtelser...

Lars Meyer:

At paypal er verdens største aktør gør på ingen måde at jeg har tiltro til at de overholdet dansk lovgivning, hvorfor skulle de dog gå så meget op i det? Der ses jo hver dag nye store internationale selskaber som overtræder dansk lovgivning når de opererer på det danske marked, så jeg kan ikke se hvorfor Paypal skulle være så meget bedre.

Nu er det ik dansk lovgivning, som der skal overholdes, men derimod EU lovgivning... Og i og med at Paypal er et Europæisk firma, og altid har været det, så må man da formode, at de kender reglerne 200%...

Og selvom du lige til sidst prøver at gøre Paypal til et USA selskab, så falder pointen totalt til jorden, hvis man tjekker deres historie... Det giver faktisk dit okay kritiske indlæg en pil ned af...

Lars Meyer:

Hvis det var min shop, ville jeg dog stadig ikke hæve pengene førend varen blev sendt, uanset om det var mig tilladt som shopindehaver eller ej - og jeg ville bestemt ikke undskylde mig med et argument som er så latterligt som at det er teknisk svært at lade være. Det kan da være forbrugeren hamrende ligegyldigt.

Og hvordan vil du praktisere det med f.eks Paypal, Ewire eller andre lignende løsninger? Annullere betalingen og opkræve den igen, når pakken er afsendt?
Latterligt argument? Det du kræver er fysisk umuligt... Men igen hvis du satte dig ind i systemet, og fordelene ved Paypal, så ville du også hurtigt indse det...

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)